Gå til innhold

Dumt av meg å ikke trene styrke på beina?


Gjest SATSjenta

Anbefalte innlegg

Gjest SATSjenta

Trener mye spinning og aerobic + styrke på armer, mage og rygg. Synes jeg får nok trening på beina på spinning -og aerobictimene.

Bør jeg likevel trene styrke på beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zelig

    15

  • favn

    11

  • SierDuDet

    10

  • magnolia

    2

Mest aktive i denne tråden

Du får ikke den type muskeltrening av aerobic/spinning som du får av styrketrening, så ja, du bør implementere styrkeøvelser for bena også. Når du blir sterkere kan du ta enda mer i på aerobicen også! :)

Prøv å begynne med "store" øvelser som knebøy, benpress, lunges, og kanskje benspark bakover, og pluss heller på senere med mer isolerte øvelser for forside/bakside/innside/utside lår og legg. Bare et tips.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Du får ikke den type muskeltrening av aerobic/spinning som du får av styrketrening, så ja, du bør implementere styrkeøvelser for bena også. Når du blir sterkere kan du ta enda mer i på aerobicen også! :)

Prøv å begynne med "store" øvelser som knebøy, benpress, lunges, og kanskje benspark bakover, og pluss heller på senere med mer isolerte øvelser for forside/bakside/innside/utside lår og legg. Bare et tips.. :)

Hei, to spørsmål:

1. Vil du anbefale en som ikke har trent spesifikk beinstyrke før å kjøre begge de to basisøvelsene knebøy og beinpress?

2. Har du annet ord for "lunges"? Hvilken øvelse er dette?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, to spørsmål:

1. Vil du anbefale en som ikke har trent spesifikk beinstyrke før å kjøre begge de to basisøvelsene knebøy og beinpress?

2. Har du annet ord for "lunges"? Hvilken øvelse er dette?

Med vennlig hilsen

Hei!

1. Ja, så lenge man ellers er i god form, og ikke har noen spesiell sykdom-/skadehistorie. (Men jeg har ikke noe utdanning i treningsveiledning når jeg sier det -bare egen erfaring.)

2. Lunges er omtrent det samme som knebøy, men du tar ett og ett ben -du står oppreist, setter det høyre eller venstre benet foran deg slik at foten er foran kneet (mer enn 90¤ bøy i kneet) og dermed senkes overkroppen mot gulvet. Så rett som mulig i ryggen. Øvelsen er litt tyngre enn knebøy uten vektstang.

Er ganske dårlig på å forklare øvelser, men du forstår kanskje hva jeg mener.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke den type muskeltrening av aerobic/spinning som du får av styrketrening, så ja, du bør implementere styrkeøvelser for bena også. Når du blir sterkere kan du ta enda mer i på aerobicen også! :)

Prøv å begynne med "store" øvelser som knebøy, benpress, lunges, og kanskje benspark bakover, og pluss heller på senere med mer isolerte øvelser for forside/bakside/innside/utside lår og legg. Bare et tips.. :)

Si meg, er benpress denne øvelsen: Sitte eller ligge på benk og skyve seg bakover?

Benpress bakover, denne kanskje: Man står med støtte mot bryst og hofte, legger et ben over 'dings' og presser benet rimelig strakt bakover og oppover?

Begge tar godt på lår og rumpe.

Disse to øvelsene har jeg kunnet legge på ganske mange kilo siden jeg startet trening for to måneder siden. Ikke overraskende kanskje, vi er vel sterkere i underkropp enn overkropp, vi kontorrotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dubreuilh

Hei!

1. Ja, så lenge man ellers er i god form, og ikke har noen spesiell sykdom-/skadehistorie. (Men jeg har ikke noe utdanning i treningsveiledning når jeg sier det -bare egen erfaring.)

2. Lunges er omtrent det samme som knebøy, men du tar ett og ett ben -du står oppreist, setter det høyre eller venstre benet foran deg slik at foten er foran kneet (mer enn 90¤ bøy i kneet) og dermed senkes overkroppen mot gulvet. Så rett som mulig i ryggen. Øvelsen er litt tyngre enn knebøy uten vektstang.

Er ganske dårlig på å forklare øvelser, men du forstår kanskje hva jeg mener.. :)

OK, da er vi enige. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, er benpress denne øvelsen: Sitte eller ligge på benk og skyve seg bakover?

