Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Surrehuggu

Kupton: Hva tror du ustabiliteten skyldes?

@kupton Du svarte dette til en annen bruker i en annen tråd: "BP har klare sykdomsperioder med friske/eutyme perioder mellom sykdomsepisodene." Jeg anser disse kortvarige, ustabile episodene mine som sykdom, for jeg er rimelig dårlig/syk når det står på. Men til vanlig er jeg jo helt frisk og fin, altså eutym. Derfor tenker jeg at disse episodene likevel kan være relatert til bipolar, like mye som eupf? Siden jeg har bp2 forstår du jo at kriteriene for diagnosen er oppfylt. Men det er nok ikke vanlig ved bp at en har 2-3 ustabile, kortvarige episoder med ustabilitet i måneden? Så da skyldes det nok trekk fra borderline likevel. Jeg tenker, og forsøker å resonnere mens jeg skriver. Jeg tror jeg må ha veldig vanskelig for å forstå enkelte ting 😂
  3. Today
  4. AnonymBruker

Kan jeg be om din mening, Kupton?

Jeg skjønner deg, da jeg ble syk fikk jeg først bipolar diagnosen, viss nok fordi jeg hadde jobbet veldig mye i tiden før jeg ble syk.Så gikk de bort fra den diagnosen da de forsto at jeg bare hadde vært litt ivrig som nyutdannet for å tjene penger. Så fikk jeg Borderline diagnosen og hadde den en stund,til det gikk opp for dem at mitt ustabile forhold til familien ikke var fordi det var meg det var noe galt med ,men familien. Så ble den diagnosen borte. Stadig dårligere ble jeg, og plutselig gikk det opp for dem at jeg hadde hele veien holdt på å utvikle schizofreni. Så fikk jeg den diagnosen. Sånn ca 8 år senere får jeg ny behandler og da blir det plutselig snakket om at jeg har dissosiasjon, siden jeg har noe dårlig hukommelse. Behandler leter så igjennom hele min tykke journal etter eksempler på dissosiasjon og finner ingen, så da faller den teorien samme og jeg har vist fortsatt schizofreni. Min interesse for hvilken diagnose jeg har forsvant etter diagnose nr 2.Da synes jeg det bare ble for dumt. Poenget mitt er at i psykiatrien vil det alltid være noen som skal synse og mene. Jeg fikk en gang da jeg var innlagt, kjeft av en lege fordi jeg ikke var sosial med de ansatte og andre pasienter. Tror han hadde glemt at det å ikke være sosial er et symptom på schizofreni.Det er nok best å ikke la alt gå inn på seg ,men holde seg til det den behandleren som kjenner deg sier . Skjønner din irritasjon, en vil gjerne ha rett diagnose og rett behandling, surr og rot fra psykiatrien gjør at en begynner å tvile på om de i det hele tatt har kompetanse til det de driver med. Men vis du nå er i tvil om diagnosen din kan du be om en ny utredning et annet sted. Anonymkode: adefd...4b7
  5. AnonymBruker

Lamictal

Jeg har brukt Lamictal en stund, men har endret dose for en stund siden. Jeg har aldri tatt verken leverfunksjonsprøver eller serumkonsentrasjon. Er det viktig tror du? Anonymkode: b5b28...27e
  6. Tråden ble startet av en "engangs-bruker", dvs. av en som ikke pleide å være her, for over seks år siden, så jeg tror dessverre ikke du kan regne med svar.
  7. AnonymBruker

Operere stortå - når frisk etter operasjon?

Hvordan gikk det? Når var hun frisk igjen? Spør da jeg skal gjennom ca samme operasjon om noen dager, og lurer på det samme😊 Anonymkode: c0cc7...12a
  8. Surrehuggu

Ok, takk for forklaring. Da er det vel ganske enkelt trekkene fra borderline som til tider gjør meg ustabil. Ikke noe mer å gruble på da. En av grunnene til at jeg har lurt, er jo fordi at jeg også har bp, og har da lurt på om det kan komme av det. Og også fordi man ved eupf har symptomer hele tiden, noe jeg ikke har. Men da kan jeg kanskje slå meg til ro med at de ustabile, korte episodene er relatert til borderline, og ikke til bipolar? Fint om du kan svare på det også. Takk igjen. Jeg har opplevd ustabile lengre perioder som har vært diagnostisert som bipolar blandet episode tidligere, og har en gang vært innlagt til stabilisering pga det. Det er jo også en av grunnene til at jeg lurte på hva disse korte episodene var for noe, siden det ligner på blandet episode.
  9. AnonymBruker

Behandling av rusmisbrukere i psykiatrien

Rusmisbrukere bør vel behandles som andre mennesker. Med respekt når de oppfører seg greit. Folk mister fort respekten for de som ikke oppfører seg. Enten det er rusmisbrukere eller andre. Anonymkode: 43881...98c
  10. Janus30

Om ikke mange år vil vi skamme oss over hvordan vi har behandlet rusavhengige i dette landet. At det skulle gå så mange tiår før avkriminaliseringen er en skamplett i vår historie.
  11. kupton

