Gå til innhold

urinveisinfeksjon??


Juamar

Anbefalte innlegg

Jeg er 31 år, snart 32. HAr ingen barn til nå men sluttet med p pillen for 8 mnd siden. Da hadde jeg tatt Trinordiol i nesten 10år uten pause.

I slutten av Juni hadde jeg en spontanabort. Meget smertefullt. Jeg blødde mye og hadde til tider høy feber (39). Gynekologen sa at det satt igjen en syste ved livmoren på rundt 5*5cm. Den var årsaken til smertene. Jeg gikk 5 dager på antibiotika, og fikk beskjed om å komme tilbake 3 uker senere. En uke senere fikk jeg plutselig tilbake noen voldsomme smerter i underlivet. Urinprøven viser at jeg har en urinveisinfeksjon. Ny antibiotika 5 dager. 5 dager senere avlegger jeg ny urinprøve som viser jeg forsatt har en kraftig infeksjon. Fortsetter med den samme antibiotikaen i 7 dager til. I mellomtiden har det gått 3 uker og jeg er tilbake hos gynekologen som blir sjokkert over at ingen har undersøkt bedre.( Og når en lege sier dette blir selvfølgelig jeg vettaskremt) Det er klart at infeksjonen er kraftig, og han frykter at den kan gå opp til nyrene.... Frykter at det kan hemme mine muligheter til å bli gravid???? Jeg avlegger en urinprøve hos han som han skal "dyrke?" for å sjekke om antibiotikaen kanskje ikke er den riktige. Han sender også en kollega for å finne ut om de dyrket den 2. urinprøven jeg avla.Samtidig ser han at systen ikke er borte, men at den har blitt noe mindre, 4*5cm. Nok en gang rynker han på øyenbrynene og ber meg om å komme tilbake etter to nye uker(2 aug)for ny sjekk. Samme kveld ringer hans kollega og kan fortelle at han har funnet resultatet av den andre urinprøven jeg avla, og sier at den er negativ, og at de derfor ikke hadde satt seg i kontakt med meg. ( Som dere sikkert forstår blir jeg i dette øyeblikk så forvirret at jeg ikke klarer å komme på noe fornuftig å si...jeg er enda usikker på hva det egentlig betyr) I dag er 7.dagen i 2.del av antibiotika kuren og i dag har jeg avlagt urinprøve nummer 3 og denne viser at jeg forsatt har en kraftig urinveisinfeksjon!!!

Mitt spørsmål må bli: Kan det hende at det som gir utslag på urinveisinfeksjons strimmelen ikke er det legene tror det er? Kan noe annet gi samme utslag? Kanskje noe som har med systen å gjøre? Jeg har ikke smerter når jeg går på do. Ikke svir det eller klør. Det enenste jeg merker er et trykk i underlivet som i følge gynekologen kommer av systen som ligger å presser. Jeg har ikke feber. Hvis det virkelig er en så kraftig infeksjon, hvordan kan det da ha seg at prøven etter dyrkingen er negativ? Hva betyr det? Kan jeg virkelig bli steril av dette? Tilslutt vil jeg tilføye at jeg bor (desverre) for øyeblikket i utlandet, og her bruker de antibiotika til alt. Navnet på tablettene er spanske men jeg skal allikevel nevne de og hva de inneholder, kanskje det finnes noe jeg spesielt burde spørre etter? Jeg forstår jo at jeg må følges opp av lege men ønsker allikevel at noen kan forklare meg på norsk hva det er som skjer.

Antibiotika etter aborten: Augmentine 500/125mg inneholder:Amoxicilina(DCI)(trihidrato) 500mg Acido Clavulanico(DCI)(Sal potasica)125mg

Antibiotika 12dager urinveisinfeksjon: Baycip 500mg inneholder: Ciprofloxacino(hidrocloruro)500mg.

Takker på forhånd for hjelp og veiledning.

- Juamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du skulle egentlig ha fått svar fra forum for urinveislidelser, men det er midlertidig lukket for svar fra leger. Jeg skal forsøke å svare så godt som mulig.

Det som testes på strimmelen er produkter som utskilles av bakterier, og her kan være feilkilder. Det sikreste er å dyrke urinen, da vet man med sikkerhet om det er bakterier og hva de er følsomme for av antibiotikum. Det er denne testen du skal stole på.

Litt rart det med cyste ved livmoren og at den skulle være årsak til feber. Cyster sitter på eggstokken, de gir ikke feber. Cyster gir vanligvis ikke symptomer som en kraftig infeksjon (noen ganger kan de gi litt endret vanlatningsmønster). Urinveisinfeksjon gir svie ved vannlatning og hyppig vannlatning.

Hvis ditt eneste symptom er trykk i underlivet og du nå har hatt det i mange uker, så vil det vel være en ide med en ny sjekk hos en gynekolog. Man blir ikke steril av en urinveisinfeksjon, men en underlivsinfeksjon (egglederbetennelse) kan medføre sterilitet, så det bør utelukkes. Ved egglederbetennelse vil det gjerne være utflod, smerter og feber. Blodprøve testet for CRP vil vise forhøyet verdi.

Du har fått et penicillin-preparat etter aborten. I Norge ville vi valgt et annet preparat i en slik situasjon. Behandlingen du har fått for urinveisinfeksjonen bruker vi også her hjemme.

Ble du klokere av dette? Ellers legg inn nytt spørsmål.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...