Benpress bakover, denne kanskje: Man står med støtte mot bryst og hofte, legger et ben over 'dings' og presser benet rimelig strakt bakover og oppover?

Begge tar godt på lår og rumpe.

Disse to øvelsene har jeg kunnet legge på ganske mange kilo siden jeg startet trening for to måneder siden. Ikke overraskende kanskje, vi er vel sterkere i underkropp enn overkropp, vi kontorrotter.

Jepp, det er de øvelsene, ja. Bentrening er gøy, fordi det gir så raskt resultater hos oss jenter :)

Og man merker fordelene ved å ha styrke i bena i veldig mange situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, at du kanskje bør legge til et par øvelser for skuldre? Hvis du trener armer isolert (biceps/trisceps) så får du ikke så stor fremgang der som hvis du trener skuldre også.

Du kan f.eks gjøre skulderpress i maskin og hantelløft til siden. Skulderpress-maskin er den der du sitter og løfter oppover, ofte er det to håndstillinger. Ellers kan du gjøre skulderløft til siden også i maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, to spørsmål:

1. Vil du anbefale en som ikke har trent spesifikk beinstyrke før å kjøre begge de to basisøvelsene knebøy og beinpress?

2. Har du annet ord for "lunges"? Hvilken øvelse er dette?

Med vennlig hilsen

Det er godt mulig jeg misforstår spørsmålet ditt, men jeg vil ikke anbefale deg å kjøre begge øvelsene i samme økt.

Det gjelder for ben som for resten av kroppen, og det er at det holder lenge med en basisøvelse per økt.

Men det du bør gjøre er å variere mellom disse to øvelsene.

Knebøy er for øvrig uten tvil den udiskutabelt beste beinøvelsen, og kan med fordel brukes oftere enn beinpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er de øvelsene, ja. Bentrening er gøy, fordi det gir så raskt resultater hos oss jenter :)

Og man merker fordelene ved å ha styrke i bena i veldig mange situasjoner.

Det er så artig å ha 'møtt' noen som kan mye om, for meg, nytt tema! Og som er behjelpelig med alle slags banale spørsmål.

Har du noen fine lenker om (styrke)trening?

Er det ditt første barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så artig å ha 'møtt' noen som kan mye om, for meg, nytt tema! Og som er behjelpelig med alle slags banale spørsmål.

Har du noen fine lenker om (styrke)trening?

Er det ditt første barn?

Hei, så koselig du er :)

Ja, dette er vårt første barn, og vi er veldig spente.. Jeg merker ikke noe særlig til graviditeten ennå, er litt ekstra trøtt, bare. Håper jeg slipper billig unna kvalme osv. Det blir spennende å se hva som skjer!

Styrkelenker, skal vi se.. Du kan kanskje finne noen linker på http://www.iform.no til rene styrke-sider. På noen av treningsprofilene der kan du ihvertfall finne tips til treningsopplegg, kosthold osv for dem som trener seriøst, om du er interessert i det.

Ellers er disse mer generelt om trening, men det finnes noen gode treningsopplegg på et par av dem-

http://www.shape.com/

http://www.fitnessmagazine.com/home/index.jsp

http://www.fitness-magazine.com/mars03/

Ellers kan det være greit å kjøpe seg treningsblader innimellom for å holde motivasjonen oppe. Jeg kjøper de tre det var link til over -er du interessert i mer muskel-blader kan kanskje "Muscle & Fitness Hers" være noe. De har det på Narvesen.

Lykke til videre med treningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, at du kanskje bør legge til et par øvelser for skuldre? Hvis du trener armer isolert (biceps/trisceps) så får du ikke så stor fremgang der som hvis du trener skuldre også.

Du kan f.eks gjøre skulderpress i maskin og hantelløft til siden. Skulderpress-maskin er den der du sitter og løfter oppover, ofte er det to håndstillinger. Ellers kan du gjøre skulderløft til siden også i maskin.

Trener skuldre og bryst +triceps og biceps +mage/rygg. Det er bare beina jeg har droppet... Synes jeg får god nok trening av spinningen, men kanskje jeg bør legge inn noen øvelser på beina etterhvert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke den type muskeltrening av aerobic/spinning som du får av styrketrening, så ja, du bør implementere styrkeøvelser for bena også. Når du blir sterkere kan du ta enda mer i på aerobicen også! :)

Prøv å begynne med "store" øvelser som knebøy, benpress, lunges, og kanskje benspark bakover, og pluss heller på senere med mer isolerte øvelser for forside/bakside/innside/utside lår og legg. Bare et tips.. :)

Jeg har to nick...som du kanskje forstår...

