Gå til innhold

bok for grublere: Thinking fast and slow


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Dette er en bok av nobelprisvinner Kahneman. Den tar for seg hvordan tankeprosessene i hjernen fungerer, og spesielt hvordan hjernen har to ulike system:

System 1: Intuisjon, følelser, innøvd ting (kjøre bil på landevei)

system 2: Bevisst, logisk tenkning.

System 1 går på autopilot, er kjapt og krever liten energi. Det får oss gjennom hverdagen.

System 2 krever mye energi (bokstavelig talt i det hjernen forbrenner masse kalorier som en muskel). Der langsomt men i stand til genuin logisk tenkning. Den kan overstyre system 1 når det virkelig gjelder.

Alle som filosoferer over fri vilje, det å "ta seg sammen" etc, og som samtidig tåler at ting er litt teknisk kan ha nytte av boka. Jeg tror ikke den løser noen psykiske problemer på direkten, men man får en veldig rett frem og amoralsk forklaring på hvorfor vi er som vi er, inkludert hvorfor det koster energi å stå imot impulser f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Dette er en bok av nobelprisvinner Kahneman. Den tar for seg hvordan tankeprosessene i hjernen fungerer, og spesielt hvordan hjernen har to ulike system:

System 1: Intuisjon, følelser, innøvd ting (kjøre bil på landevei)

system 2: Bevisst, logisk tenkning.

System 1 går på autopilot, er kjapt og krever liten energi. Det får oss gjennom hverdagen.

System 2 krever mye energi (bokstavelig talt i det hjernen forbrenner masse kalorier som en muskel). Der langsomt men i stand til genuin logisk tenkning. Den kan overstyre system 1 når det virkelig gjelder.

Alle som filosoferer over fri vilje, det å "ta seg sammen" etc, og som samtidig tåler at ting er litt teknisk kan ha nytte av boka. Jeg tror ikke den løser noen psykiske problemer på direkten, men man får en veldig rett frem og amoralsk forklaring på hvorfor vi er som vi er, inkludert hvorfor det koster energi å stå imot impulser f.eks.

Hei!

 

Takk for tips, jeg foretrekker tekniske forklaringer i vertfall,

 

da henger jeg best med, så jeg skal se om jeg får tak i boken.

 

Jeg har i sommer lest alkymisten (stolt av det:-) jeg leser lite skjønnlitteratur, selv om jeg liker det, så vil jeg så gjerne til poenget, som om jeg er fryktelig utålmodig.

 

Også har jeg lest, "lær å huske" av Dominic O`Brien (7 ganger verdens mester i hukommelse)

og Moonwalking med Einstein av Joshua Foer.

 

De 2 siste bøkene kan jeg anbefale.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en bok av nobelprisvinner Kahneman. Den tar for seg hvordan tankeprosessene i hjernen fungerer, og spesielt hvordan hjernen har to ulike system:

System 1: Intuisjon, følelser, innøvd ting (kjøre bil på landevei)

system 2: Bevisst, logisk tenkning.

System 1 går på autopilot, er kjapt og krever liten energi. Det får oss gjennom hverdagen.

System 2 krever mye energi (bokstavelig talt i det hjernen forbrenner masse kalorier som en muskel). Der langsomt men i stand til genuin logisk tenkning. Den kan overstyre system 1 når det virkelig gjelder.

Alle som filosoferer over fri vilje, det å "ta seg sammen" etc, og som samtidig tåler at ting er litt teknisk kan ha nytte av boka. Jeg tror ikke den løser noen psykiske problemer på direkten, men man får en veldig rett frem og amoralsk forklaring på hvorfor vi er som vi er, inkludert hvorfor det koster energi å stå imot impulser f.eks.

 

Veldig interessant tema, godt presentert i begynnelsen av boken. Syntes at den etter hvert hadde vel mye en slags gjentagelse, "koke suppe på spiker", så jeg ble lei og leste ikke hele. Temaet burde engasjere flere til å se verdien ut av å gå i dybden på ulike tema framfor ren overfladisk tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Veldig interessant tema, godt presentert i begynnelsen av boken. Syntes at den etter hvert hadde vel mye en slags gjentagelse, "koke suppe på spiker", så jeg ble lei og leste ikke hele. Temaet burde engasjere flere til å se verdien ut av å gå i dybden på ulike tema framfor ren overfladisk tenkning.

Jeg er enig i det du skriver. Hvis man kommer gjennom de første kapitlene har man fått med seg hovedpoenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer gjennom de første kapitlene har man fått med seg hovedpoenget.

 

Det var godt å høre.  Jeg leste en stund og følte så at den ikke ga meg noe mer enn det den allerede hadde formidlet.  Da lar jeg resten ligge med god samvittighet.

 

Forøvrig helt enig i anmeldelsen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tema, godt presentert i begynnelsen av boken. Syntes at den etter hvert hadde vel mye en slags gjentagelse, "koke suppe på spiker", så jeg ble lei og leste ikke hele. Temaet burde engasjere flere til å se verdien ut av å gå i dybden på ulike tema framfor ren overfladisk tenkning.

 

Bra du ble fort ferdig med den. Da kan du jo gå tilbake til dinosaurene i sumpene som egentlig var mennesker, men fordreid i utseende fordi de var onde... DA snakker vi å gå i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du ble fort ferdig med den. Da kan du jo gå tilbake til dinosaurene i sumpene som egentlig var mennesker, men fordreid i utseende fordi de var onde... DA snakker vi å gå i dybden.

 

Det der var ikke morsomt. Prøv heller å gå i dybden på et tema selv du - da kan du starte med å sette deg inn hva jeg egentlig tror på, isteden for dine egne forvrengninger. En egen tråd vil være mest passende. Hvis du ikke gjør det, kan jeg alltids starte en og gi deg passende svar på tiltale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var ikke morsomt. Prøv heller å gå i dybden på et tema selv du - da kan du starte med å sette deg inn hva jeg egentlig tror på, isteden for dine egne forvrengninger. En egen tråd vil være mest passende. Hvis du ikke gjør det, kan jeg alltids starte en og gi deg passende svar på tiltale!

 

Ja bare start tråder du. :) Det er lov det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der var ikke morsomt. Prøv heller å gå i dybden på et tema selv du - da kan du starte med å sette deg inn hva jeg egentlig tror på,

 

Ikke seriøs videnskapen, det er nå helt sikkert.

Anonymous poster hash: 252e5...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...