Gå til innhold

gravi for føsrte gang


kringla

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer litt på hvor lenge jeg må vente før jeg kan regne med at alt er ok? er nå ca fem-seks uker på vei.

Har også en del vondt i magen, men har vært hos lege, og alt var bra...Er litt nervøs.

Når regnes termin ut fra?

Kringla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Det pleier å være mye mindre risiko for at noe skal gå galt etter 12. uke. Ellers regnes terminen slik: Første dag i siste mens, legg til syv dager og trekk deretter fra tre måneder. (Evt legg til ni måneder...). Lykke til videre, håper formen er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Terminen blir i første omgang regnet uti fra siste mens første dag. Du legger til 7 dager og trekker fra 3 mndr. (Naegeles regel). Statistisk sett faller abortrisikoen drastisk fra uke 12 og utover. Det er ikke uvanlig at man har litt diffuse magesmerter og andre ubehag tidlig i svangerskapt uten at det er knyttet til abortrisiko. Noen kjenner det godt når fosteret fester seg med morkake, og det skjer mellom 4-6 uker på vei i svangerskapet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...