Gå til innhold

sjøgren og graviditet


måenhanavn

Anbefalte innlegg

måenhanavn

Hei! Jeg er ei jente på 20 år som nylig har fått bekreftet at det er 90% sjanse for at jeg har sjøgren, etter nesten 5 år med div. undersøkelser. Det var en privat lege som kunne konstatere dette, og han sa jeg måtte fortelle min faste lege/fødselslege om at jeg ganske sikkert hadde denne sykdommen om jeg ble gravid. Hvorfor? Kan dette ha noe å si for fosteret? Jeg har slitt i 4 år med betennelse i bukspyttkjertel og spiserør, siden jeg da lett kan få indre betennelser. Hva om jeg får en infeksjon i underlivet? Hvordan merker jeg det, og kan jeg bli steril? Jeg har rett å slett skrekken for gynekologisk undersøkelse, men burde jeg ta en slik undersøkelse nå? Jeg har samboer, men ingen av oss har vært med noen andre.

I tillegg er det ene brystet mitt betraktlig mye mindre enn det andre, må bruke 3 innleggsputer i den ene BH'en for at de skal se like ut. Kan dette ha noe med sjøgren å gjøre, at kjertele har kommet "i ulage"? Kan dette rette seg?

Jeg er veldig redd ang sterilitet, om dette da kan fortreffe. Finnes det noen forholsregler jeg kan ta?

Håper inderlig på svar!

Vennlig hilsen jente på 20år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg mener at det kan dannes visse antistoffer ved Sjøgren som kan gi rytmeforstyrrelser i fosterets hjerte, men jeg er ikke helt sikker.

Egglederbetennelse gir symptomer med smerter, feber og utflod. Det skulle ikke være øket risiko ved Sjøgren. Regelmessig undersøkelse for chlamydia -ved ny partner- er å anbefale.

Forskjell i størrelse på brystene er ikke uvanlig, det har ikke sammenhang med Sjøgren. Det kan bare rettes ved plastikkirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...