Gå til innhold

NHD/Tar du utfordringen med å svare?


signy

Anbefalte innlegg

Først lurer jeg på om jeg er på feil forum selv om mine erfaringer er relatert til psykiatrien. Pr i dag føler jeg at jeg har styrke og pågangsmot. Jeg har og tatt opp problemer rundt arbeidsledighet, og føler at jeg der har fått liten respons. Jeg har et arsenal av erfaringer som jeg tror andre kan ha nytte av å høre om.

Hvordan stiller du deg til at en tidligere bruker er blitt ansatt i psykiatrien? Det hadde vært moro å få et svar seriøst. Så til det Smily har tatt opp med beinharde intervjuer og kvalifiserte folk. Jeg var igjennom to harde intervjuer før jeg ble ansatt. Så til fagfolk. Det er stor mangel på spesialister, psykologer og psykiatere. De beste forsvinner til det private næringslivet der lønningene ikke er sammenlignbare med den offentlige tariff. BUP blir mest skadelidende. Som nr 2 kommer alderspsykiatrien og voksenpsyk har mest dekning selv om den og er grovt underbemannet m.h,til spesialister. Jeg har tidligere skrevet at der må et paradigmeskifte inn i norsk psykiatri. Dette fordi at holdningen blandt siste års medisinstudenter er alarmerende. En legevenninde av meg som vil jobbe i psykiatrien ble nærmest vennskapelig mobbet av sitt miljø med gjenntatte spørsmål* vil du virkelig dette?* Noe må gjøres for å gjøre faget atraktivt, og heve statusen. Mitt forslag er å slippe utradisjonelle yrkesgrupper inn i det psykiske helsevesen. Ikke hvilke som helst yrker, men profesjoner der utøveren er trenet i å lokke fram positive sider et individ kan bygge på for å motarbeide sine lidelser. Håper dette var klargjørnde, og jeg ser med stor takk frem til svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl

Jeg kan godt ta denne utfordringen. Jeg er enig i en del av de synspunkter du har, en del av de problemer du beskriver, men totalt uenig i dine løsningsforslag.

Jeg vet dog ikke om det er dette jeg er ansatt for her på DOL.

Jeg har mine klare synspunkter på hva som trengs i norsk psykiatri, men om det er særlig interessant her på DOL, er jeg i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt ta denne utfordringen. Jeg er enig i en del av de synspunkter du har, en del av de problemer du beskriver, men totalt uenig i dine løsningsforslag.

Jeg vet dog ikke om det er dette jeg er ansatt for her på DOL.

Jeg har mine klare synspunkter på hva som trengs i norsk psykiatri, men om det er særlig interessant her på DOL, er jeg i tvil om.

Hvis folk i det hele skal bli friske må noen verdsette deres livskraft og ikke bare søke etter de patogene trekk. Du sa du var enig i mange av mine synspungter, og du selv har dine klare meninger hva psykiatrien trenger. Du kan gjerne svare via e-mail på [email protected]. Til Bob; jeg jobber nettopp som pedagog med adjunkts kompetanse i kunstfag og mediekunnskap, og fungerer som aktivitetsleder for et kreativt verksted. Mitt livsmotto er: Har et menneske ni dårlige sider og en god, skal en fremelske den gode siden på bekostning av de ni dårlige.SAmtidig skal en være oppmerksom på de dårlige sidene så disse ikke får ta kommandoen. Kan du fortelle meg hvorfor du er redd pedagogene NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smily

Hvis folk i det hele skal bli friske må noen verdsette deres livskraft og ikke bare søke etter de patogene trekk. Du sa du var enig i mange av mine synspungter, og du selv har dine klare meninger hva psykiatrien trenger. Du kan gjerne svare via e-mail på [email protected]. Til Bob; jeg jobber nettopp som pedagog med adjunkts kompetanse i kunstfag og mediekunnskap, og fungerer som aktivitetsleder for et kreativt verksted. Mitt livsmotto er: Har et menneske ni dårlige sider og en god, skal en fremelske den gode siden på bekostning av de ni dårlige.SAmtidig skal en være oppmerksom på de dårlige sidene så disse ikke får ta kommandoen. Kan du fortelle meg hvorfor du er redd pedagogene NHD?

Veldig bra Signy. Spørsmålet er om man kunne ha hatt et eget forum for "nytenkning" innen psykiatrien. Eller er det best at de av oss som trenger hjelp og som sannsynlig er inne messt på generelt forum innen Psykiatri. Tror likevel at man ikke kan forvente at Nils Håvard skal "Ta på seg alle synder og frelse psykiatrien med gode råd/ sitt personlige syn/ erfaringer og holdninger"

Håper likevel at NHD har noen korte tips om det er noe vi som pasienter kan tilføre på disse sidene eller om det bare fører til mere frustrasjon - uten resultater, men gnagsår på tastaturet.

Kanskje vil et ev. eget forum være interessant for "de ledende menn og kvinner samt politikere" - Her kan også de lese hva "grasrota/ vi pasienter og pårørende mener"

Tror og mener det er utrolig over gjennomsnittet av kreativitet og fornuftige forslag fra de av oss som har lidd' eller lider av psykiske problemer. De største kunstnerne i verden før og nå, har hatt eller har psykiske problemer. Og kreativitet er det for lite av innen psykiatrien. Vi kritiserer jo bare ikke/ kommer med råd/ engassjerer oss bare for å få ut av oss vår egen frustrasjon/ angst m.m., men for å "gi signaler i en form for felles brainstorming via nettet.

Kanskje får mange eller noen av oss ut noe/ brukt oss - slik at det fører til en "litt" bedre tilstand helsemessig.

Uansett - ihvertfall Nils Håvard synes jeg gjør en optimal jobb her på forumet. Behandling og gode råd i denne form er vel ikke det enkleste i verden og han må tåle "mye trøkk" Ha en fin aften !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...