Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. AnonymBruker

    Det er skremmende mye ignoranse..

    Hvorfor er rusavhengighet et så stort samfunnsproblem? Hva med litt egenansvar midt oppi det hele? Alt skal lissom bli ordna av samfunnet. Med mindre ressurser så er det en diskusjon vi bør ta. Anonymkode: a68a1...c49
  3. morsan

    Hvorfor er ikke menn interessert i å pynte til påske

    Jeg synes heller ikke påskepynting er så viktig, og jeg pyntet ikke i alle de årene vi alltid dro bort på påskeferien. De siste årene har vi vært mer hjemme, og da synes jeg det er hyggelig å ta fram den lille påskepynten jeg har pluss kjøpe gule lys, blomster og servietter. Men det kan overhodet ikke måle seg med jula Ja, særlig det uthevede kjenner jeg godt igjen fra min eksmann, som ble stadig mer lik Grinchen som stjal julen, og klagde og motsatte seg all ordning og fiksing, men som storkoste seg når alt var i boks. Jeg har hørt tilsvarende fra andre. Rart og trist at noen som selv hadde tindrende barneøyne på julaften etter mors forberedelser nærmest vil nekte egne barn å oppleve det samme. Det er utrolig deilig å nå ha en mann som er med og drar lasset når det gjelder slikt som innkjøp, rengjøring og matlaging i jula. Men det er fortsatt meg som kvinnen i huset som har hvovedansvar for julepyntingen. Forskjellen er at jeg nå har mer tid og ork, ettersom jeg avlastes på alt det andre. Og ikke minst at han eksplisitt setter pris på at jeg gjør ting så hyggelig hjemme, både mht pynting og borddekking ol.
  4. morsan

    Tipper dere Lotto?

    Lotto er nærmest å betrakte som «frivillig skatt» – dømt til å være et underskuddsforetagende for de aller, aller fleste. Men jeg slenger likevel inn in 5-ukers innimellom - det er ufarlig og jeg har råd til det.
  5. morsan

    Bypåske, sofapåske, hyttepåske?

    Ouch!! Jeg fikk brist i ribbein i påsken i fjor, og det var ikke spesielt behagelig. Men for meg iallfall ble det fortere bedre enn det jeg fryktet basert på hva jeg leste på nett. Krysser fingrene for at det gjelder deg også. Her i gården ble det mer hjemmepåske enn planlagt, men det skyldtes været. Vi skulle halve påsken på en nærliggende hytte i lavlandet, men når det ikke er «terrassevær» kom vi til at det var mer komfortabelt hjemme. Har vært mye på skogstur, da, og kost oss veldig. Fortsatt god påske!
  6. morsan

    Hva tenker du om rånefesten i Strömstad?

    Rånefest i Strømstad er jo bare blodharry. Punktum. Men jeg ble flauere over det før, for 10-20-30 år siden. Nå gidder jeg ikke tenke så mye på det.
  7. morsan

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Nei, enig, det er jo ikke gyldige grunner og fakta er ikke bra. Det er jo bare helt forferdelig! Det er som du selv skrev til en annen enn meg: «Vi må klare å skille fra hverandre perspektivene "å sette seg inn i og forsøke utforske gjerningsmannens motiv" og det å "selv finne det etisk riktig, gjennomførbart og ønskelig". Det har ingenting med hverandre å gjøre.» Familiedrap er ikke bare ufattelig tragisk, men i det hele tatt ufattelig. Det er derfor kanskje lettere for mange å tenke at det bare klikket for dem eller at de hadde en forferdelig misforstått tanke om omsorg for sine nærmeste. Men en slik tankegang kan dessverre bidrar til å gjøre oppfattelsen av handlingen mindre ekstrem.
  8. erik123

    Hvor lenge kan en bruke medikamenter som Sobril?

    Der tar du feil igjen. Jeg bruker ikke nye ren løgn. Hvis du bruker to trekantmedisiner kan fastlegen vurdere at du er uegnet til å kjøre bil. Såpass må du greie å skjønne. Slutt å send ut løgnaktige påstander.
  9. morsan

    Nok en familie drept i Norge i år.

