Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Nei, jeg snakket da heller ikke om deg, men svarte på en kommentar jeg trodde gjaldt forumet generelt.
  3. psykedeliker

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Skal alle handlinger og forbrytelser forstås? Er det virkelig nødvendig?
  4. stjernestøv

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Kanskje de føler at de ikke har noe valg?
  5. AnonymBruker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Det er helt sant at h*n sa det. Jeg har tenkt etterpå at h*n kanskje sa det h*n trodde jeg trengte å høre? Jeg var suicidal. Anonymkode: 0526e...09d
  6. AnonymBruker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Det er ikke et resultat, det er et aktivt valg. De fleste med depr som sykdom tar ikke selvmord Anonymkode: 80644...258
  7. AnonymBruker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    100% enig. Det er ren egoistisk handling uansett om begr er at man vil slippe/ la andre få ha d bedre uten seg der. Men slikt ser man sjelden når man har d vondt, fordi depresjonen gir skylapper så man ikke klarer tenke klart. Anonymkode: 80644...258
  8. AnonymBruker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Ikke enig og tror ikke på at en behandler har sagt det. De fleste som jobber innen psykisk helse er klar over at selvmord er resultat av sykdom og ikke egoisme Anonymkode: 75773...260
  9. FjellOgDalar

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Jeg vil kalle det å overforenkle. Årsakene til at man mister gangsynet og tar et så drastisk valg er gjerne mer komplekse.
  10. Krøll47

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Der sier du det nok litt enklere enn det jeg klarte. On point. Takk. Og slik som du tenker også, hvis jeg ikke misforstår deg: alle handlinger og forbrytelser kan forstås. Slik er det for meg også. Man må bare prøve å sette seg inn I virkeligheten til den som gjør det, så finner man en eller annen form for logikk. Man trenger ikke like tankemåten for å forstå den 👍 Men gjelder dette én spesifikk sak nå, eller mener man virkelig at dette er gyldig for alle partner og familedrap? Det virker i så fall usannsynlig og naivt. Så lenge man ikke er inni hodet til gjerningspersonen, kan man ikke vite om ikke denne hadde en tanke om at dette er et slags barmhjertighetsdrap. Ja. Det er forferdelig. Men er det ikke ganske lett fattelig da, om man ser på de begrunnelsene som gis der, og i tillegg legger til et par andre mulige motiver? At det er utenkelig for de fleste av oss å gjennomføre det samme, også basert på slike tankemåter som virker være plausible for noen gjerningspersoner, så endrer ikke det omstendigheten at ugjerningen kan forstås eller forklares med en eller annen (fremmed) logikk.
  11. psykedeliker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    Det kommer an på definisjonen av egoisme.
  12. psykedeliker

