Gå til innhold

studenter og tannlegebehandling


Gjest Lånekassekunde

Anbefalte innlegg

Gjest Lånekassekunde

Jeg er student på høgskolenivå. Jeg har en sønn på 3 1/2 år som jeg mottar vanlig barnetrygd for, og så har jeg studielån. Jeg har en samboer som tjener normalt godt, men ettersom vi har hus- og billån blir det ikke så mye til overs når alle månedlige regninger er betalt. Det jeg lurer på er hvorfor studenter som får en del rabatter på andre ting ikke kan få dekt sånne ting som tannlegeregninger. Vi har vel stort sett mindre penger å rutte med enn en minstepensjonist.

I disse tider er det vanskelig å få tak i en tannlege. Jeg selv har ingen fast tannlege. Her hatt tannregulering og er inn hos kjeveortoped jevnlig for å sjekke om mine visdomstenner kommer opp eller ei. Derfor var jeg så "heldig" at de oppdaget ett hull jeg hadde tidlig i vår 2000. Fikk beskjed om å kontakte tannlege for å få det reparert. Det var lettere sagt enn gjort!

Det er noen år siden jeg var hos en vanlig tannleg sist, så jeg kunne ikke komme inn hos den offentlig tannhelsetjensten fordi jeg var blitt for gammel (24 år), og de tar bare inn barn i skolepliktig alder eller de som har gått jevnlig ca. hvert år til kontroll.

JEg ringte rundt til ALLE andre tannlegeri min kommune og INGEN kunne hjelpe meg. Svarene jeg fikk var "Vi har inntaksstopp!". HVa kunne så en stakkar som meg med hull i tanna gjøre? Jo: Vente, mase, vente, mase, vente og mase litt til. Til slutt fikk jeg vite at skulle jeg få hjelp til tannproblemet mitt så måtte det være akutt.