Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Thebutterfly

    Stille krav til unge om å gå i jobb

    Mitt inntrykk er at de prøver mest med medisiner, og ikke så mye annet. Jeg kan ta feil altså.
  3. Såpeboble

    Har autisme blitt veldig utvannet?

    Det er nok mange som selvdiagnostiserer seg uten at de er på spekteret, og noen få ser på det som en trendy ting å ha en diagnose, men det er feil å bedømme folk ut ifra hvor godt de fungerer. Det er tross alt et spekter som spriker i alle retninger, og det er mulig å fungere tilnærmet normalt i de fleste sammenhenger men slite veldig på noen få områder. Mange er også veldig gode til å maskere, spesielt kvinner. Det er en grunn til at mange jenter går under radaren og bli diagnostisert når de blir eldre, kanskje ikke før de er godt voksne. Å få autismediagnosen kan være positivt også for de som takler livet greit men sliter litt på noen områder, og det er vel ingen konkurranse i å være mest autistisk eller være den som fortjener diagnosen mest? Det blir jo som å bedømme de som sitter i rullestol av og til som ikke syke eller trengende nok, fordi noen andre er helt avhengig av rullestol. Jeg begynte å mistenke for et års tid siden at jeg muligens er på spekteret etter å ha sett en film på youtube av en kvinne som fortalte om sin sene diagnose. Jeg vet ikke hvorfor jeg klikket meg inn på filmen (eller hvorfor den i det hele tatt kom inn i algoritmen min), men plutselig falt det skremmende mange brikker på plass. Alle de tingene jeg har slitt med gjennom livet og denne evige følelsen av å mangle en instruksjonsbok som alle andre har fått utdelt. Jeg har klart meg greit (har samboer og jobb) og vil nok for mange fremstå som "normal", men har alltid følt meg i utakt med omgivelsene. Nå som jeg er middelaldrende synes jeg alt føles ekstra vanskelig da jeg føler at alt er så overveldende og jeg ikke takler å være voksen. Alle andre er liksom så flinke til å være voksne, mens jeg føler meg helt ute å kjøre. Jeg har tatt omtrent alt av tester på nett og slår ut på alle med god margin, og vurderer faktisk å bli utredet for autisme, men holder igjen fordi jeg føler det er flaut å be om det når man er så gammel. Jeg ønsker ikke diagnose fordi det er kult eller trendy, men for å kunne lettere forklare folk rundt meg hvorfor jeg er som jeg er og av og til sliter med ting som for andre er easy peasy. Det å være sosial er det jeg sliter mest med, og det er veldig trøblete når man skal ivareta venner. Dette smitter også over på jobb da jeg blir veldig sliten av å forholde meg til andre mennesker og skulle oppføre meg mest mulig normalt og voksent (=maskere).
  4. UtakknemligDiva

    Selvbruning

    Du kan kjøpe øyemasker. Retinol hjelper på sånn. Trenger ikke være så dyrt. Normal selger en sånn krukke med mange par til under 100kr. Ellers er det concealer evt.
  5. Glitter

    Selvbruning

    Ja okei. Da gidder jeg i hvert fall ikke å prøve.
  6. UtakknemligDiva

    Selvbruning

    Du får ikke vekk mørke ringer under øynene av å bruke selvbruning.
  7. UtakknemligDiva

    Selvbruning

    Hvis du ikke skal vise mye kropp ser jeg ikke vits å smøre hele kroppen. Da sparer du både selvbruning og unngår unødvendig brunt sengetøy (hvis du har lyst sengetøy).
  8. UtakknemligDiva

    Selvbruning

    Har prøvd veldig mange forskjellige. Vani-t Velocity er såkalt «White sheet safe». Den har ikke smittet over på sengetøyet, men nå har jeg lyst sengetøy da. Lukter gjør den heller ikke. Ellers er St.Tropez den gjennomsiktige flasken naturlig og gradvis utviklende. Lukter ikke godt så det er sagt. Bondi Sands har kommet med en serie i fjor som heter Technocolor. Da velger du farge ut fra hvilket resultat du ønsker, om det er karamell, kald, oliven osv. Jeg har brukt den som heter Cool og fikk kommentar på at den så veldig naturlig ut. Den gjør deg heller ikke særlig brun av bare ett lag. Jeg tror du skal prøve den. Det er en mousse så du trenger en sånn handske. Du skal kunne få tak på hele kroppen, men det avhenger nok av hvor myk du er. Ryggen er såklart mest utfordrende, men det finnes sånn egen for rygg også. Estelle & Thild sin er fargeløs og også gradvis. Den lukter ikke noe heller. Skal du bruke spray så anbefaler jeg deg å stå i dusjen på vått. Da fargen som er i luften faller på gulvet og du kommer til å tråkke på det😜 Huden under føttene er annerledes enn resten av kroppen så den tiltrekker seg ekstra mye. Så du kan tenke deg hvordan det ser ut hahaha. Selv om du sprayer så trenger du handske feks på ryggen. Er lurt med handske uansett, siden du ikke treffer like bra over alt. Sunspa sin er veldig god og ganske kald tone. Jeg liker også veldig godt Bondi Sands Gradual tanning lotion. Det er den champagnefargede tuben og den gjør deg ikke veldig brun. Den lukter også sjokolade.
  9. Har hørt Kay Redfield Jamison anbefalt, men har ikke lest henne selv. https://www.norli.no/forfatter/kay-redfield-jamison Hun har både bipolar og er psykiater.
  10. cathlin

    Får beskjed om å «tenke» på meg selv

    Det blir neppe en dans på roser, bare nye utfordringer. Man får glede seg når man kan:-) Gratulerer med boligkjøpet. Imponerende at du fikk det til.
  11. nachnoo

    Antidepressiva - noe poeng å øke dosen mer?