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Nei, det er en realistisk verden, der borgerne inngår allianser seg imellom og ordner opp selv.
  13. Bunnløs fortvilelse over ikke å ha fått det til i intens kamp med nattsvart samvittighet overfor de som står meg nær. I tida som fulgte vant heldigvis den dårlige samvittigheten. Det er synd å si det, men jeg hadde neppe kommet dit jeg er i dag om det ikke hadde skjedd. Jeg vil ikke si det bare lå egoisme bak, selv om det er nærliggende for mange å se det slik. Faktisk var jeg hellig overbevist om at de rundt meg ville få det bedre uten meg. Det sier jeg ikke for å unndra meg ansvar for et elendig valg. Hadde jeg hatt guts til å foreslå en annen type behandling før det ble så ille, ville det kanskje ikke gått så langt. Men etter jeg gikk på en ny smell etter å ha vært igjennom konsekvensene av det selvmordsforsøket, var det annerledes. Det var åpenbart for meg at jeg skyldte både de rundt og meg selv en siste innsats. Takket være det kan jeg snart feire fem år uten innleggelser eller annen destruktivitet. Å ta livet av meg virket som eneste «løsning» etter å ha vært syk i over 20 år. Jeg orket ikke tanken på å være samfunnsøkonomisk byrde og at andre skulle lide slik pga meg. Det var en vrangforestilling som følge av alvorlig sykdom.
  14. Det du skriver her er mye av grunnen til at jeg måtte kutte veldig mange vennskap. Jeg har vært suicidal og har et forsøk bak meg, og jeg vet hvor sort hvitt det synet blir hvor du oppriktig tror at folk rundt deg får det bedre uten deg fordi du ikke har noen verdi. Likevel vil jeg si at det er egoisme i det å faktisk ta sitt eget liv, og jeg syns det er fullt lov å være sint på vedkommende som har gjort det. Jeg har vært i samme situasjon som du har vært, hvor folk har gitt meg beskjed eller små drypp med hint før de har prøvd å gjennomføre, og den redselen hjemsøker meg fortsatt på natten. Hun ene fikk jeg meldinger fra mens hun stod på broen, og hun hoppet ikke før jeg var ankommet. Noen andre har bare stukket av og sendt kryptiske SMS-er som har latt oss pårørende sitte i over et døgn livredde. Samtidig som de gav meg beskjed på forhånd så ble jeg kjeftet huden full når jeg ringte etter hjelp. For de ville jo dø. Dessverre pga omstendighetene så har jeg hatt en veldig syk omgangskrets, hvor jeg til slutt måtte trekke meg vekk nettopp pga opplevelser som dette. Noen lever i dag, andre har lyktes med å gjennomføre. Han jeg savner mest er han jeg gikk hele grunnskolen med, og jeg ser idag at søsteren hans fortsatt er sterkt preget enda dette var i 2017. Jeg vet at han led og oppriktig ikke så noen annen utvei, men i mine øyne så var det å ta livet sitt et egoistisk valg. Men jeg måtte få selvmordstankene mine litt mer på avstand før jeg skjønte at det var egoistisk, for da det stod på som verst så trodde jeg oppriktig at ingen ville bry seg.
  15. Er du enig i det? Anonymkode: 0526e...09d
  16. AnonymBruker

    Til dere som er homofile eller bifile

    Hvorfor ikke Anonymkode: 88f9e...246
  17. Her bommer du igjen. God påske
  18. Eva Sofie

    Remeron vs brintellix

    Det jeg har hørt generelt om andre medisiner, og som min lege har gjort på opptrapping av noen medisiner for at bivirkninger skal bli mer tolerert, er å starte i en lavest mulig dose og øke veldig sakte. Betydelig langsommere enn hva som er vanlig. Når min lege har dosert medisiner opp langsommere, har jeg enten brukt dobbelt eller tredobbelt så lang tid på å øke doseringen. Hensikten er kun å tolerere bivirkninger bedre (det har vært epilepsimedisiner i mitt tilfelle). Men det kan være noe å diskutere med din lege. Legen din og du har uansett siste ord. Jeg tar den for tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har ikke vært innlagt siden et halvt år etter at jeg startet opp på den, men det kan være kombinasjonen av medisiner og terapi. Jeg har i dag ingen bivirkninger av Brintellix. Da jeg startet opp på den, hadde jeg litt merkelige drømmer i en ukes tid (ikke mareritt), og etter et par uker merket jeg ikke mer til den. Den er fremdeles relativt ny, sammenlignet med f.eks. Efexor, Cipralex og en del av de godt etablerte. Da jeg startet på Brintellix, var den ukjent og valget falt på den primært fordi vi håpet at den ikke ville redusere krampeterskelen. Jeg hadde i 4-5 måneder strevd meg igjennom en medisin som het Fevarin, ekstremt sederende sak. I dag ser jeg at det er en del flere som bruker Brintellix enn for 10 år siden. Jeg tror at en del setter pris på at bivirkningene er relativt milde i det lange løp sammenlignet med en del andre. - men, igjen, vi er alle individuelle. Jeg har hørt om noen få som fikk utålelige bivirkninger. De løste det med å seponere. Var jeg deg, ville jeg ikke la det at jeg sier dette, skremme meg bort fra å få det bedre... Medisiner må en selv prøve på egen kropp før en kan ta en selvstendig vurdering.
  19. AnonymBruker

