Gå til innhold

Fjerning av livmor


em64

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og har et barn på 12. Har ikke hatt noen underlivsplager før, med unntak av en herpesinfeksjon i 1995, men har vært utredet for barnløshet (ikke brukt prevensjon siden 1996), uten at man fant noen årsak. Problemet nå er et annet: Siden 1998-99 har jeg hatt gradvis kraftigere blødninger under menstruasjon, og de siste to-tre årene har de vært svært kraftige, med anemi og tomme jernlagre som følge. 2. og 3. mensdag må jeg gjerne skifte bind (og jeg bruker de største nattbindene) med 1-2 timers mellomrom. Væsken er lys og renner ut av meg som vann, sammen med store levrede klumper. Har brukt Cyklokapron, som funket OK en stund, men ikke har gjort noe særlig utslag det siste snaue året. Nå har man funnet ut at jeg har muskelknuter i og utenfor livmoren. Planen var opprinnelig å prøve å få dem til å "visne bort" ved å tette blodårene som går til dem (embolisering), men etter MR fant man ut at de sitter på "stilker" og er såpass store, mange og ukurant plassert at det ikke vil føre frem. Alternativet er å ta ut livmoren.

Jeg har egentlig ikke fått noe råd om hvorvidt jeg bør gjøre det eller ikke, det er mitt valg, og jeg synes det er litt vanskelig å ta det. Vil gjerne høre legens og andres mening. Det virker jo drastisk å ta ut hele livmoren, selv om eggledere og livmorhals blir stående igjen. Jeg lurer på om det er lurest å operere eller å holde ut med blødningene og stadig jernmangel. Sterilitets-implikasjonene er jeg i og for seg forsont med, men det er endel andre spørsmål. Det later til at man vet lite om årsaker - kan legen si noe om hvorfor muskelknuter oppstår, og hvilke implikasjoner de kan ha? Kan de være årsaken til at jeg ikke har fått flere barn? Når det gjelder selve inngrepet: Er det sikkert at jeg ikke vil få hormonendringer, komme i overgangsalder etc. i og med dette inngrepet? Må jeg belage meg på andre forandringer i kroppen? Hvilke følger kan det ha for sex-livet? Er det et kurant inngrep, eller er det stor sjanse for at noe kan gå galt og uforutsette bivirkninger, komplikasjoner, skader el.l. kan oppstå? Hva er i tilfelle de vanligste slike? Må jeg belage meg på mye smerter og ubehag i forbindelse med operasjonen og tiden etterpå? Hvor lang tid vil det gå før jeg kan trene igjen (gå/jogge, danse flamenco og ballett, klatre, gjøre yoga og mageøvelser)? Hvor lang tid før jeg kan ha sex igjen? Jeg har blitt fortalt at muskelknutene sannsynligvis vil vokse videre og at de bør tas, og jeg har de siste månedene merket at jeg har menssmerte-aktige murringer i underlivet hele tiden, jeg går ut fra at dette har med muskelknutene å gjøre. Er dette en indikasjon på at jeg bør opereres? Har legen eller andre noen tips om medisinske artikler eller andre kilder så jeg kan lese meg opp? Har noen erfaringer med dette? Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det later til at man vet lite om årsaker - kan legen si noe om hvorfor muskelknuter oppstår, og hvilke implikasjoner de kan ha?

Muskelknuter (myomer) er meget vanlige. De kan påvises hos mer enn 50% av kvinner over 50 år. Det er en arvelig komponent, og rasemessig da de er spesielt vanlige hos den svarte befolkningen. Mange fødsler beskytter mot forekomsten. De fleste merker ingenting, men noen får rikeligere blødning. Esjelden gang kan de trykke på blæren eller gi smerter.

Kan de være årsaken til at jeg ikke har fått flere barn? Ja, det er ikke utenkelig

Når det gjelder selve inngrepet: Er det sikkert at jeg ikke vil få hormonendringer, komme i overgangsalder etc. i og med dette inngrepet?

Man har lurt på om kvinner som får fjernet livmoren kommer litt tidligere i overgangsalder, men det er ikke avklart.

Må jeg belage meg på andre forandringer i kroppen? Nei.

Hvilke følger kan det ha for sex-livet? Det blir sannsynligvis bedre når du slipper disse store blødninger, men rent mekanisk (plassforhold og sekresjon i skjeden) blir det ingen forskjell.

Er det et kurant inngrep, eller er det stor sjanse for at noe kan gå galt og uforutsette bivirkninger, komplikasjoner, skader el.l. kan oppstå? Det kan skje ved alle operasjoner, men det regnes som et kurant inngrep hvor leger har stor erfaring.

Hva er i tilfelle de vanligste slike? Urinveisinfeksjon, infeksjon i sår, blødning fra sår. Utflod fra skjeden hvis livmorhalsen fjernes.

Må jeg belage meg på mye smerter og ubehag i forbindelse med operasjonen og tiden etterpå? Ikke mye mer enn etter et keisersnitt som mange kvinner velger (igjen) frivillig.

Hvor lang tid vil det gå før jeg kan trene igjen (gå/jogge, danse flamenco og ballett, klatre, gjøre yoga og mageøvelser)? Noen uker avhengig av operasjonsmetode og hvordan du er i form.

Hvor lang tid før jeg kan ha sex igjen? Når du har lyst, sannsynligvis etter noen uker.

Jeg har blitt fortalt at muskelknutene sannsynligvis vil vokse videre og at de bør tas, og jeg har de siste månedene merket at jeg har menssmerte-aktige murringer i underlivet hele tiden, jeg går ut fra at dette har med muskelknutene å gjøre. Er dette en indikasjon på at jeg bør opereres? Nei, valget er ditt.

Har legen eller andre noen tips om medisinske artikler eller andre kilder så jeg kan lese meg opp?

http://privathospitalet-skoerping.dk/s_hyst.htm Her kan du lese om operasjonsmetoder.

Valget er ditt, men tenk på at du skal være plaget i mange år til overgangsalderen. Hvis livmoren er fjernet og du siden ønsker hormonbehandling for klimakterieplager er det enklere å gi deg hormon når livmoren er borte.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Undrende mamma

Hei!

Jeg står også for tur for å fjerne min livmor. Har et innlegg litt lenger ned her. Hvis du ser enda litt lenger bakover så vil du se at gynekolog Mette Moen har svart på en del spørsmål om det samme.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...