Kupton: psykose og søvnmangel

Det er sant. Når en passerer 50 timer, begynner mange å få psykotiske symptomer. Husker godt historien om en seiler i Singlehanded round the World. Han hadde stått til rors i flere dager og var på vei inn til Montevideo. Han la til kai blodig og forslått i hodet. På vei inn til land kom det et vogntog ut av kompasset i seilbåten. Det kom med svær fart rett mot han, og han måtte haste seg til side for ikke å bli påkjørt. Han kastet seg dessverre rett mot babord vinsj og skadet hodet. OBS Dette gjelder ved faktisk søvnløshet. Mange påstår at de ikke har sovet på mange netter selv om en har observert dem i dyp søvn i sengen.
  12. Ariella

Jeg skulle hatt deg som psykiater 💛 Det er veldig vanskelig å bli møtt slik jeg ble denne gangen.
  13. kupton

Forklaringen er vel så enkel og skuffende som at kunnskapsnivået når det gjelder sykdomslære er skremmende lavt blant alt for mange av de som arbeider i psykiatrien.
  14. kupton

Du skriver at du har trekk av borderline. "Trekk av borderline" betyr at en har en del av de symptomer som personer med borderline har, men ikke mange nok til at det oppfyller kravene til diagnosen. Jeg tenker at denne ustabiliteten er et av de symptomer som gjør at du har "trekk av borderline". Jeg har ingen forutsetning for å si noe om du har mange nok symptomer til å oppfylle diagnosekriteriene eller ikke.
  15. Ariella

Jeg har gått til psykolog i over tre år. Psykologen, samt andre ved DPS var enige om å gi meg en bipolar-diagnose. Typisk bipolar, fikk jeg beskjed om. Vanligvis er jeg en stille og rolig person. Privat og beskjeden. I fire måneder hadde jeg en tung depresjon. Så gikk jeg over i manisk fase.  Symptomer: Godt humør, god selvtillit, god selvfølelse, motorisk urolig, hyperaktiv deler av dagen, hyperseksuell hele tiden, positiv, optimistisk, synger, rimer, produserer, sosial, høyt og ukritisk pengeforbruk, noe ukritisk atferd når det gjelder hvem jeg møter, og hva jeg gjør sammen med de. Jeg kan få psykosesymptomer, men aldri så lenge av gangen. Dvs. I noen timer til et par dager. Redusert søvnbehov. Kan være våken i over 50 timer. Sover 0-4 timer pr natt over lang tid. De som kjenner meg, merker godt at jeg endrer meg. De kommenterer at jeg kan være plagsom, «for mye», eller hyper. Jeg kan få kommentarer som: «er du hypoman nå»? «Er du manisk nå»? Noen tar kontakt med DPS i blant, når de er bekymret. Nå har jeg vært på akuttpost på sykehus i noen dager fordi noen rundt meg ble bekymret da jeg hallusinerte og oppførte meg merkelig. Etter to netter ga hallusinasjonene seg. Jeg har grått mye og vært fortvilet pga innleggelsen, og jeg har vært relativt rolig. Det er et par ganger jeg har klikket helt, og jeg sliter mye med hurtig tankekjør. Ellers føler jeg meg mye roligere. Jeg tar Zyprexa og Sobril. Zyprexa fungerer perfekt. Alle sykdomssymptomer forsvinner. Noen ansatte her sier at jeg ikke virker særlig bipolar. Samtidig får jeg kommentarer om at jeg har mye energi, sover for lite, at jeg er skravlete, sosial, selvsikker og inkluderende. Det frustrerer meg litt å få kommentarer på at jeg virker helt fin, fordi da bør de jo sende meg hjem i stedet for å holde meg her på tvang. Det frustrerer meg også at familie og venner kommenterer at jeg er annerledes, samt psykologen, mens ansatte ved sykehus mener jeg virker for frisk til å være innlagt.  Det er ofte at jeg har hallusinasjoner uten at noen merker det. Jeg er høytfungerende og jeg har god sykdomsinnsikt. Jeg klarer fint å være høflig og å oppføre meg ordentlig. Er det slik at alle bipolare oppfører seg veldig likt og veldig påfallende under innleggelse? Jeg prøver å forstå hvorfor jeg er utypisk. Det er jo irriterende å få så ulike signaler fra helsepersonell. Og det er irriterende å ha gått til psykolog i flere år for denne sykdommen, og så bli møtt av uforstående. Jeg har brukt mye tid i terapi, på bipolarskole og jeg har gått lenge på medisiner. Jeg begynner å stille spørsmål ved hele diagnosen, og jeg føler meg veldig sårbar og misfortått.
  16. AnonymBruker

Alvorlig asperger og ung ufør

Jeg fikk ung ufør tillegget før jeg fylte 26 år og noen år etter på rehabilitering og attføring. Anonymkode: 5d46b...38d
  17. XbellaX

