Gå til innhold

Urinlekkasje


lutta

Anbefalte innlegg

Etter fødsel for snart 1 år siden, har jeg hatt problemer med å "holde" tilbake urin. Lekkasjene har vært alt fra små til ganske kraftige. De har kommet ved nysing, hosting og orgasmer. Har vært hos lege og fått konstatert urinveisinfeksjon (07/00).

Etter fødsel fikk jeg beskjed av jordmor og lege at jeg burde trene opp bekkenet mitt for å slippe disse ubehagelughetene. Jeg skulle knipe 8-10 sekunder, slappe av, for så å repetere. Dette kunne jeg gjøre i hvilken som helst situasjon; sittende, liggende osv... Dette har jeg gjort regelmessig siden jeg fødte i august i fjor, men likevel lekker det. Med regelmessig kniping mener jeg opptil flere ganger for dag.

Jeg er godt trent; har vært i fysisk aktivitet siden jeg var 5 år, så jeg burde jo være godt trent.

Nå er jeg gravid igjen i ca 18.uke. Har veldig stor sexlyst, men både jeg og samboeren min synes det er ubehagelig med lekkasjen under orgasme. På grunn av dette har sexen avtatt ganske mye den siste tiden.

Kan dere hjelpe meg med dette? Det er ganske ekkelt når jeg vet jeg har trent slik jeg ble rådet om å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei kan ikke svare deg på det der men jeg sliter med et lignende problem - så jeg lurte på om du merker at du "tisser" på deg?

Merker ikke noe i det hele tatt før alt er over og væsken lukter litt stramt og er tyntflytende som urin antar jeg men jeg kan ikke (dvs vil ikke) tro det er urin..(les innlegget mitt "væske under samleie...")

Har ikke hatt barn men er gravid med mitt første nå iallefall...(men spiller ikke noe rolle har skjedd sjeldent men iallefall så langt tilbake som to år siden..kan ikke huske lignende før det)

Uansett..jeg bør visst begynne med knipeøvelser for å forhindre samme situasjon etter fødselen? :/

Håper det ordner seg for deg iallefall! Skjønner det er flaut, jeg selv kan ikke (tør ikke?) forklare det for kjæresten min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan ikke svare deg på det der men jeg sliter med et lignende problem - så jeg lurte på om du merker at du "tisser" på deg?

Merker ikke noe i det hele tatt før alt er over og væsken lukter litt stramt og er tyntflytende som urin antar jeg men jeg kan ikke (dvs vil ikke) tro det er urin..(les innlegget mitt "væske under samleie...")

Har ikke hatt barn men er gravid med mitt første nå iallefall...(men spiller ikke noe rolle har skjedd sjeldent men iallefall så langt tilbake som to år siden..kan ikke huske lignende før det)

Uansett..jeg bør visst begynne med knipeøvelser for å forhindre samme situasjon etter fødselen? :/

Håper det ordner seg for deg iallefall! Skjønner det er flaut, jeg selv kan ikke (tør ikke?) forklare det for kjæresten min...

Hei Naomi.

Takk for det du har fortalt.

Ja, jeg legger merke til at jeg at jeg lekker. Det kjennes ut som om det kommer mer enn vanlig under samleie. Det er ganske irriterende, spesielt nå som jeg har så stor sextrang.

Samboeren min vet om det og synes selv det er ekkelt. Det var han som foreslo at jeg skrev et innlegg her. Vi er veldig åpen mot hverandre, og dette har faktisk hjulpet oss enda nærmere.

Når det gjelder barnet jeg bærer nå, er jeg veldig nervøs for at noe skal skje. Mer nervøs nå enn med forrige. Har vært plaget med urinveisinfeksjon, så det er nok derfor jeg er spent og nervøs. Det går nok sikkert bra dette også.

Lykke til med ditt svangerskap og fremtid som mor. Håper alt går bra.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er iherdig med knipeøvelsene dine kan det ta lang tid før du har samme muskelkontroll som før fødselen. Selv var jeg ivrig på å knipe, men syns likevel ikke jeg hadde skikkelig kontroll igjen før barnet mitt var over to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

Hei kan ikke svare deg på det der men jeg sliter med et lignende problem - så jeg lurte på om du merker at du "tisser" på deg?

Merker ikke noe i det hele tatt før alt er over og væsken lukter litt stramt og er tyntflytende som urin antar jeg men jeg kan ikke (dvs vil ikke) tro det er urin..(les innlegget mitt "væske under samleie...")

Har ikke hatt barn men er gravid med mitt første nå iallefall...(men spiller ikke noe rolle har skjedd sjeldent men iallefall så langt tilbake som to år siden..kan ikke huske lignende før det)

Uansett..jeg bør visst begynne med knipeøvelser for å forhindre samme situasjon etter fødselen? :/

Håper det ordner seg for deg iallefall! Skjønner det er flaut, jeg selv kan ikke (tør ikke?) forklare det for kjæresten min...

En viss tendens til såkalt urininkontinens, med svekket kontroll av blæretømmingenkan bdra til at kvinnen føler at hun "tisser på seg" under samleiet. Men det kan også være dette vaginale sekretet jeg tidligere har omtalt. Noen kvinner er forholdsvis skjedetørre, mens andre har en svær utsondring av vaginalsekret.

Det fins gode selvtreningsprogrammer for å bedre kontrollen med blæretømmingen. Noen apotek hare brosjyrer, og du kan spørre legen og praktiske råd.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Berthold Grünfeld

psykiater, professor i sosialmedisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...