Gå til innhold

Jordmor-angst-depresjon


bontis

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget litt av angst det siste året. Ikke mye. Det jeg er redd for er at dette vil forverre fødselen og tiden etterpå. jeg tenker spesielt på depresjon i ettertid, men er også redd for å få panikk under fødselen, selv om jeg ikke er nevneverdig plaget av angst til daglig. Vil det bli mer ubehagelig for meg enn for andre, eller er dette en normal reaksjon. Dette påvirkerlitt min glede over svangerskapet, fordi jeg hele tiden er redd for at jeg skal få en slags depresjon etter fødselen. jeg er til daglig i veldig godt humør og har ikke noen spesiele plager i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er fint at du er oppmerksom på dette og bevisst. Det er viktig å vite og akseptere at humöret kan forendres en god del ved hormonforendringer, eks etter födsel. Det er viktig at du kan prate om dette og si ifra til din mann eller familie, hvis du oplever deg deprimert. Om noen forteller deg at du virker deprimert, skal du ta dette på alvor. Da skal du söke hjelp for dette. Det er også bra å ta opp dine tanker med din jordmor eller lege. Sjansen er störst at din födsel og tiden etterpå blir en positiv opplevelse. Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...