Gå til innhold

studenter og tannlegebehandling


Gjest Lånekassekunde

Anbefalte innlegg

Gjest Lånekassekunde

Jeg er student på høgskolenivå. Jeg har en sønn på 3 1/2 år som jeg mottar vanlig barnetrygd for, og så har jeg studielån. Jeg har en samboer som tjener normalt godt, men ettersom vi har hus- og billån blir det ikke så mye til overs når alle månedlige regninger er betalt. Det jeg lurer på er hvorfor studenter som får en del rabatter på andre ting ikke kan få dekt sånne ting som tannlegeregninger. Vi har vel stort sett mindre penger å rutte med enn en minstepensjonist.

I disse tider er det vanskelig å få tak i en tannlege. Jeg selv har ingen fast tannlege. Her hatt tannregulering og er inn hos kjeveortoped jevnlig for å sjekke om mine visdomstenner kommer opp eller ei. Derfor var jeg så "heldig" at de oppdaget ett hull jeg hadde tidlig i vår 2000. Fikk beskjed om å kontakte tannlege for å få det reparert. Det var lettere sagt enn gjort!

Det er noen år siden jeg var hos en vanlig tannleg sist, så jeg kunne ikke komme inn hos den offentlig tannhelsetjensten fordi jeg var blitt for gammel (24 år), og de tar bare inn barn i skolepliktig alder eller de som har gått jevnlig ca. hvert år til kontroll.

JEg ringte rundt til ALLE andre tannlegeri min kommune og INGEN kunne hjelpe meg. Svarene jeg fikk var "Vi har inntaksstopp!". HVa kunne så en stakkar som meg med hull i tanna gjøre? Jo: Vente, mase, vente, mase, vente og mase litt til. Til slutt fikk jeg vite at skulle jeg få hjelp til tannproblemet mitt så måtte det være akutt.

Jeg forstår så langt at det er underskudd på tannleger her i landet. Dermed ble jeg et offer for dette. Jeg måtte vente til jeg begynte å få tannverk (eller jeg kunne kanskje lyve?) og så begynne ringerunden min igjen. Som sagt så gjort (fordi jeg ikke har for vane å lyve). Da jeg endelig kom inn til tannlegen (LES: Den Offentlige Tannhelsetjensten) så viste det seg at det lille hullet mitt hadde blitt "voksen". JEG MÅTTE HA ROTFYLLING! Og det takket være at jeg ikke fikk komme til tannlegen da kjeveortopeden mente jeg måtte få gjort noe med tanna mi. JEg skal ikke sitte her å være sint på alle tannleger, men jeg må si det hadde vært mye enklere for dem å ta meg inn med et lite hull enn for ei rotfylling. Det hadde vært mye tid og krefter spart det!

Neste gang (får håpe det ikke skjer) får jeg bare smøre litt tjukt på og si at jeg har veldig vondt. Det er i allefall mitt råd til andre som ikke har en fast tannlege og vet at de har et hull eller mer. Så slipper du i allefall unna noen tusen lapper i ekstrautgifter. Ja, for regninga mi kom på hele 2440 kroner! Og det er ikke lite penger når en er student. JEg hadde jo muligheten til å dele opp beløpet i to rater, men som student utgjør det ingen forskjell ettersom jeg mottar hele studielånet på en gang.

Hvilke rettigheter har man i slike situasjoner? HAr trygdekontoret en regel som støtter studenter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er mange studentsamskipnader som dekker visse typer utgifter. Det kan du sjekke hos din samskipnad.

Rotfylling dekkes av trygdekontoret med kr 114...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...