Gå til innhold

:-O Glemte å ta p-pillen - Moen- kan du gi meg et sikkert svar?


SoriaMoria

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Moen

Beklager at dette blir nok et innlegg om p-piller, men etter søk både på DOL og internett, har jeg ikke funnet noe klart svar på dette...

Altså:

Jeg bruker Trionetta (21 tabl), og har gjort dette i flere år. Vanligvis er jeg flink til å huske pillene til rett tid.

I går skulle jeg overnatte "borte" og oppdaget til min store forskrekkelse at jeg hadde glemt å ta med meg p-pillene dit.... (Ikke særlig lurt, jeg vet det.....)

Tok pillen i dag så snart jeg hadde kommet hjem, det var da gått 40-41 timer siden siste pille. (Jeg har akkurt begynt på de gule pillene på brettet/ pille nr. 13 var den jeg glemte)

I bruksanvisningen står det 36 timer som en øvre grense for den tiden som skal gå mellom 2 piller. Mitt spørsmål blir derfor hvor absolutt denne grensen er? Er jeg helt uten beskyttelse fra p-pillen fram til jeg begynner på neste brett nå? Eller er risikoen for graviditet bare noe øket? I såfall hvor mye?

(Kan jo legge til at en graviditet nå ikke akkurat ville vært god timing, men heller ingen katastrofe...)

med vennlig hilsen

25 år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Dr. Moen

Beklager at dette blir nok et innlegg om p-piller, men etter søk både på DOL og internett, har jeg ikke funnet noe klart svar på dette...

Altså:

Jeg bruker Trionetta (21 tabl), og har gjort dette i flere år. Vanligvis er jeg flink til å huske pillene til rett tid.

I går skulle jeg overnatte "borte" og oppdaget til min store forskrekkelse at jeg hadde glemt å ta med meg p-pillene dit.... (Ikke særlig lurt, jeg vet det.....)

Tok pillen i dag så snart jeg hadde kommet hjem, det var da gått 40-41 timer siden siste pille. (Jeg har akkurt begynt på de gule pillene på brettet/ pille nr. 13 var den jeg glemte)

I bruksanvisningen står det 36 timer som en øvre grense for den tiden som skal gå mellom 2 piller. Mitt spørsmål blir derfor hvor absolutt denne grensen er? Er jeg helt uten beskyttelse fra p-pillen fram til jeg begynner på neste brett nå? Eller er risikoen for graviditet bare noe øket? I såfall hvor mye?

(Kan jo legge til at en graviditet nå ikke akkurat ville vært god timing, men heller ingen katastrofe...)

med vennlig hilsen

25 år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man setter en grense på 36 timer er at det kan skje eggløsning hvis man i denne tid har vært uten pillen som jo hemmer eggløsning. Hvis det skjer eggløsning så har du samme risiko som andre for å bli gravid. Derfor bør man bruke annen prevensjon i to uker, så er man sikker på at evt eggløsning er overstått.

Det er alltid mer risikabelt å glemme de første enn de siste piller på brettet.

Jeg kan ikke gi deg noen prosenttall for hvor man som får eggløsning etter 40 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man setter en grense på 36 timer er at det kan skje eggløsning hvis man i denne tid har vært uten pillen som jo hemmer eggløsning. Hvis det skjer eggløsning så har du samme risiko som andre for å bli gravid. Derfor bør man bruke annen prevensjon i to uker, så er man sikker på at evt eggløsning er overstått.

Det er alltid mer risikabelt å glemme de første enn de siste piller på brettet.

Jeg kan ikke gi deg noen prosenttall for hvor man som får eggløsning etter 40 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man setter en grense på 36 timer er at det kan skje eggløsning hvis man i denne tid har vært uten pillen som jo hemmer eggløsning. Hvis det skjer eggløsning så har du samme risiko som andre for å bli gravid. Derfor bør man bruke annen prevensjon i to uker, så er man sikker på at evt eggløsning er overstått.

Det er alltid mer risikabelt å glemme de første enn de siste piller på brettet.

Jeg kan ikke gi deg noen prosenttall for hvor man som får eggløsning etter 40 timer.

Setter stor pris på at jeg har fått svar så raskt :-) Takk.

Så får det heller være at jeg helst ville ha foretrukket at annet svar...

Vel...jeg får nok handle kondomer da... Men da vet jeg DET i alle fall.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man setter en grense på 36 timer er at det kan skje eggløsning hvis man i denne tid har vært uten pillen som jo hemmer eggløsning. Hvis det skjer eggløsning så har du samme risiko som andre for å bli gravid. Derfor bør man bruke annen prevensjon i to uker, så er man sikker på at evt eggløsning er overstått.

Det er alltid mer risikabelt å glemme de første enn de siste piller på brettet.

Jeg kan ikke gi deg noen prosenttall for hvor man som får eggløsning etter 40 timer.

Setter stor pris på at jeg har fått svar så raskt :-) Takk.

Så får det heller være at jeg helst ville ha foretrukket at annet svar...

Vel...jeg får nok handle kondomer da... Men da vet jeg DET i alle fall.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...