Gå til innhold

Når man ikke spiser kjøtt


msblaise

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser ikke noe kjøtt. Heller ikke kylling eller annet "hvitt kjøtt". Jeg spiser mye fisk. Jeg spiser soya, mest i forma av Tofu, for å kompensere proteinetmangel, også endel forskjellige bønner.

Jeg trener mye (relativt...) og lurer på om det er andre ting jeg også burde spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser ikke noe kjøtt. Heller ikke kylling eller annet "hvitt kjøtt". Jeg spiser mye fisk. Jeg spiser soya, mest i forma av Tofu, for å kompensere proteinetmangel, også endel forskjellige bønner.

Jeg trener mye (relativt...) og lurer på om det er andre ting jeg også burde spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro du får i deg masse proteiner ved å spise det du gjør. Kanskje supplere med egg og ost? Hvis du ikke allerede gjør det...

Ser gjerne at legen svarer, selv kommer jeg ikke på noe du kan mangle med ditt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro du får i deg masse proteiner ved å spise det du gjør. Kanskje supplere med egg og ost? Hvis du ikke allerede gjør det...

Ser gjerne at legen svarer, selv kommer jeg ikke på noe du kan mangle med ditt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du ikke spiser kjøtt er du jo vegetarianer da, det du får i deg er helt greit..

er selv veganer

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke spiser kjøtt er du jo vegetarianer da, det du får i deg er helt greit..

er selv veganer

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebil

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

vegetarianer: spiser ikke kjøtt

veganer: spiser ikke produkter som kommer fra dyr (kjøtt, melk, egg, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebil

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

vegetarianer: spiser ikke kjøtt

veganer: spiser ikke produkter som kommer fra dyr (kjøtt, melk, egg, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

riktig som lillebil sier...vi veganere spiser kun mat fra planteriket...altså verken kjøtt av noe slag, egge eller melkeprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt av meg å spørre, men hva eregentlig forskjellen på veganer og vegetarianer? Serdet brukes begge deler her.

riktig som lillebil sier...vi veganere spiser kun mat fra planteriket...altså verken kjøtt av noe slag, egge eller melkeprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Du får ganske sikkert nok protein i.o.m. at du spiser mye fisk, soya og bønner. Det eneste du muligens får lite av, er jern. Det er fordi alle typer kjøtt, lever og leverpostei er noen de beste jernkildene. Da tar jeg utgangspunkt i at du har god variasjon i ditt resterende kosthold. For å sikre jerninntaket ditt, bør du derfor spise en del av de andre gode jernkildene: grovt brød (minst 50% sammalt mel), kornblandinger, brunost, prim, blåskjell og spinat. For sikkerhets skyld kan du ta 1 multi-vitaminmineral pille daglig, den vil dekke ditt behov for de fleste næringsstoffer. Hvis du er i tvil om du får i deg nok jern, bør du sjekke jernstatus hos lege. Legen vil hjelpe deg til å rette opp en evt. dårlig jernstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Du får ganske sikkert nok protein i.o.m. at du spiser mye fisk, soya og bønner. Det eneste du muligens får lite av, er jern. Det er fordi alle typer kjøtt, lever og leverpostei er noen de beste jernkildene. Da tar jeg utgangspunkt i at du har god variasjon i ditt resterende kosthold. For å sikre jerninntaket ditt, bør du derfor spise en del av de andre gode jernkildene: grovt brød (minst 50% sammalt mel), kornblandinger, brunost, prim, blåskjell og spinat. For sikkerhets skyld kan du ta 1 multi-vitaminmineral pille daglig, den vil dekke ditt behov for de fleste næringsstoffer. Hvis du er i tvil om du får i deg nok jern, bør du sjekke jernstatus hos lege. Legen vil hjelpe deg til å rette opp en evt. dårlig jernstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du får ganske sikkert nok protein i.o.m. at du spiser mye fisk, soya og bønner. Det eneste du muligens får lite av, er jern. Det er fordi alle typer kjøtt, lever og leverpostei er noen de beste jernkildene. Da tar jeg utgangspunkt i at du har god variasjon i ditt resterende kosthold. For å sikre jerninntaket ditt, bør du derfor spise en del av de andre gode jernkildene: grovt brød (minst 50% sammalt mel), kornblandinger, brunost, prim, blåskjell og spinat. For sikkerhets skyld kan du ta 1 multi-vitaminmineral pille daglig, den vil dekke ditt behov for de fleste næringsstoffer. Hvis du er i tvil om du får i deg nok jern, bør du sjekke jernstatus hos lege. Legen vil hjelpe deg til å rette opp en evt. dårlig jernstatus.

Takk for svar.

Jeg har også hørt at Zink-mangel kan være et problem?

mvh

/modesty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du får ganske sikkert nok protein i.o.m. at du spiser mye fisk, soya og bønner. Det eneste du muligens får lite av, er jern. Det er fordi alle typer kjøtt, lever og leverpostei er noen de beste jernkildene. Da tar jeg utgangspunkt i at du har god variasjon i ditt resterende kosthold. For å sikre jerninntaket ditt, bør du derfor spise en del av de andre gode jernkildene: grovt brød (minst 50% sammalt mel), kornblandinger, brunost, prim, blåskjell og spinat. For sikkerhets skyld kan du ta 1 multi-vitaminmineral pille daglig, den vil dekke ditt behov for de fleste næringsstoffer. Hvis du er i tvil om du får i deg nok jern, bør du sjekke jernstatus hos lege. Legen vil hjelpe deg til å rette opp en evt. dårlig jernstatus.

Takk for svar.

Jeg har også hørt at Zink-mangel kan være et problem?

mvh

/modesty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...