Gå til innhold

Moen: Slimblandet blod i ukesvis


Mimosa

Anbefalte innlegg

Hei, Moen, håper du kan hjelpe meg litt her. Jeg er en jente på 28 som hadde en missed abortion med to påfølgende utskrapinger for tre måneders tid siden. Jeg måtte vente i ti uker på å få tilbake mensen. Da den kom, virket den normal. Mens jeg ventet på mensen var jeg til innvendig ul, en slags etterkontroll, og (den noe ordknappe) gynekologen sa da at alt så greit ut.

En ukes tid etter den første mensen, begynte jeg å få blodblandet slim på papiret + som utflod. Dette vedvarte i noen dager før jeg fikk noe som igjen liknet på en menstruasjon - litt for tidlig og svært langvarig. Også etter denne "menstruasjonen" har jeg hatt blodblandet slim/blødninger så og si hver dag.

Blødningene kommer når jeg blir seksuelt opphisset, når jeg anstrenger meg fysisk - eller rett og slett for ingen grunn i det hele tatt. Jeg skjønner egentlig ingenting!

Hva er disse blødningene? Kan det føre til at jeg har problemer med å bli gravid igjen? Burde jeg gå til lege, og hva kan denne i så fall gjøre? Hvorfor er slimhinnene mine så svake, kan det være noe som påvirker dem?

Jeg vet at jeg sikkert kunne stilt disse spørsmålene til en vanlig lege, men for å være ærlig kvier jeg meg sånn for gyn. undersøkelse etter det jeg har vært gjennom, at jeg heller starter med deg. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Mimosa

Jeg kan ikke helt få det til å stemme med dine angivelser, men slik oppfatter jeg deg:

Ca. 15.4 Utskrapninger for abort

Ca 23.6. Menstruasjon, ferdig 29.6.??

Ca. 6.7 En uke etter menstruasjonen: Blodblandet slim i noen dager

Ca. 10.7. Litt for tidlig (meget for tidlig!) menstruasjon, svært langvarig??

Du sender brevet til meg 15.juli og har da hatt 'langvarig' blødning og blod/slim etterpå. Jeg får det ikke helt til å stemme med dine tidsangivelser.

1. Blødningene kan være en ny graviditet/abort eller hormonforstyrrelse. Evt noe helt annet.

2. Det kommer an på årsaken. Er det hormonforstyrrelser, bør det reguleres.

3. Ved hormonforstyrrelser vil slimhinnen i livmoren utvikle seg unormalt.

4. Jeg synes du skal søke lege for en grundig sjekk da du nå har hatt blødningsproblem i en måneds tid. Legen vil undersøke deg, evt ta ultralyd og sannsynligvis rekvirere blodprøver for hormoner inkl. graviditetshormonet HCG.

Vennlig Hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Mimosa

Jeg kan ikke helt få det til å stemme med dine angivelser, men slik oppfatter jeg deg:

Ca. 15.4 Utskrapninger for abort

Ca 23.6. Menstruasjon, ferdig 29.6.??

Ca. 6.7 En uke etter menstruasjonen: Blodblandet slim i noen dager

Ca. 10.7. Litt for tidlig (meget for tidlig!) menstruasjon, svært langvarig??

Du sender brevet til meg 15.juli og har da hatt 'langvarig' blødning og blod/slim etterpå. Jeg får det ikke helt til å stemme med dine tidsangivelser.

1. Blødningene kan være en ny graviditet/abort eller hormonforstyrrelse. Evt noe helt annet.

2. Det kommer an på årsaken. Er det hormonforstyrrelser, bør det reguleres.

3. Ved hormonforstyrrelser vil slimhinnen i livmoren utvikle seg unormalt.

4. Jeg synes du skal søke lege for en grundig sjekk da du nå har hatt blødningsproblem i en måneds tid. Legen vil undersøke deg, evt ta ultralyd og sannsynligvis rekvirere blodprøver for hormoner inkl. graviditetshormonet HCG.

Vennlig Hilsen Mette H Moen

Tusen takk for raskt svar!

Jeg ser nå at tidsangivelsene mine sikkert skulle vært mer spesifikke, da jeg hadde utskraping 30. mars og 1. april. Mensen kom 31. mai, og deretter begynte blødningene igjen 20. juni.

Du antyder hormonforstyrrelser. Kan dette komme som følge av graviditeten/aborten/utskrapingene/infeksjonen?

Det at dette skulle være en ny graviditet/abort har jeg tenkt på, men har testet negativt på en ClearBlue-test og regner derfor dette som usannsynlig. (HCG-hormonet påvises vel like bra på denne som hos legen?) Innvendig ultralyd har jeg hatt, i forbindelse med den etterkontrollen jeg snakket om, skulle ikke en "feil" vært oppdaget da, i så fall?

Uansett: Takker igjen for svar, og får vel bestille meg en time hos lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Tusen takk for raskt svar!

Jeg ser nå at tidsangivelsene mine sikkert skulle vært mer spesifikke, da jeg hadde utskraping 30. mars og 1. april. Mensen kom 31. mai, og deretter begynte blødningene igjen 20. juni.

Du antyder hormonforstyrrelser. Kan dette komme som følge av graviditeten/aborten/utskrapingene/infeksjonen?

Det at dette skulle være en ny graviditet/abort har jeg tenkt på, men har testet negativt på en ClearBlue-test og regner derfor dette som usannsynlig. (HCG-hormonet påvises vel like bra på denne som hos legen?) Innvendig ultralyd har jeg hatt, i forbindelse med den etterkontrollen jeg snakket om, skulle ikke en "feil" vært oppdaget da, i så fall?

Uansett: Takker igjen for svar, og får vel bestille meg en time hos lege....

Aborten forklarer ikke evt hormonforstyrrelser. Etter din nye beskrivelse er det ikke helt så uregelmessig som jeg oppfattet. Mye kan ha endret seg siden du fikk ultralyd,som jeg vet ikke når ble foretatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...