    Vanligvis er effekten bedre ved høyere dose.
  12. I dag
  13. Mëmëso

    Å avslutte et vennskap

    Har vært i andre enden av det der, og det har vært så sårt i lang, lang tid. Men, jeg har også gjort som du.
  14. Har brukt aktuell dose Zoloft i fire uker, og fått effekt på angstnivået. Sover bedre, bedre matlyst, så og ingen angstanfall. Tatt et serumspeil, det var lavt, men innenfor ref.område. Spørsmålet er: Er deres erfaring at jeg vil kunne roe angsten ytterligere ved å øke dosen, etter hvert? Eller bør jeg være tilfreds med hva jeg har oppnådd? Jeg opplever fremdeles stor grad av uro og anspenthet. Mye tankekjør. Men vil selvfølgelig ta tiden til hjelp, og terapi. Har noen av dere økt dosen, og blitt enda roligere i kropp og psyke, mer avslappet? Jeg tenker kanskje at det er for mye å forvente?
  15. Angstlei

    Får beskjed om å «tenke» på meg selv

    Takker for alle hyggelige meldinger 🙂. Er ikke naiv så skjønte at alt ikke ville bli en dans på roser etter jeg fikk bolig, har vært skikkelig trist og deppa, sikkert en naturlig reaksjon. Kjenner også jeg savner bror mye. Har ikke sett han på over en mnd. Det er første gang i livet vi har vært så lenge fra hverandre. Heldigvis får han også en bedre bolig snart, men vil ta tid før han kan komme til Oslo. Håper jeg snart får «lande» litt og føle meg trygg, har ikke gjort det siden jeg var innlagt på dps.
  16. farløs

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Kommer heller ikke til å kutte ut pasta hvis ikke legen ber meg om å gjøre det og det må være minst 2ganger🤭 neida.. Men tror ikke det skjer med det første akkurat nå. Ja det passer godt i sausen ja🥕 Gulerøtter er nok den beste grønnsaken mener iallfall jeg☺️ Faktisk sa min gamle lengstvarende lege (pensjonist nå) at det beste var å løpe så fort som mulig i oppoverbakker hver gang jeg så en bakke på gåturene, dette skulle jeg gjøre i ca 3mnd før den neste legetimen og spise som vanlig/vanlig kost (litt kort fortalt og dårlig forklart da), men det fungerte helt for det det skulle fungere for☺️Ble veldig overrasket over hvor effektivt det var, og at var effektivt i det heletatt(for jeg må innrømme at jeg fnyste litt til anbefalingen til legen den gang).
  17. Mener å ha lest at efexor som virker på både serotonin og noradrenalin, ikke er like potent på serotonin som en ren ssri.
  18. Angstpreget depresjon med tvangstanker. Har brukt 250mg zoloft som forebyggende i mange år etter gjenntakende episoder, også trappa jeg ned til 200mg for ett år siden. Fikk kraftig tilbakefall, og ble innlagt for første gang og da bestemt å bytte til Efexor. Men gikk da om mulig enda mer i kjelleren og måtte starte på valium.
  19. psykedeliker

    Stille krav til unge om å gå i jobb

    Du får prøve å si det til medisinmenigheten.
  20. Babette

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Ja, bruker noe som ser ut som store kakeformer av papir, de er laget for airfryer. Blir ikke søl utenfor denne.
  21. Bruker 40mg Tolvon allerede som er Mianserin og ligner på Remeron.
  22. AnonymBruker

    Hva har vært det beste med denne dagen sålangt?

    Ja, det har du helt rett i! Jeg kunne lett ha kommet en fast dag i stallen bare for å få lov til å stelle med hesten(e) hehe ☺️ Anonymkode: 27fce...826
  23. Stikkelsbær

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Var det favoritter på en fredag du lurte på? Eller akkurat NÅ eller for 2 timer siden? Akkurat nå er det for tidlig med middag for min del, så da må jeg svare at faste fram til middag er favoritten.
  24. Cybele

    Dere med Bp2. Jobber noen fulltid?

    Bp1 jobber fulltid og har alltid gjort det
  25. Lillemus

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Er det galt også nå!? Jeg kan spise fisk til middag 7 dager i uka om så er. Neste uke jobber mannen overtid og spiser på jobb så da blir det fiskeuke på meg! Gleder meg!
  26. Stikkelsbær

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Stekt torsk servert med selleri/blomkålmos + stekt spekeskinke.. Stekes i smør. Dette er favoritten. Ellers blir jeg visst aldri lei av Pizza, Taco eller gode wienerpølser i lompe og med rå løk 😀
  27. AnonymBruker

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Men torsk... på en fredag altså........... Anonymkode: 6e798...02f
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...