Har forstått at det ikke er så poulært.... Sorry folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nick...som du kanskje forstår...

Har forstått at det ikke er så poulært.... Sorry folkens!

Spiller da ingen rolle, synes jeg :)

Ha så mange nick du vil, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så koselig du er :)

Ja, dette er vårt første barn, og vi er veldig spente.. Jeg merker ikke noe særlig til graviditeten ennå, er litt ekstra trøtt, bare. Håper jeg slipper billig unna kvalme osv. Det blir spennende å se hva som skjer!

Styrkelenker, skal vi se.. Du kan kanskje finne noen linker på http://www.iform.no til rene styrke-sider. På noen av treningsprofilene der kan du ihvertfall finne tips til treningsopplegg, kosthold osv for dem som trener seriøst, om du er interessert i det.

Ellers er disse mer generelt om trening, men det finnes noen gode treningsopplegg på et par av dem-

http://www.shape.com/

http://www.fitnessmagazine.com/home/index.jsp

http://www.fitness-magazine.com/mars03/

Ellers kan det være greit å kjøpe seg treningsblader innimellom for å holde motivasjonen oppe. Jeg kjøper de tre det var link til over -er du interessert i mer muskel-blader kan kanskje "Muscle & Fitness Hers" være noe. De har det på Narvesen.

Lykke til videre med treningen! :)

Tusen takk for fyldig info nok en gang!

I og med at du er i god form og veltrent skulle ikke svangerskapet by på problemer antakelig. Eh... det gikk smertefritt for meg også, utrente mennesket. Men det skader iallfall ikke å ha et godt utgangspunkt. Rygg, bekken og føtter må tåle litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig info nok en gang!

I og med at du er i god form og veltrent skulle ikke svangerskapet by på problemer antakelig. Eh... det gikk smertefritt for meg også, utrente mennesket. Men det skader iallfall ikke å ha et godt utgangspunkt. Rygg, bekken og føtter må tåle litt etterhvert.

Ja, tenkte å konsentrere meg om rygg-/magetrening spesielt fremover. Også har jeg begynt på yoga som er den beste treningen jeg har vært borti! Det burde du prøve hvis du har mulighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Det er godt mulig jeg misforstår spørsmålet ditt, men jeg vil ikke anbefale deg å kjøre begge øvelsene i samme økt.

Det gjelder for ben som for resten av kroppen, og det er at det holder lenge med en basisøvelse per økt.

Men det du bør gjøre er å variere mellom disse to øvelsene.

Knebøy er for øvrig uten tvil den udiskutabelt beste beinøvelsen, og kan med fordel brukes oftere enn beinpress.

Hei.

Du misforsto ikke, men spørsmålet var egentlig ikke stilt for meg sjøl. Jeg har trent bein i noen år nå. Det var bare noe jeg ville ha klarhet i.

Jeg for min del holder meg til én basisøvelse, og da beinpress. Jeg har diverse kneproblemer, og klarer ikke ordentlige knebøy, faktisk ikke 45 grader engang, det gjør for vondt. Kjipt, for det er, som du sier, den beste øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å konsentrere meg om rygg-/magetrening spesielt fremover. Også har jeg begynt på yoga som er den beste treningen jeg har vært borti! Det burde du prøve hvis du har mulighet :)

Yoga er sikkert balsam for sjel og kropp. Men du som er så veltrent og i god form (går jeg ut fra) - hvordan kan du oppleve yoga som 'beste trening'? Det er tross alt nokså stillesittende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er sikkert balsam for sjel og kropp. Men du som er så veltrent og i god form (går jeg ut fra) - hvordan kan du oppleve yoga som 'beste trening'? Det er tross alt nokså stillesittende?

Det er fordi det er et helhetsperspektiv på mind/body i yoga -og det er forresten ikke stillesittende!

Det er jo ulike typer yoga, men i de fleste typer blir man veldig varm av bevegelse, muskeløvelser og ikke minst kontroll over pusten. Det er styrketrening uten nedbrytning/oppbygning-tankegangen, en metode som gir muskeltonus, ikke volum. Og det er masse tøyinger.. Deilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...