Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. AnonymBruker

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Jeg kjenner meg igjen. Men for min del er den utslittheten du beskriver utg punktet og så blitt psykiske følger av det. Jeg tror ikke man Bør presse seg når man opplever dette- det gjorde hvertfall for min del at kroppen fortsatte å hyle høyere og høyere og alt ble bare verre og verre høres ut som du trenger hvile Dette er også symptomer på utbrenthet, utmattelse / me og long covid så pass på☺️ Anonymkode: ecb5d...9bf
  3. frosken

    Påskekrim?

    Jeg synes Blue lights var heftig - og glad jeg så den. Litt overraskende at den ble presentert som påskekrim. S
  4. AnonymBruker

    Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling

    De fokuseres på at det er egoistisk å ta sitt eget liv pga pårørende, venner osv. Hva med de som er helt alene i verden uten pårørende og venner, er det greit at de tar livet sitt, for det rammer jo ingen andre? Er noen mennesker vært mer enn andre? Anonymkode: 57e97...bb2
  5. Hvorfor er det mindre egoistisk å tenke at andre må holde seg i live for ens egen skyld? Når du har kommet så langt at du ikke ser noe mening med å leve, og er reelt suicidal...kan man ikke få avslutte eget liv? En annen til er at de som vil dø er ikke en ensartet gruppe. Noen lider i det stille mens andre helt reelt påfører omgivelsene store belastninger og utagering som også begrenser deres liv. Det må faktisk gå an å si det, selv om det blir ansett som tabu. Uansett. Vi som sitter tilbake vil også føle sjokk, sorg og også skyldfølelse. Og det er også belastende selv om det blir lettere med tiden.Men man slipper ihvertfall å hver dag vente på neste katastrofe med utagering, selvskading og aggresjon samt bebreiding ( som også mange rundt blir utsatt for )
  6. Det er ikke egoistisk å bli rammet av alvorlig sykdom, og de symptomene og konsekvensene som kan følge med det.
  7. morsan

    Påskekrim?

    Men såvidt jeg har forstått går Wisting bare på Viaplay/abonnement? Mens de tidligere sesongene gikk vel på TV3, så da kunne man i det minste se dem der.
  8. morsan

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Jeg viser til artikkelen i The Independent, hvor det igjen siteres forskere som har forsket på en rekke saker. Artikkelen er krevende å lese, men anbefales lest i sin helhet.
  9. Jeg er enig med din behandler - og tenker også som du selv sier, at han sa det fordi det kunne være nyttig for deg å høre det. Det er mye mer man kan si om selvmord enn at det er en egoistisk handling, men man kan også si at det er det. Finnes knapt noen måte å ramme sine omgivelser verre på.
  10. KatarinaV

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Tenker som frosken at siden du nylig har hatt sykdom og ikke har hatt denne utmattelsen før, henger det trolig sammen med at du nettopp har vært syk. Det tar på for kroppen å svinge som vi gjør. Har stor tro på at du kommer deg i er utmattelseskneika. Var ikke meningen å skremme deg med at mitt ser ut til å ha tatt en kronisk karakter. Men lurt å ta seg tid til hvile mm! Jeg kjørte på i mange år med å jobbe fullt tross alvorlig depresjon i flere runder. Jeg ton lite vare på egen helse og tok ikke til meg råd om å senke stress. Det betalte seg ikke
  11. Vendi

    Det er skremmende mye ignoranse..

    Takk for forklaring! Da vet jeg at det er vanlig at noen grupper får fritak.
  12. I dag
  13. frosken

    Hvordan håndtere fatigue?

    Hvorfor skulle du ikke forvente bedring? Du har jo klart mange ganger så mye som tidligere det siste halvannet året. Tatt på deg en haug med verv, gått ned masse i vekt osv. osv. Så gikk du på en smell, men ikke på noen måte tilsvarende du gjorde for noen år siden. Gi deg tid til å komme deg igjen - og tillat deg å prioritere det som betyr mest for deg. Jeg har ikke særlig tro på veldig mye tid i sengen, men jeg har tro på dager hvor du tillater deg å ikke prestere utad.
  14. KatarinaV

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Har bp1. Godt medisinert og kjenner bare opp og ned som vage svingninger og ikke sykdom som før. Denne utmattelsen er non resultat av årevis med sykdom. Før var jeg pugg og energisk mellom sykdomsepisoder men nå er jeg liksom på minus hele tiden. Det er superkjipt. Jobb går sånn ca fordi jeg må men er sykemeldt tidvis jeg og, da pga depresjon og denne utmattelsen nå. Før var jeg kun sykemeldt for bipolare svingninger. Håper det går over. Har tatt helsesjekk og det feiler meg ikke noe annet enn bipolar lidelse så utmattelsen må ha sammenheng med det mener legene
  15. frosken

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Dersom du nylig har blitt bra etter både depresjon og hypomani, så tenker jeg det er "normalt" at du er sliten. Forsøk å tilrettelegg for deg selv, slik at du får hvilt og ladet batteriene litt. Når du sier du har konstant høy puls, mener du da det bokstavelig? Hvor høy i så fall?
  16. Krøll47

