Gå til innhold

Bilyd på hjertet


Gjest Navnløs

Anbefalte innlegg

Gjest Navnløs

Hei!

For ca. 3 år siden var jeg hos lege på etterkontroll etter fødsel. Han lyttet lenge og vel på hjertet mitt, og kunne fortelle at jeg har en bilyd på hjertet. Jeg må innrømme at jeg ble litt engstelig, men han fortalte rolig at det var "innenfor normalen", og ikke farlig.

Er man født med dette - i så fall, hvorfor har ingen sagt noe om det før?

Hva mente han med at det var "innenfor normalen"?

Kan jeg lettere få hjerteproblemer senere i livet pga. dette?

Min far døde av hjerteslag som 54-åring, og min mormor gikk på hjertemedisiner fra hun var middelaldrende.

Er 35 år og har god helse.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, lege

Kjære navnløs.

Når blodet strømmer gjennom et hjerte skal ca. 5-6 liter blod

passere 4 klaffer hvert minutt. Forskjellige forhold vil kunne

influere på blodstrømmen, slik at den vil kunne danne turbulens (hvirvelstrømning), og dermed gi fra seg lyd som vi kan høre utenpå med et stetoskop. F.eks. vil enkelte kunne ha slike bilyder i liggende stilling, mens de forsvinner når personen seter seg opp. Noen har en bilyd når de puster dypt ut, mens den ikke er hørbar når de trekker psuet dypt inn. Slike "fysiologiske" bilyder forandrer seg fordi hjertet forandrer posisjon/stilling i brysthulen. Hvis vi er nervøse og har hurtig puls og ofte stort blodvolum som pumpes, vil også bilyder kunne oppstå. Det er således mange muligheter for at

bilyder høres uten at det er noe galt med hjertet.

Å skille en "fysiologisk" bilyd fra en såkalt organisk lyd (d.v.s.

bilyd med bakgrunn i reell klaffesykdom,f.eks.) er ofte ikke lett og krever endel erfaring.

Den beste måten å avgjøre dette på er å gjøre en såkalt

ekkokardiografi, d.v.s. en ultralydundersøkelse av hjertet.

For ditt eget vedkommende er det meget mulig at du i forbindelse med ditt svangerskap fikk en viss leieforandring av ditt hjerte, hvilket medførte at din lege hørte en bilyd som "var innenfor normalen".

Neppe noen grunn til engstelse. Få legen til å lytte på ditt hjerte ved neste anledning.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i

innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...