    En usunn tolkning av «kjærlighet» eller «omsorg» kan sammenlignes med det som i artikkelen jeg lenket til over kalles for «altruisme», at det i gjerningsmannens øyne er best for familien at også de dør. Men forskerne som er sitert i artikkelen er tydelige på at det IKKE er «altruisme». Dette er mer i overensstemmelse med samfunnsviterens uttalelse om at familiedrap er «ekstreme, aggressive handlinger for å redde seg selv.»
  10. Nytte av? De fleste brukere her skal vel ikke diagnostisere psykoser? Om jeg spør en vogntogsjåfør om det ikke er vanskelig å rygge et vogntog inn en trang passasje for å levere varer på Rema, og hun svarer at det tok henne ca en måned å bli god på det, så aksepterer jeg det. Hun trenger ikke forklare meg i detalj hvordan hun gjør det. Jeg trenger ikke å vite det i detalj, for jeg skal ikke utføre oppgaven. Dessuten tror jeg ikke alt kan forklares enkelt - det må oppleves i praksis.
  11. Å kalle syke mennesker aom begår selvmord for egoister er så fordomsfullt og gammeldags at jeg bestemt mener at ikke alle skal få mene hva de vil om det. Det er kunnskapsløst å ikke anerkjenne suicidalfare for en sykdom. Og å dø av sykdom vil aldri være egoistisk (like lite som man kan klandre mennesker som dør av kreft for egoisme). Det er kun om du ikke anerkjenner alvorlig depresjon med suicidfare som en sykdom at du kan mene det er en egoistisk og villet handling. Da er man i bunn lite opplyst
  12. Det er ikke alle som har forståelse for. Anonym her over er ikke spesiell som har den meningen, altså. Mange følger hen i tankegangen for egoisme. Ja- det er en sykdom - men at alle skal forstå seg i hjel for at den som forlater livet ikke kan kalles egoistisk er et veldig ømt punkt - og noe en selv får mene noe om. Her er det ikke et svart hvitt svar. Anonymkode: 6f48d...574
  13. I dag
  14. Her vil jeg gi en kommentar. For personer i krise som oppsøker hjelp av sucidal i krise må helsepersonell lege, tannlege , øre nese hals spesialist , psykolog hvem som helst reagere på nødplikt dersom det forekommer informasjon at pasienten ikke vil leve livet lenger. Når det er sagt er det innkommende lege på akutt psykiatrisk vurdere sannsynligheten for at faren er reell. Det er samtidig forskjell på et engangstilfelle og hyppighet av det. Til syvende og sist er har alle et eget ansvar. Er en pårørende etter ha mistet noen er sorgen over tapet like stort om det kommer av ulykke, alderdom eller selvmord. Ingen kan si at ens egen sorg er verre enn en annen. Så nei - en må ikke ha opplevd noe som helst for å forstå smerten! Anonymkode: 6f48d...574
  15. AnonymBruker

    Det er skremmende mye ignoranse..

    hvorfor skal rusmisbrukere unngå egenandel på lik linjen som resten av befolkningen? Anonymkode: e6581...9a3
  16. AnonymBruker

    Hva tenker du om rånefesten i Strömstad?

    Hvilken kultur og hvilket land er du fra? Enda en ting. Hvorfor tror du jeg bryr meg om hva du mener om nordmenn personlig? Jeg er stolt av å være nordmenn og stolt av Norge som et land. Anonymkode: f71a3...01f
  17. Vendi

    Det er skremmende mye ignoranse..

    Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor rusmisbrukere skal slippe egenandel? Hvis jeg har forstått deg riktig så synes du det er en selvfølge at de skal slippe. Hvorfor? Mulig det bare er jeg som ikke skjønner dette.., så fint om du eller andre kan forklare.
  18. AnonymBruker

    Hva er beste behandling for overspising?

    Jeg har en sf. Bulimi nervosa. Jeg fikk beskjed om å ta meg sammen. Det å overspise var et valg, noe jeg styrte selv. Anonymkode: 04b6f...ffd
  19. påskelilje

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Har tenkt på det samme som du gjør. Hat og ondskap er absolutt ikke alltid svaret på slike handlinger. Noen ganger kan det vel finnes en form for logikk og rasjonalitet hos gjerningspersonen, som hos de fleste andre hadde gitt tapt for pårørende/offer sin rett på å leve sitt eget liv og muligheter for behandling og forbedring, dersom det hadde vært usunne familierelasjoner, psykiatri og evt traumer.
  20. AnonymBruker

    Hva er beste behandling for overspising?

