Gå til innhold

Forsinket graviditet


Gjest Cesare

Anbefalte innlegg

Gjest Cesare

Jeg har blitt gravid ved IVF (ved RIT) og skulle vært 7.5 uker på vei (hadde egguttak 8. juni). Jeg er 34 år. Vi var til ultralyd sist onsdag, men da fant gynekologen ingen tegn til graviditet. Jeg ble sendt til sykhuset dagen etter for nærmere utredning. Mulighetene som ble nevnt var graviditet utenfor livmoren eller missed abortion. På sykhuset dagen etter ble det gjort ny undersøkelse og ny ultralyd. Jeg har ingen smerter ved undersøkelse (trykk på eggstokker) og det var heller ingen tegn til noe ved ultralyd. Jeg har heller ikke hatt blødninger. Gynokologen på sykhuset nevnte at han hadde vært borte i tilfeller med forsinket graviditet ved tidligere tilfeller der en hadde blitt gravid ved IVF. Forsinkelsen hadde vært opp til 3 uker. Jeg tok blodprøve torsdag og med beskjed om å møte igjen på mandag (i går). Denne gangen så han en liten "spalte" i livmoren. Tok også ny blodprøve. Torsdag var HCG på ca. 6500 (eller var det litt høyere?) og i går var den på 10417. Jeg blødde litt etter undersøkelsen i går, men det var svært lite, bare litt blodig slim/utflod på toalettpapiret en gang. Dette kan være p.g.a. undersøkelsen. Han lette ganske lenge med ultralyd (vaginal). Har dere erfaring med dette? Kan det være at min"gamle" syklus før hormonbehandlingene har kommet tilbake (bare en teori jeg har tenkt på) og dermed fått en forsinkelse. Eller er det fortsatt mulig at jeg er gravid utenfor livmoren? Kjenner ingen tegn til dette og ved ultralyd ser de ingen tegn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomst

Jeg hadde akkurat en graviditet utenfor livmoren. Var ca. 8 uker på vei.

De smertene som man nevner i forbindelse med dette hadde ikke jeg. Det eneste jeg kjente var at det var noe i siden av magen min. I tillegg hadde jeg litt utflod som du beskriverl.

Legen tok flere blodprøver av meg i forbindelse med dette og denne viste stadig stigende verdier.(har hatt en graviditet utenfor livmoren tidligere derfor ble jeg sendt rett til UL og blodprøve når jeg fikk litt blødninger i 5 uke) Tok i løpet av de påfølgende ukene 3 blodprøver og 4 UL, det var ved den 5 UL da jeg ble lagt inn for operasjon at de så fosteret eller hva du kaller det i egglederen. Spurte da legen hvorfor man ikke hadde sett det de foregående 4 gangene, og fikk da høre at det kunne ligge bak tarmer og jeg vet ikke hva. Men har hørt at det å ta UL fra utsiden kan gjøre det enklere å se. (det gjorde de ikke med meg)

Hjelper deg kanskje ikke noe dette her, men jeg ønsker deg lykke til, og håper for din del at det ikke er en Ex. u)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar Cesare

Ved en normal graviditet burde HCG ha steget mer enn den gjør hos deg og med de verdier burde man se et foster, uansett hvor langt du er kommet. Du kan være gravid uten for livmoren. Jeg går utfra at du har ny time og holder deg i nærheten av sykehuset om du skulle få smerter. Ved smerter bør du ta umiddelbar kontakt med sykehuset.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...