    Katastrofefilmer

    Noen som har sett filmer de vil anbefale? Gjerne naturkatastrofer. Anonymkode: 79edf...a9e
  20. AnonymBruker

    Økning av selvmordstanker ved doseøkning Zoloft

    Du kan lese om bivirkninger på Felleskatalogen.no og der finner du svaret. Anonymkode: f3b29...4e0
  21. Så lenge dette ikke angår deg personlig er det nok du som mangler livserfaring på mye. Men nå skal jeg gi meg. Anonymkode: 6f48d...574
  22. Det er selvsagt mulig å være både suicidal og pårørende og ha begge erfaringene. Selvsagt er det ille å være pårørende. Og like åpenbart er det ille å lide så mye at man mener det er best å avslutte livet. Å fordele skyld ved å kalle noe av dette egoisme er på alle vis ugreit. Vi får være enige om å være uenige i dette og avslutte runden her.
  23. Jeg økte dosen min med Zoloft på mandag. Opplever økte selvmordstanker ved økning. Er dette vanlig?
  24. Jeg er en av dem som mener at selvmord kan være egoistisk, selv om jeg vet det ikke nødvendigvis er en ok ting å mene. Jeg har mistet en nær venn til selvmord. Han gjorde det rett før foreldrene skulle komme på besøk, så det var de som fant ham. Hvor traumatisert blir man ikke av noe slikt? Jeg har ei venninne som lot mobilen ligge igjen og stakk av med bilen for å ta livet sitt. Politi ble involvert og hun ble heldigvis funnet i tide, men det var ikke mye om å gjøre. Jeg husker enda hvor redd jeg var hele det døgnet til de fant henne. Og våger ikke en gang å tenke på hvor fælt hennes samboer og familie hadde det. En venn av meg har en eks som ringte henne og sa han hadde gjort et selvmordsforsøk. Hun reiste ut til ham midt på natten, ringte ambulansen og satt og så ham nesten dø foran seg til de kom og fikk reddet ham. Det første han sa til henne da han våknet igjen var: "Jeg kommer til å gjøre det igjen, og denne gangen ringer jeg deg ikke". Jeg forstår at de som gjør slikt har det helt for jævlig. Dvs jeg kan ikke egentlig forstå hvor fælt de har det, fordi jeg har - heldigvis - aldri vært der selv. Men det betyr ikke at det de utsetter nære rundt seg for er greit eller alltid kan unnskyldes. Jeg var faktisk skikkelig sint da min venninne stakk av på den måten. Hadde hun skrevet et brev og forklart hva hun haddde gjort og hvorfor så kunne jeg faktisk bedre ha forstått det. Uansett hvor vondt det hadde vært å miste henne på den måten, så hadde jeg kunne forstå det. Men å bare stikke av og gjøre at alle rundt ikke visste hvor hun var eller hva som skjedde og var livredde i et døgn synes jeg faktisk man har lov å reagere på. De som er suicidale sier noen ganger at de rundt dem hadde hatt det bedre utem det. Det stemmer ikke og er kun sykdommen som snakker. Det er aldri bedre å miste noen til selvmord. Men pårørende hadde hatt det bedre uten de erfaringene som jeg nevner over. Nei, jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er å være suicidal. Men kan de suicidale sette seg inn i hvordan det er å være pårørende?
  25. Da får vi være enig om at dette blir vi ikke enig om. Og du- til info og til opplysning det gjør jeg jo også. Jeg er påførende og jeg er en profesjonell. Anonymkode: 6f48d...574
  26. Og du provoserer med det du skriver. Å lage et bastant skille mellom hva som er sannhet på dol og hva som er sannhet i samfunnet generelt, og mene at en selv kan definere disse sannhetene for å eliminere andres meninger. Vel - sånn virker det ikke. Til info så jobber jeg innen psykisk helse og ser «samfunnets side av saken» daglig, senest i natt.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...