Gå til innhold

Kalori-innhold i kinamat?


Lothlorien

Anbefalte innlegg

Jeg har innhentet mye forskjellig informasjon om kinamat, og noen sier at den inneholder mye kalorier, mens andre sier at kinamat er sunt.

Hva stemmer? Noen med sikker kunnskap om hva som stemmer?

Jeg er nemlig kinamatoholiker, og er det for mye kalorier i det, så må jeg jo trappe ned... Oææææ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har innhentet mye forskjellig informasjon om kinamat, og noen sier at den inneholder mye kalorier, mens andre sier at kinamat er sunt.

Hva stemmer? Noen med sikker kunnskap om hva som stemmer?

Jeg er nemlig kinamatoholiker, og er det for mye kalorier i det, så må jeg jo trappe ned... Oææææ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinnholdet kommer jo an på ingrediensene i retten, det. Frityrstekt mat er det jo ikke bra med et overdrevet inntak av, for eksempel.. Men sånn generelt tror jeg ikke kinamat utgjør noen stooor fare.

Det du imidlertid skal være klar over er at den "norske" måten å tilberede kinamat på innebærer tilsetning av ganske mye stivelse i sausen (originalt bruker de mer tyntflytende sauser).

Det beste er å woke maten med kun olje i panna, og evt. bruke litt soyasaus til slutt. Woking er forresten bra fordi vitaminer etc. tas bedre vare på (koker ikke bort i vann eller forandrer struktur pga. for lang oppvarming).

Mener jeg å vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinnholdet kommer jo an på ingrediensene i retten, det. Frityrstekt mat er det jo ikke bra med et overdrevet inntak av, for eksempel.. Men sånn generelt tror jeg ikke kinamat utgjør noen stooor fare.

Det du imidlertid skal være klar over er at den "norske" måten å tilberede kinamat på innebærer tilsetning av ganske mye stivelse i sausen (originalt bruker de mer tyntflytende sauser).

Det beste er å woke maten med kun olje i panna, og evt. bruke litt soyasaus til slutt. Woking er forresten bra fordi vitaminer etc. tas bedre vare på (koker ikke bort i vann eller forandrer struktur pga. for lang oppvarming).

Mener jeg å vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke kaloriene som avgjør om maten er sunn da....men hva slags kalorier, og næringsstoffer. Så vidt jeg vet er kinamat veldig sunt, illefall det som er wokede gønnsaker, og ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke kaloriene som avgjør om maten er sunn da....men hva slags kalorier, og næringsstoffer. Så vidt jeg vet er kinamat veldig sunt, illefall det som er wokede gønnsaker, og ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kaloriinnholdet vil avhenge av ingrediensene i retten. Kinamat som ikke er frityrstekt, er som regel relativt mager og inneholder lite kalorier. Woket kinamat med mye grønnsaker er sunn mat, og det er ingen grunn til å trappe ned forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kaloriinnholdet vil avhenge av ingrediensene i retten. Kinamat som ikke er frityrstekt, er som regel relativt mager og inneholder lite kalorier. Woket kinamat med mye grønnsaker er sunn mat, og det er ingen grunn til å trappe ned forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...