Gå til innhold

Christine Helle - Meg igjen... Spm.


Gjest Gutten 16

Anbefalte innlegg

Gjest Gutten 16

Hei.

Hva er Hemoglobin og Serum ferritin?

OK. Jeg skal spise mer frukt og grønnsaker. Men jeg tar jo vitamin/mineral tilskudd, trodde jeg fikk nok vitaminer derfra?

Men hvorfor i all verdens rike føler jeg meg litt i dårlig form, slapp og dårlig da? Når jeg får nok søvn, jern og vitaminer/mineraler for øvrig.

Du sier også at vil jeg ha nytte av mer fisk. Jeg spiser jo fisk hver dag- tunfisk. Vet ikke om det er så veldig sunt men det er i alle fall fisk.

Jeg vil jo føle meg pigg hver dag slik at jeg får treningslyst ! !

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gutten 16

Hei.

Hva er Hemoglobin og Serum ferritin?

OK. Jeg skal spise mer frukt og grønnsaker. Men jeg tar jo vitamin/mineral tilskudd, trodde jeg fikk nok vitaminer derfra?

Men hvorfor i all verdens rike føler jeg meg litt i dårlig form, slapp og dårlig da? Når jeg får nok søvn, jern og vitaminer/mineraler for øvrig.

Du sier også at vil jeg ha nytte av mer fisk. Jeg spiser jo fisk hver dag- tunfisk. Vet ikke om det er så veldig sunt men det er i alle fall fisk.

Jeg vil jo føle meg pigg hver dag slik at jeg får treningslyst ! !

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje du har fått i deg for mye jern? Jernoverskudd er ikke bra, og hvis jeg ikke husker feil så gir det nokså like symptomer som underskudd( regner med at Christine H retter meg hvis jeg tar feil) jeg synes du skal ta deg en tur til legen å få sjekket jernstatus. Du får jo ideg mye jern via brødet du spiser, og når du i tillegg tar vitamintilskudd så blir det jo mye. En teori jeg har hørt på hvorfor kvinner lever lenger enn menn er nettopp fordi vi ikke mister så mye jern som kvinnene, og akumulerer mer jern i kroppen.

Ta en kikk her: http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm

en grei artikkel om jernoverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje du har fått i deg for mye jern? Jernoverskudd er ikke bra, og hvis jeg ikke husker feil så gir det nokså like symptomer som underskudd( regner med at Christine H retter meg hvis jeg tar feil) jeg synes du skal ta deg en tur til legen å få sjekket jernstatus. Du får jo ideg mye jern via brødet du spiser, og når du i tillegg tar vitamintilskudd så blir det jo mye. En teori jeg har hørt på hvorfor kvinner lever lenger enn menn er nettopp fordi vi ikke mister så mye jern som kvinnene, og akumulerer mer jern i kroppen.

Ta en kikk her: http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm

en grei artikkel om jernoverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei igjen

Hemoglobin og Serum ferritin er "navn" på de prøvene legen tar for å sjekke jernstatus. Hemoglobin er et mål på blodprosenten din, mens Serum ferritin er et mål på hvor mye jern du har lagret i kroppen.

Du får nok vitaminer og mineralstoffer ved å bruke tilskudd. Men du går glipp av andre næringsstoffer og -komponenter som forekommer i frukt og grønnsaker når du spise lite av det.

Tunfisk er helt OK fisk. Beklager, men det var jeg som ikke fikk med meg at du spiset det hver dag. Du vil imidlertid ha godt av å spise flere sorter fisk, f.eks. makrell i tomat, sardiner etc.

Jeg kan ikke forklare hvorfor du føler deg i dårlig form. Prøv å følge de rådene du har fått, så vil det forhåpentligvis gå bedre om en stund. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei igjen

Hemoglobin og Serum ferritin er "navn" på de prøvene legen tar for å sjekke jernstatus. Hemoglobin er et mål på blodprosenten din, mens Serum ferritin er et mål på hvor mye jern du har lagret i kroppen.

Du får nok vitaminer og mineralstoffer ved å bruke tilskudd. Men du går glipp av andre næringsstoffer og -komponenter som forekommer i frukt og grønnsaker når du spise lite av det.

Tunfisk er helt OK fisk. Beklager, men det var jeg som ikke fikk med meg at du spiset det hver dag. Du vil imidlertid ha godt av å spise flere sorter fisk, f.eks. makrell i tomat, sardiner etc.

Jeg kan ikke forklare hvorfor du føler deg i dårlig form. Prøv å følge de rådene du har fått, så vil det forhåpentligvis gå bedre om en stund. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...