Gå til innhold

Brukket eller forstuet finger, hvordan merken man forskjellen?


spirito

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ørlitt uheldig (les: klønete) og fått et kraftig slag over fingeren (les: uforsiktig med metallbormaskin). Fingeren gjør VONDT, begynner å bli stiv og blå.

Hva er tegn på brukket finger (for da må jeg vel tusle til legen?) og når bør jeg gjøre noe med den?

Det kan jo hende at den bare er kraftig forslått også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fingrene er vel en av de vansklige stedene å avgjøre brudd uten bilde!

Man blir jo veldig hoven og blå når den er både brukket eller forslått!

Ta deg en tur til legevakten hvis du er usikker.

=o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje tatt en tur til legen uansett !!??

Hvis det var et slag rett mot fingeren så er det vel ikke forstuing. Men den trenger jo ikke å være brekt for det - bare et kraftig slag.

En lege kan jo gi deg skikkelig bandasje også. Hvis ikke så bør du evnt. teipe den sammen med andre fingre for å gi den litt støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å sjekke dette:

Press fingertuppen mot en bordkant. Ikke slik at leddene bøyes altså, men nok til at det legges press på benet fra tuppen og rett inn.

Hvis dette er veldig vondt bør du nok ta et røngtenbilde.

Forstuninger kjennes bedre når fingeren bøyes enn når det bare er press mot beinet.

Begge deler er vonde å ta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...