Gå til innhold

Dagpenger før fødselspenger...


Ariane

Anbefalte innlegg

Hei Irene Grøneng, håper du kan hjelpe. Jeg går ut i fødselspermisjon om ca. 6 uker. Inntil nå har jeg vært i full jobb, men i vikariat som slutter nå. På trygdekontoret ble jeg rådet til å søke dagpenger for de 6 ukene før fødselspermisjonen begynte - jeg er jo egentlig arbeidsledig.

Men: kan de nekte meg dagpenger, fordi jeg snart skal ut i permisjon uansett? Aetat skal jo først gjøre det de kan for å skaffe meg jobb, men hvem vil ansette en som snart skal få barn uansett? "Snylter" jeg på systemet ved å søke om dagpenger i en så kort periode? Hva anbefaler du?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Neida, du snylter ikke på systemet ved å søke. Det kan hende du får avslag fordi du ikke anses som reelt arbeidssøker, men da kan du f.eks velge å ta ut fødselspenger istedet, eller gå uten inntekt frem til permisjon. Rettighetene dine er vel opparbeidet allerede (inntekt 6 av de siste 10 mndr før permisjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du snylter ikke på systemet ved å søke. Det kan hende du får avslag fordi du ikke anses som reelt arbeidssøker, men da kan du f.eks velge å ta ut fødselspenger istedet, eller gå uten inntekt frem til permisjon. Rettighetene dine er vel opparbeidet allerede (inntekt 6 av de siste 10 mndr før permisjon)

Reglene er jo slik at dersom man har hatt både normal inntekt og dagpenger, så tar de de 6 BESTE månedene. Hvis jeg da går uten lønn den siste måneden, betyr det at jeg får nesten ingenting i fødselspenger??? Eller tar de likevel utg.pkt i de 6 beste månedene??

Har nemlig hatt et vikariat som varte i nøyaktig 6 mnd. Hadde tenkt å ta ut fødselspermisjon fra og med vikariatet var ferdig, det var damen på trygdekontoret som rådet meg til å søke dagpenger fordi jeg da ville få mer tid med ungen etterpå. NÅ har jeg allerede levert søknaden om fødselspenger (og bedt om utbetaling fra og med 3 uker før fødsel) - kan vel ikke endre på datoen da?

Er litt rådvill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Reglene er jo slik at dersom man har hatt både normal inntekt og dagpenger, så tar de de 6 BESTE månedene. Hvis jeg da går uten lønn den siste måneden, betyr det at jeg får nesten ingenting i fødselspenger??? Eller tar de likevel utg.pkt i de 6 beste månedene??

Har nemlig hatt et vikariat som varte i nøyaktig 6 mnd. Hadde tenkt å ta ut fødselspermisjon fra og med vikariatet var ferdig, det var damen på trygdekontoret som rådet meg til å søke dagpenger fordi jeg da ville få mer tid med ungen etterpå. NÅ har jeg allerede levert søknaden om fødselspenger (og bedt om utbetaling fra og med 3 uker før fødsel) - kan vel ikke endre på datoen da?

Er litt rådvill...

Hvis du ikke får dagpenger er det ikke beste mndr som gjelder. Men i ditt tilfelle så har du opparbeidet rett til fødselspenger ved disse 6 mnd, og dermed er det sannsynligvis dette som blir brukt i fødselspengene. Men det er _ikke_ en fast regel, så her må du være på vakt!

Du finner mer om reglene for fødselspenger her:

http://trygdehjelpen.no/fodsel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...