Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. erik123

    Fratatt lappen p.g.a medisiner spm

    Det er ikke gunstig å gå på Truxal i 50 år. Da kan du få noe med på "kjøpet" .......
  3. stjernestøv

    Noen som har en fortid med rus ...

    Jeg ruset meg i tenårene i mange år, etter jeg fikk unger ble det bare alkohol. Nå er det veldig lenge siden jeg har smakt alkohol så lurer på hvordan det hadde vært.
  4. AnonymBruker

    Dere med Bp2. Jobber noen fulltid?

    Jeg jobber deltid. Ønsker å stå i full jobb, men jeg vet ikke om jeg er i stand til der på sikt. Anonymkode: 9c205...ebf
  5. AnonymBruker

    Frustrert over dps

    Jeg har ikke opplevd det du beskriver, jeg ville bare si at jeg hadde strevd selv med slikt intervall mellom timene. Det høres tøft ut. Hva er din diagnose? Bp2-depresjon her. Jeg får time med 1 eller 2 ukers mellomrom og hadde garantert fått telefon-konsultasjon om det gikk så lenge mellom timene. Anonymkode: f75d1...0e6
  6. AnonymBruker

    Noen som har en fortid med rus ...

    Er det mulig å søke seg inn i et bofellesskap i kommunen? Anonymkode: bd42a...1c8
  7. ISW

    Fratatt lappen p.g.a medisiner spm

    OK. Jeg oppfattet at du skrev "medisiner er synderen". Nei, jeg spøker ikke med dette. Jeg forstår at det er alvorlig.
  8. Vhanja

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Pasta med kjøttdeig og grønnsaker (løk, hvitløk, brokkoli/squash og paprika) i krydret tomatsaus. Masse, masse krydder.
  9. stjernestøv

    Veie oss hver fredag?

    Så flinke dere er Her går det bare opp
  10. erik123

    Fratatt lappen p.g.a medisiner spm

    Men poenget er at jeg antakelig har fått Parkinson. Jeg har også brukt antipsykotika. Jeg har slitt med "dårlige nerver og lite søvn" siden 1973. Så at jeg blir syk er ingen "bombe" Så her frykter jeg det verste. Og det er ikke noe å spøke med.
  11. AnonymBruker

    Hva har vært det beste med denne dagen sålangt?

    Så kjekt da. Ja, jeg synes det å møte hester/være med hester/ri hester bare gir en helt spesiell god følelse som er vanskelig å sette ord på. Jeg gleder meg hele uken til ridetimen og det er alltid like koselig å komme inn i stallen og hilse på/klappe den hesten som jeg rir fast nå. Også ja det å strigle og alt sånt også, kunne lett gjort det i mange timer hehe. Anonymkode: 27fce...826
  12. farløs

    Hva er ditt favoritt pålegg til å ha på brødskiver?

    Tok på mer agurk. Ja det var friskt som du sa. Hm.. veldig vanskelig å forklare. Var jo godt på en måte men på helt ny måte, en rar måte, haha artig☺️
  13. farløs

    Hva er ditt favoritt pålegg til å ha på brødskiver?

    Nå skjer det! Hopper uti
  14. Glitter

    Noen som har en fortid med rus ...

    Jo du har rett I det. Når jeg feks er med min venninne i Trondheim så tenker jeg minimalt på rus. Men skal også sies at jeg elsker å ruse meg. Så er ikke bare for å flykte unna, men fordi det føles godt. Og det sosiale samværet hvis jeg tar kontakt med noen i miljøet. Det gjør jeg som oftest ikke da. Men jeg aner ikke hva riktig behandling skulle være. Hvis jeg har psykoselidelse, noe jeg egentlig ikke tror, så er det bare medisiner som er tingen. Det at jeg ikke tåler å bo alene over tid gjør at jeg stadig vekk blir dårlig tror jeg.
  15. I dag
  16. Glitter

    Selvbruning

    Hehe nei du har vel rett i det.
  17. nachnoo

    Etisk debatt - hvor mye behandling skal ett menneske få?

    Nyttig og kostnadseffektiv er viktig. Skulle gjerne gitt et langt svar på dette, men nå kommenterer jeg kun to punkt: 1. Er personer med små barn mer "verdt"? Ikke når det gjelder menneskeverd. Men når det gjelder å tilby behandling er det en relevant faktor. Om en ikke gir dem rask og god behandling, går det også ut over barnet, og vi skaper kanskje en ny pasient. 2. Da pandemien kom, var vi etter min mening "overmoralske/etiske". Demente på sykehjem skulle absolutt ikke vært de som fikk vaksine først. En utmerket psykiater og forsker jeg arbeidet sammen med, mente at mye psykiatrisk behandling og effekten av denne kunne sees på som en liggende parabel (google). Effekten av de første intervensjoner ga stor helsegevinst. Etter hvert ble helsegevinsten mindre for hver innsatsenhet. Feks er helsegevinsten av de første 30 polikliniske timer ganske stor, mens helsegevinsten for timene 130-160 vanligvis er svært liten.
  18. AnonymBruker

    Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1

    Enig Anonymkode: 81b01...c11
  19. Lillemus

    Gi meg din aller beste middagsrett akkurat nå

    Stekt fisk (torsk eller laks), steker i bremykt og koker ut sjyet i panna med en ss creme fraiche etterpå, bruker gjerne sitronpepper som krydder, synes det passer godt til fisk. Til fisken deler jeg søtpotet i terninger og rosenkål i passe biter (4-6 biter), koker til det er mørt (tar bare 10 min), tømmer av vannet og har på salt og pepper og en liten klunk olivenolje, rister det hele litt sammen og tørmmer det på fatet sammen med fisken.
  20. ISW

    Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1

    Anytime Du får famotidin reseptfritt på apoteket som Pepcid. Men i og med at du sliter sånn som du gjør, så anbefaler jeg å snakke med lege før du gjør endringer.
  21. ISW

    Funn på EKG

    Hei, Eneste som bekymrer litt her er at du har litt høyt blodsukker. Det er langt mer alvorlig enn noen ekstrasystoler. Du bør snakke med fastlegen om hjelp til å bevege deg mer, fortrinnsvis spise et kosthold ala middelhavskosthold med mye umettet fett og lite raske karbohydrater, og ta ny måling om 3-6 mnd. Hjertet ditt er ut fra dette helt friskt.
  22. AnonymBruker

    Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1

    Ja, sant det. Takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymkode: 81b01...c11
  23. ISW

    Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1

    Det som er litt viktig, er at når man har bipolar lidelse, så er man mer sårbar for å få psykiske bivirkninger enn andre. Du kan veldig grovt si at man jo mangler en del av de stoffene som regulerer og jevner ut stemningsleiet. Du har rett i at dette er en teoretisk bivirkning av H2-blokkere også, men det er jo ikke gitt at du får den. Jeg tror nesten bare man må prøve seg fram.
  24. Thebutterfly

    Før smarttelefon var oppfunnet. Hva gjorde dere

    Ja, jeg følte at livet var litt anderledes uten mobilene. Ble mer opptatt som du sier av å nyte livet på en annen måte. Men ville ikke gått tilbake i tid. Setter stor pris på mobilene. Fungerer som et verktøy både hjemme og på jobb. Bruker mobilen for å huske beskjeder, osv.
  25. Det finnes mange måter å se dette på og jeg er usikker på om det finnes noe fasitsvar. En måte å se dette på, er å prioritere de som er i jobb, da det koster samfunnet mer penger at en person i jobb skal gå sykmeldt, ikke være produktiv og betale mindre skatt. Sånn ville man tenkt om maskiner i industrien - reparer først de maskinene som brukes i produksjonen av ditt og datt. Mennesker er imidlertid ikke maskiner, og denne tankegangen er ganske dehumaniserende. Det er dessverre kanskje en ubehagelig debatt som på et tidspunkt likevel må tas - ettersom samfunnet trenger denne verdiskapningen for å igjen kunne finansiere helsetjenester. Men igjen - ikke akkurat noe som gir stemmer politisk. Og igjen - ganske dehumaniserende Mitt grunnsyn er at som mennesker er en toppleder i næringslivet og en som p.t. er ufør, absolutt like mye verdt, og fortjener den samme hjelpen. Men førstnevnte vil gjerne som følge av private helseforsikringer, etc. gjerne få hjelp lenge før sistnevnte. Så er spørsmålet om disse tjenestene bør eksistere? Er de et supplement til offentlig helsevesen, eller er det en uetisk måte å betale seg fram i køen og få mer hjelp enn det offentlige ville tilby? Jeg tror det offentliges prioriteringer er at hjelpen må 1) være nyttig, og 2) være kostnadseffektiv. Hva som ligger i sistnevnte er imidlertid litt ullent, og gir litt assosiasjoner til mitt første poeng her. Og i tillegg finnes det et utall andre vurderinger, som f.eks. om vedkommende gjør seg nytte av hjelpen eller f.eks. autoseponerer medisiner, osv. Det er ikke enkelt. Iblant får jeg en følelse i slike debatter at "du som er i full jobb skal bare holde kjeft, du klarer deg jo". Det er også litt dehumaniserende.
  26. AnonymBruker

    Kupton eller ISW - benzo og PPI + bp1

    Er H2blokkere «snillere» mot psyken enn PPI? Ser at man kan få psykiske bivirkninger med disse, også. Anonymkode: 81b01...c11
  27. Ekstra

    Å avslutte et vennskap

    Det kommer jo helt an på bakgrunnen og formen for vennskap man har hatt, hvordan kommunikasjonen er m.m. Har selv med vilje unnlatt å opprettholde kontakt med enkelte tidligere venner/bekjente. Har ikke blokkert, ghostet eller sagt det rett ut, men har hatt noen nødløgner når det gjaldt treff, svart helt kort på meldinger etc., så har det gått mer eller mindre over av seg selv.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...