Gå til innhold

Unntak for pappaperm. ved keisersnitt?


Gjest Håpefull :)

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull :)

Hei!

Vi skal ha planlagt keisersnitt 20.november og jeg vil jo da trenge endel hjelp den første tiden. Utifra hva trygdekontoret sa kan pappapermisjon taes ut først etter 6 uker etter fødsel. Men stiller det seg annerledes etter keisersnitt? Jeg vil jo ha problemer med å bære og stelle osv. og er veldig avhengig av pappaen. Nå ble keisersnitt bestemt etter at vi hadde samtale med trygdekontoret, og saksbehandler er umulig å få tak i. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg skal jo snart ut i permisjon, så vi må jo sende inn papirene.

Takk for svar - hvis du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke vanlig at man trenger så mye mere hjelp i huset eller til det daglige stell av seg selv og barnet etter et keisersnitt. Tviler på at trygdekontoret gjør noe unntak på bakgrunn av et forhåpentligvis ukomplisert keisersnitt. Da måtte i tilfelle mor bli sykemeldt, og det skjer heller ikke hvis det ikke skulle oppstå komplikasjoner. Pappan er jo vanligvis hjemme de to første ukene etter at mor og barn kommer hjem. Den permisjonen har han rett til, som oftest fås denne med lønn, men ikke lovmessig.

Etter et keisersnitt er mor vanligvis på beina etter 1 dag. På sykehuset får du den hjelp du trenger, men du blir oppmuntret til å gjøre mest mulig selv. Kroppen din har godt av det, og faren for komplikasjoner er mindre når du er i bevegelse. Du vil få en del smertestillende i den første tiden. Dessuten vil du vanligvis få tilbud om å bli på sykehuset et par ekstra døgn når du har tatt keisersnitt. Jeg tror ikke du behøver å være nervøs for hvordan det blir etterpå. De fleste opplever at det går helt greit, selv om man er litt stiv og støl etterpå. Jeg synes du skal snakke med jordmor på sykehuset eller hvis du allerede har kontakt med en. Da kan du kanskje få litt mer konkret informasjon om prosedyrene for keisersnitt på det sykehuset som du hører til. Det er viktig å være forberedt. Du kan evt. prøve å lese litt om dette i en av de mange gode bøkene som er på markedet for tiden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...