    Wegowy Anonymkode: 8af91...511
  21. Bra sagt! Anonymkode: 4a463...8fb
  22. Grendel

    Nok en familie drept i Norge i år.

    Det blir litt ordkløveri fra samfunnsviteren om man kaller det kjærlighet eller ikke. Alle er enige om at det ikke er sunn oppførsel. Jeg er usikkert på om det er riktig å åpne dem døren, men vi som har vært litt på DOL vet at noen har hatt nøyaktig disse tankene. Altså alvorlige tanker om å ta livet av seg selv og barna for å skåne dem. Det var i alle fall ikke hat mot barna. Jeg mistenker at andre saker er motivert av hat, men det er umulig å sette seg inn i. Det er ingen forbrytelser som er vanskeligere å forstå synes jeg. Virkelig ingen.
  23. AnonymBruker

    Depresjon og forvirring

    Enig, dette er samme person som i en lengre periode har skrevet og spurt om depresjon. Hvor mye bekreftelse trenger man egentlig? Anonymkode: 2e979...31b
  24. AnonymBruker

    Hvordan håndtere fatigue?

    Har ikke samme diagnose som deg, men har en hvor humør og energi blir påvirket. Jeg har lært meg å leve med at jeg må begrense aktiviteter, inkludert jobb, for å fungere "optimalt" i hverdagen. Det gjør at jeg ikke kan gjøre mange ting hver dag, fulle planer i helgen osv. Trenger også tid til ro og fred. Kroppen min sier ifra hvis det blir for mye og det merker folk rundt meg også. Lever fint med et roligere liv, men hvor jeg prioriterer det jeg vil og kan. Syns mange burde leve etter en slik regel, syk eller ei Anonymkode: 0750b...2fc
  25. AnonymBruker

    Det er skremmende mye ignoranse..

    Godt svart. Å henvise til et eget ansvar er utslagsgivende for å evne tilfrisking ved noen sykdommer, som ruslidelse, spiseforstyrrelse mfl. Det utelukker ikke at man ikke har empati og forståelse for de vanskelige situasjonene disse pasientene står i, eller har en manglende forståelse for hva mange av den har opplevd. Skal mennesker som sliter med denne typen vansker kunne bli helt friske må de likevel, tross at livet har vært brutalt og tross at det er vanskelig, ta et oppgjør med etablerte vaner og sykdomsatferd. Dette kan gjøres sammen med helsearbeidere, det er for de fleste for vanskelig å gjøre det alene. Men ansvaret for å bli frisk ligger likevel hos den syke, denne må finne motivasjon og stå i det store ubehaget en avrusning er og en omveltning fra en spiseforstyrret atferd er mm. Anonymkode: 17296...926
  26. AnonymBruker

    Til dere som er homofile eller bifile

    Dette er grunnen til at mange lar vær å fortelle å heller lever a4-streite livet sitt. Enkelte (manges) folks holdninger gjør at det blir sånn. Trist... Anonymkode: 0d5dc...5fc
  27. AnonymBruker

    Til dere som er homofile eller bifile

    Ja, det er helt riktig. Skeive har levekårsutfordringer som ikke-skeive ikke har og de skårer høyere på psykisk uhelse. Dette kan jeg kjenne meg igjen i. Men jeg er syk av andre grunner enn jeg har med min legning. Men det er en påkjenning spesielt i pubertets- og starten av voksenlivet. Ikke bare skal man finne ut av hvem man er, men også hva eller hvem man elsker. Mange kommer ut som bi først, for så å komme ut som homse eller lesbisk. Du som mor støtter han uavhengig av hva han hadde sagt. Det er din plikt som mor. Men dette er ikke en sak. Ikke gjør noe greie ut av det. Det kan derimot påvirke ditt forhold til ditt barn. Du kan si til han at du er glad i han - uansett. At du er der for han - uansett. Og at han kan komme til deg - uansett. Anonymkode: 0d5dc...5fc
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...