Gå til innhold

adferd hos 7-8 åringer med add/adhd


Gjest erspent

Anbefalte innlegg

Gjest erspent

Vi har en sønn på 8 år som vi tror kan ha add/adhd. han er så aktiv at det er helt utrolig og her an enorm energi hele dagen.

Samtidig kan han sitte i ro of se tv, spille spill (nintendo, kortspill, brettspill osv)

han liker også godt å bli lest for .

Kan noen gi meg stikkord på hvilken adferd vi skal se etter for å vurdere om vår sønn kan ha add/adhd

Dette før vi evt tar kontakt med helestasjon mv

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fredag

Hei

Jeg er mor til en gutt på 8 år med ADHD. Han går på ritalin, så han er ikke høyt og lavt lenger. Men han er utolig opphengt i TV og video, og vil helst sitte og se hele dagen.Han like også å bli lest for, helst det samme om igjen og om igjen. ADHD-barn kan være veldig forskjellige. Men felles for de fleste er dårlig impulskontroll, altså at de er impulsive og gjør ting uten å tenke på konsekvensene, pluss at de har dårlig konsentrasjonsevne når det gjelder ting de ikke selv har valgt å gjøre. De er også lette å avlede, det minste lille knirk eller lyd kan være nok til at de mister konsentrasjonen. Mange har problemer med å sitte "pent" ved bordet, løper til og fra. Snakker hele tiden. Det aller verste kan f.eks. være telefonen. Når mor snakker i den, klarer ikke poden å la være å forstyrre, slik at det å ringe noen gjerne blir en ting man gjør etter leggetid. Hyperaktiviteten kan være mer og mindre fremtredende. Hvis du leser flere av innleggene under her, kan det hende du får flere svar. Uansett, lykke til. Og ikke vær redd for å ta kontakt med PPT. Hvis du har så sterk mistanke, bør du bare gjøre det snarest, for det kan være lang ventetid videre. Mange venter i månedsvis på utredning, medisin-utprøving etc. Så ikke kast bort tiden med å lure. Hvis det er ADHD som er tilfelle med sønnen din, trenger han hjelp snarest. Både i form av tilrettelagt undervisning på skolen, og kanskje også medisiner. Fortell hvordan det går da!

Du kan gjerne maile meg direkte på [email protected].

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredag

Hei

Jeg er mor til en gutt på 8 år med ADHD. Han går på ritalin, så han er ikke høyt og lavt lenger. Men han er utolig opphengt i TV og video, og vil helst sitte og se hele dagen.Han like også å bli lest for, helst det samme om igjen og om igjen. ADHD-barn kan være veldig forskjellige. Men felles for de fleste er dårlig impulskontroll, altså at de er impulsive og gjør ting uten å tenke på konsekvensene, pluss at de har dårlig konsentrasjonsevne når det gjelder ting de ikke selv har valgt å gjøre. De er også lette å avlede, det minste lille knirk eller lyd kan være nok til at de mister konsentrasjonen. Mange har problemer med å sitte "pent" ved bordet, løper til og fra. Snakker hele tiden. Det aller verste kan f.eks. være telefonen. Når mor snakker i den, klarer ikke poden å la være å forstyrre, slik at det å ringe noen gjerne blir en ting man gjør etter leggetid. Hyperaktiviteten kan være mer og mindre fremtredende. Hvis du leser flere av innleggene under her, kan det hende du får flere svar. Uansett, lykke til. Og ikke vær redd for å ta kontakt med PPT. Hvis du har så sterk mistanke, bør du bare gjøre det snarest, for det kan være lang ventetid videre. Mange venter i månedsvis på utredning, medisin-utprøving etc. Så ikke kast bort tiden med å lure. Hvis det er ADHD som er tilfelle med sønnen din, trenger han hjelp snarest. Både i form av tilrettelagt undervisning på skolen, og kanskje også medisiner. Fortell hvordan det går da!

Du kan gjerne maile meg direkte på [email protected].

Klem fra

Unnskyld,jeg skrev feil! Dette er den riktige :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

I det nye DOL er det lagt ut fagartikler om forskjellige emner- jeg har skrevet et om hyperaktive barn og ADHD og håper du kan finne noe av interesse der. I tillegg til høyt aktivitetsnivå er det jo svak konsentrasjon og impulshandlinger i forskjellige kombinasjoner som er kjernen i syndromet. Det første jeg ville anbefale er å snakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...