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Oi. 3-4 år slik? Med fatigue? (Er det det jeg har?) Har du ikke perioder med opptur og nedtur? Det høres slitsomt men stabilt ut. Hvordan er arbeidsdagen for deg da? Jeg har vært sykemeldt en periode og opplever de få timene jeg jobber som veldig givende. Jeg har energi i de par timene, men faller ned når jeg drar hjem. De siste ukene. Før det hadde jeg en del uker med masse energi. Og før det hadde jeg depresjon i et år, ganske heftig i fire av de månedene. Du opplever det samme som meg ved at du også er utmattet, men håper og tror ikke at jeg er sånn kronisk slik du dessverre er blitt🌷 Jeg skjønner bare ikke at det går an å være så utslitt fysisk og mentalt når jeg ikke har noe som plager meg i livet nå. Alt er "på stell", så dette er ganske rart bare. Er ikke så mye til stede i nuet men dras heller inn i en eller annen tankeverden når jeg forsøker hvile kroppen. Mente du bp2 eller fatigue?
  17. Det er en statistikk som ofte kommer opp, men det var kun én langtidsstudie som fant at selvmordsraten var såpass høy. Andre studier har ikke vist en selvmordsrate på over 8%, og en studie fant at selvmordsraten var på "bare" 3%. Det finnes metastudier som går gjennom disse studiene, og det er ikke usannsynlig selvmordsraten er lavere enn 10%, heldigvis. Man har god behandling for borderline/emosjonelt ustabil pf i dag, og det er nærliggende å tro at det også påvirker selvmordsraten.
  18. Det er jo fordi de fleste som bare såvidt nevner at de er suicidale til dps eller blir innlagt pga selvmordstanker får eupf slengt etter seg. Anonymkode: efb0f...8a6
  19. KatarinaV

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Har det likt som deg. De siste 3-4 årene har vært en slags kronisk fatituge. Har samme sykdom som deg. Er veldig lei meg for det, har langt lavere kapasitet enn venner og kjente. Eneste løsning lege kan foreslå er 50% ufør og det har jeg ikke råd til
  20. Krøll47

    Ligger rett ut av for mye stimuli (?)

    Har hatt så mye nedtur og opptur nå de siste månedene, om hverandre, at jeg tror det har slått meg helt ut fysisk. Nå er jeg frisk fra depresjon og har også landet (dessverre) fra hypomani som trolig har vært medisinutløst. Er frisk nå og driver og trapper opp i jobb. Det oppleves veldig bra. MEN på fritiden er jeg konstant sliten i kroppen nå. Fra å ønske å trene helst hver dag,så synes jeg det er et ork å sitte oppreist, gå rundt og prate med familie, allerede 1-2 timer etter at jeg har stått opp. Orker ikke så mye lyd og flere som prater om hverandre på en gang. Føler konstant for å legge meg ned og skru av kroppen, slik at jeg får tenkt. Har ikke nødvendig så mange tanker i den ene eller andre retningen. Grubler ikke rundt eget liv. Alt er i orden her liksom, men jeg trenger å bearbeide sanseinntrykk, hvile. Og jeg drømmer og tenker mye på nyheter. F.eks denne drapssaken nå forrige uke. Det handler ikke om meg personlig eller mitt forhold til dette. Jeg bare prøver å "løse" saken liksom, og det blander seg med tanker om barn som lever i krig og at jeg egentlig burde redde noen. Her og nå er jeg sammen med egne barn som trenger oppmerksomhet. Det går fint altså. Vi gjør ting. Men når vi er hjemme så slokner jeg. Dvs jeg har konstant høy puls fordi det egentlig ikke er greit å legge seg ned midt på dagen. Men lurer meg til noen minutter her og der fordi det er så slitsomt å sitte oppreist, gå rundt, engasjere seg. Nei. Jeg må si jeg er veldig sliten fysisk nå. Og mentalt kanskje. Men det burde ikke vært sånn nå, for ting er egentlig i orden. Jeg kjenner at jeg har lett trykk eller smerte i brystet og bare regner med at det er psykologisk stress, men så kan det også være medisinbruk. Jeg vet ikke.
  21. jeg googlet nå. fant ut at så mange som 10 prosent av de med borderline/emosjonell personlighetsforstyrelse tar selvmord. det er ganske mange Anonymkode: 66f4c...780
  22. AnonymBruker

    Hvordan håndtere fatigue?

    Hvilke symptomer har du på fatiguen? Anonymkode: 40ea4...82d
  23. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    Det ser ut som du kommer fra rommet ihvertfall. Tok det lang tid å opparbeide så grønn og fin hudfarge som du har? Tok vel ekstra lang tid nå på langfredag kan jeg tenke meg Anonymkode: 7d6aa...a19
  24. psykedeliker

    Den store avsporingstråden

    Jeg trodde elefantene var i rommet her?
  25. psykedeliker

    Den store avsporingstråden

    Det må nok noen andre bidra med. Jeg har bare startet tråden.
  26. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    I dyrehagen sammen med elefantene Anonymkode: 7d6aa...a19
  27. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    Ble det mye skjæring igår på skjærtorsdag? Idag er det langfredag og du vet hva det betyr? Idag skal det skjæres langt om lenge. Anonymkode: 7d6aa...a19
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...