Gå til innhold

bevegelser og tvillinger


søndagsbarn

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsgravid i 20. uke med tvillinger.

Jeg føler egentlig bare liv til venstre (tvilte lenge på om det var liv eller noe annet, men idag bulket det samtidig ut på maven, så det må da være liv jeg føler?).

Jeg er litt bekymret over at jeg ikke føler barnet til høyre. Kan det ha noe å gjøre med at jeg har morkake foran og bak? Eller kan det være at det høyre barnet sparker det til venstre istedet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den ene morkaka ligger foran så er det nok store sjanser for at ett av barna sparker i den så du ikke kjenner det. Men kontakt lege eller jordmor om du er usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er vanlig å kjenne liv/bevegelser runt uke 20 for förstegangsgravide. I uke 20 er det ikke lett å urskilje vordan og hvar en kjenner bevegelser. Tvillingerne har fortsatt god plass til å ligge feks litt på tverleie inne i livmoren. Da kan de sparke litt på samme side hvis de ligger så til. Morkaka demper også en del bevegelsere. Jeg synes ikke at du skal være bekymred så tidlig i graviditeten. Du kan godt vente til neste undersökelse, der de da lytter til begge fosterlyden. Jeg önsker deg lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv gravid med tvillinger uke 25. Var også bekymret av samme grunn som deg - kjente bev. i uke 17, to uker senere enn førstemann, og en lang stund bare på den ene siden. Men en av morkakene lå på framre vegg, så jordmor mente det var derfor. Babyen måtte bli stor nok til å sparke gjennom morkaka! Nå kjenner jeg bev i hele magen veldig ofte, sterkere og sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...