Gå til innhold

Medisinbruk


Gjest medisin

Anbefalte innlegg

Gjest medisin

Hei! Jeg har fått diagnosen shizofreni. Men det er bare så vidt til kan gi meg den diagnosen fordi jeg har aldri vært psykotisk, men jeg har hørt stemmer. Jeg har heller aldri vært innlagt. Jeg kommer nok innunder TIPS_prosjektet (tidlig intervesjon mot psykose). Jeg får det som kalles forebyggende behandling. Jeg er fornøyd med behandlingen jeg får og synes det hjelper. Jeg har litt problemer med å være sammen med andre mennesker fordi jeg blir så lett såret over dem. Jeg går til en psykolog og får samtalebehandling. I tillegg går jeg i gruppeterapi. Jeg bruker ikke medisiner. Jeg har prøvd å bruke zyprexa, men jeg likte ikke å gå på medisiner. Tidliger har jeg brukt litt mereril. Det jeg lurer på er om det er skadelig å bruke medisiner og om man helst bør unngå det hvis man ikke absolutt må. Jeg føler ikke at jeg må bruke medisiner. Jeg hører ikke stemmer lenger og fungerer ganske bra. Psykologen min sier at jeg kan få hjelp av medisin for å bli mindre sårbar. Men når jeg ser på andre som bruker denne typen medisin synes jeg det virker som om de blir apatiske, slappe, giddesløse, likegyldige og dumme. Det virker som om de blir avstumpet følelsesmessig. Dette synes jeg er skremmende, men samtidig skjønner jeg at de trenger det hvis de kan bli psykotisk. Men det skremmer meg å se unge mennesker bli slik. NHD kan du svare meg på om medisiner (zyprexa) er skadelig for hjernen. Jeg ønsker ikke å bruke medisin, men jeg har vurdert det flere ganger for å ikke bli så sårbar. Hva synes du? Jeg greier meg også godt uten. Jeg tar også imot svar fra andre. Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl

Du stiller et viktig spørsmål som jeg ikke helt kan gi et entydig svar på, men har er min oppfatning:

Det er klart skadelig for hjernen å være psykotisk. Dessuten hemmer det sosial og arbeidsmessig fungering, det gir stor subjektiv lidelse og det hemmer nytten av psykoterapi. Jeg er derfor ikke i det minste tvil om at psykotiske peroner _skal_ ha medisiner.

Zyprexa skader helt sikkert ikke hjernen.

Det er riktig som du skriver at noen som går på antipsykotisk medisin blir slik du beskriver. Dette skal stort sett være unødvendig i dag. Med de nye medisinene (Zyprexa og Risperdal) i riktig dose skal en unngå slike bivirkninger.

Hvorvidt det er riktig for deg å prøve disse medisinene, kan jeg ikke bedømme.

Hva med å bestemme seg for å prøve dem i 3 mnd. og deretter gjøre en evaluering om det hjalp eller ikke, og ut fra det avgjøre om du skal fortsette eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du sier selv du ikke har vært psykotisk, og du er heldig som er kommet i betraktning i Tips-prosjektet. Jeg foreslår at du bruker personalet optimalt når du føler deg sårbar. Har du en måte å kanalisere dine tanker m.h.til sårbarheten. Noen tegner og maler. Andre skriver. Andre før utløp gjennom bevegelses- og danseterapi hvis tilbudet er der. Noen har igjen nytte av idrettsaktiviteter som svømming og Aktiv på dagtid. Mitt råd er å snakke med og bruke personalet aktivt til å bekjempe din sårbarhet med aktiv terapi. Hvis dette ikke hjelper kan som NHD sier en vedlikeholdsdose av et medikament hjelpe deg. En bivirkning av Zypreksa er desverre glemsomhet. Dette har jeg sett hos et nært familiemedlem som har gått på preparatet i 6 år. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medisin

Hei! Du sier selv du ikke har vært psykotisk, og du er heldig som er kommet i betraktning i Tips-prosjektet. Jeg foreslår at du bruker personalet optimalt når du føler deg sårbar. Har du en måte å kanalisere dine tanker m.h.til sårbarheten. Noen tegner og maler. Andre skriver. Andre før utløp gjennom bevegelses- og danseterapi hvis tilbudet er der. Noen har igjen nytte av idrettsaktiviteter som svømming og Aktiv på dagtid. Mitt råd er å snakke med og bruke personalet aktivt til å bekjempe din sårbarhet med aktiv terapi. Hvis dette ikke hjelper kan som NHD sier en vedlikeholdsdose av et medikament hjelpe deg. En bivirkning av Zypreksa er desverre glemsomhet. Dette har jeg sett hos et nært familiemedlem som har gått på preparatet i 6 år. Lykke til:-)

Hei! Takk for svar! Jeg tok en halv fem mg. Zyprexa i går bare for å prøve. Men jeg blir som regel helt slått ut av små doser Zyprexa. Jeg sov som en stein siden klokken seks og til klokken syn neste dag. Jeg blir så tung i kroppen at jeg orker ikke gjøre annet enn å sove. Men nå har jeg prøvd det og vet med meg selv at jeg heller vil jobbe med mine problemer uten medisin. Jeg føler ikke at jeg er meg selv når jeg bruker medisin. Jeg blir bare en sløving. Foreldrene mine har også reagert på virkningen av Zyprexa, at man blir en sløving. Jeg skriver hvis jeg føler for det, men jeg er redd jeg skal skrive meg inn i en dyp depresjon. Jeg skrev mye tidligere, men jeg følte samtidig at jeg også ble mer deprimert, fordi jeg ofte skrev hvor vondt jeg hadde det. Jeg følte vel at jeg lullet meg dypere inn i en depresjon. Men jeg kunne godt tenke meg å prøve danseterapi eller tegneterapi. Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg, er jeg takknemlig for svar. Jeg går til behandling på et psykiatrisk behandlingssenter. Der er det mange pasienter som er mye dårligere enn meg, så jeg føler meg ikke så vel sammen med dem, samtidig som jeg synes det er vanskelig å være sammen med friske mennesker. Jeg faller mellom barken og veden som man sier. Er det andre måter jeg kan jobbe med min sårbarhet. Jeg reagerer veldig kraftig på andre mennesker og blir fort deprimert. En liten spydig kommentar er nok til at jeg blir sittende å gruble og synes verden er slem mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...