Hvorvidt du har bipolar eller ikke skal jeg ikke legge meg borti, men at disse opplevelsen kan være medvirkende årsaker til ustabiliteten din (depresjon, selvhat, aggresjon, varierende selvbilde ++) (inkl. tidligere selvskading, selvmordsforsøk) er (for meg) rimelig åpenbar. Støtteterapien skjønner jeg lite av i ditt tilfelle (..men jeg skjønner lite av støtteterapi generelt utenom i helt spesielle tilfeller). Krysser fingrene for at du får deg skikkelig behandling. Tusen takk for at du orket og klarte dele litt av deg selv. Det er modig gjort av deg, og gjør at "vi" forstår litt mer av deg.
  18. AnonymBruker

Alvorlig asperger og ung ufør

De opprettholdt vedtaket. Klagen er nå sendt til nav klageinstans. Jeg kan ikke dokumentere alvorlig asperger for jeg fikk diagnosen mange år senere, men jeg fikk en schizofrenidiagnose før fylte 26 år som jeg anser er like alvorlig, om ikke mer. Det kan jeg dokumentere og det har de fått. Spørs om min nye saksbehandler har noe mer å bidra med. Anonymkode: 5d46b...38d
  19. Surrehuggu

Det skjønte jeg ikke helt. Kan du utdype litt? Du tror jeg har borderline? 😅
  20. Surrehuggu

Takk for forståelsen, bibben. Ja, jeg har et par nære venner som vet om dette. Men jeg bruker dem ikke som "terapeuter", for jeg vil ikke belemre dem med mine ting. Men sånne vanlige, hverdagslige ting deler jeg jo med dem.
  21. kupton

Er det ikke dette som er de trekkene av borderline som du skriver om i første innlegg?
  22. bibben

Slike ting som du forteller om setter seg i skrotten. Det er vanskelig å riste av seg og reaksjonene kan komme når man minst venter det. Å tematisere det slik du gjør her vil naturlig nok skape mange følelser. Jeg synes det var så beskrivende det du fortalte om at du kastet opp da du fikk så mye kjeft og vonde beskyldninger. Det sier jo mye om hvordan kroppen responderer. Så at du skjelver nå er svært forståelig. Jeg håper at du klarer å ta varmen her inne på dol innover deg. Videre håper jeg at du har støttespillere i ditt miljø som hjelper deg over livets små og store kneiker. En ting er en god behandler, en annen ting er venner som er der nettopp fordi du er den du er.
  23. AnonymBruker

Jeg har observert samme type holdninger og mye værre som du beskriver i møte med mennesker både innenfor og utenfor institusjoner. Også institusjonaliserte tvangsinngrep mot slike mennesker skjer i utstrakt grad tror jeg.Det er bare forstemmende og nedbrytende å være vitne til og vite om men man må bare prøve fungere i eget liv så godt man kan. Enkelte mennesker som står bak sånne ting har det bare så altfor godt tror jeg. Veldig rart de som utøver sånn jeg vil si vold og psykisk overgrep ikke får mer trøbbel i jobben sin. Veldig rart bare. Anonymkode: 319a4...dc0
  24. Surrehuggu

Tusen takk for det, jeg tror jeg er i ferd med å få god og konstruktiv behandling nå i disse tider. Jeg blir berørt selv også, for jeg sitter her og skjelver og kjenner på angst nå. Jeg er også helt rød og varm i ansiktet, og fryser og svetter om hverandre. Det er noe med det å rippe opp i ting, og tusen vonde minner farer gjennom hodet og kropp 😅
  25. AnonymBruker

Kupton: psykose og søvnmangel

Er det sant at hvis man ikke sover i noen dager, så kan man havne i psykose? Anonymkode: 6618a...f7b
  26. bibben

Jeg er blitt veldig berørt av det du har skrevet her, og jeg håper at du får et godt og konstruktivt behandlingsopplegg.
  27. Surrehuggu

Så du tror at denne "bagasjen" kan være årsak til at jeg blir ustabil innimellom? I alle fall når jeg blir trigget av noe ytre. Men kan det også være årsaken til det indre? Altså at jeg kan bli ustabil uten åpenbar ytre årsak? Da ligger det vel i personligheten? Jeg spør deg fordi det virker som om du har god peil på menneskers psyke. Ja, jeg har gått mange år i støtteterapi, men ikke egentlig i behandling for dette. Det dreier seg mest om "her og nå-prat", og er vel ikke så veldig virksomt. Men da jeg var innlagt sist, fikk jeg en smakebit på BET-behandling. Da gikk vi til barndommen for å finne årsaker til blant annet dagens uhensiktsmessige mestringsstrategier. Det er vel eneste gangen jeg har opplevd skikkelig behandling for dette. Jeg skal søkes inn for et nytt opphold snart for å ta opp tråden fra sist, og fortsette behandlingen. Jeg tror det er en veldig nyttig og god behandlingsmetode for meg. Det bipolare aspektet er det en psykiater som tar seg av. Medisinering.
  1. Load more activity

Artikler fra forsiden

• Create New...