Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Du har lidd et enormt tap og det anerkjenner jeg. Men så var det ikke et selvmord og ikke helt relevant. Og jeg mener fortsatt at man ikke kan dømme slik over andre. Jeg har kommet frem til samme konklusjon som du presenterer her FOR MEG SELV, men jeg dømmer ikke lenger like hardt dem som har gjennomført, etter å ha vært fanget i den tunneltankegangen selv. Fint at du oppfordrer til å søke hjelp om man sliter, men å forsøke styre med skyld og anklagelser om egoisme... Jeg vet det er vanlig tankegang. Men jeg synes ikke det å ytre den hjelper på for de som er berørte. Skyldfølelse er jo ofte også nettopp en bevegelsesgrunn inn i selvmord. Selv om det virker være et rart perspektiv sett utenfra.
  3. Den forsvunne diamanten

    Dere som har hatt selvmordsforsøk hva tenkte dere når dere våknet opp igjen?

    Det er ikke bare bare å søke hjelp. Du må nesten ha prøvd selv å få hjelp og føle på hvordan det føles. Man blir ofte møtt med rare holdninger eller folk som ikke tar det på alvor.
  4. Veldig trist at du har mistet noen du var veldig glad i. Det kan ikke jeg forstå hvordan føles. Det er også åpenbart at du ikke forstår hvordan det oppleves å være suicidal. Det er også noe man må oppleve for å forstå
  5. Bipolar II ligger vel også på rundt 2%, Type 1 på 1%. Også må vi ikke glemme at en psykisk lidelse ofte ikke kommer alene. Heldigvis, eller uheldigvis, alt ettersom, er det ikke slik at 3/100 er bipolar, 1/100 har eupf, x/100 schizofreni, x/100 angst osv. Da hadde fort 100% av befolkningen statistisk sett hatt en diagnostiserbar psykisk lidelse av et eller annet slag. De som har én diagnose har gjerne én til eller flere. Det er visst ganske vanlig å ha både bp2 og eupf for eksempel. Man tar også gjerne med seg angst, ruslidelse og diverse i samme slengen. Hvor stor del av befolkningen HAR IKKE/kvalifiserer ikke for pf, depresjoner eller andre lidelser og annet på noe tidspunkt i livet, lurer jeg på. Tipper vi er ganske fucked. Til tross for opphopninger...
  6. Har aldri prøvd å ta livet mitt, og heller ikke vært plaget av slike tanker. Men vil fortelle om Hvordan det er å være pårørende til en ungdom som døde. Det var heller ikke selvmord men ei ulykke. For oss som sitter igjen etter å ha mistet et familiemedlem er det en lammende sorg og en smerte kun de som har opplevd det klarer å forstå omfanget av. Man får en psyke som er endret for alltid. mer nervesystem som er i konstant beredskap. å velge bort livet er egoistisk. Det skapes store traumer for de som sitter igjen. søk heller hjelp!! Når man er på bunn går det kun en vei og det er oppover igjen. folk i dag tar livet sitt i livskriser som skilsmisse eller mistet jobben osv. se dere rundt.. i andre land blir familier og landsbyer bombet. Man klarer å få seg et godt liv med de forutsetningene man har Anonymkode: 17162...0d1
  7. Her jeg bor er det noe som heter ROBUST på dps som behandler disse lidelsene. Det har vært 100 pasienter til behandling og alle har fått det bedre / blitt friskere. verdt å prøve det. der får brukerene verktøy til å håndtere vanskelige følelser framfor å skade seg slev. Anonymkode: 4ddaf...f4e
  8. I følge NHI ligger forekomsten på 1,6%. Etter 10 år er det bare 10-15% som fortsatt har diagnosen. Heldigvis er det også slik at selvmordsraten er lavere enn 10%. Det er gjort flere langtidsstudier hvor kun én (så vidt jeg vet) konkluderte med en selvmordsrate over 8%. En langtidsstudie fant at selvmordsraten lå på bare 3%. De fleste begår faktisk ikke selvmord tidlig i sykdomsforløpet hvor trusler og forsøk er vanligst, men i 30-årene etter at en rekke behandlingstiltak ikke har ført frem, gitt at de ikke er blant dem som blir friske.
  9. Krøll47

    Nok en familie drept i Norge i år.

    I en og samme post gir du alment kjente plausible begrunnelser for hvorfor, og samtidig sier du at du ikke forstår det. Vi må klare å skille fra hverandre perspektivene "å sette seg inn i og forsøke utforske gjerningsmannens motiv" og det å "selv finne det etisk riktig, gjennomførbart og ønskelig". Det har ingenting med hverandre å gjøre. Det kan vel lett tenkes at motivene du nevner for noen er så tungtveiende at de overskygger moralen, eller til og med så presserende at det endrer moralen (ut fra det perspektivet). Det er tenkelig, selv om det heldigvis ikke er rett for de fleste mennesker. Ikke se det som en kritikk av din post, men mer som en innledning til videre kommentarer jeg har om disse tankene 😊 Krenkelse KAN være et mulig motiv. Enig med deg. Men synes ikke at det er innlysendende på noen som helst måte. Synes det er viktig at du påpeker at disse gjerningspersonene kan være tilregnelige, selv om vi ikke vet om de er nå, og de nyeste tilfellene. Det er mulighet for det. For dem kan valget ha vært helt logisk basert på deres virkelighetsoppfatning og trenger ikke ha noe med psykose å gjøre. Har du lenka til denne? Jeg skumleste såvidt tidligere men nå fant jeg den ikke igjen. Mener å ha oppfattet at det ytres sterk kritikk mot dem som har forsøkt å belyse perspektivet du beskriver i siste avsnitt der. Jeg må understreke igjen at jeg har null forutsetning for å si om dette kan være tilfellet her eller i andre nylige saker, men hva er det som er så provoserende med denne tankemåten? Tankegangen er et relativt enkelt å forstå. Det burde i det minste være det for alle som har opplevd å være suicidale før og har familie nært på. Det å forsøke forstå eller belyse perspektivet betyr ikke at man på noen som helst måte synes det er en etisk riktig handling, at man mener den gjengse person vil være i stand til å gjennomføre noe slikt, eller at man tenker at det hadde vært en mulig løsning i egen situasjon. Men er det virkelig umulig for forskere som kritiserer perspektivet å se, at JO. DETTE ER OGSÅ EN MULIG FORKLARING? Av flere. Problemet med å validere dette som motiv er vel redselen for at det blandes med at man tenker det er en AKSEPTABEL GRUNN. Det er det jo ikke. Men det er likefullt et mulig motiv og gjerningspersonen behøver ikke å ha vært ondskapsfull, selv om man utvilsomt er nødt til kategorisere handlingene som grusomme. Jeg tror på denne (som generelt mulig motiv, uten å mene noe om de nyeste sakene direkte). Dette er veldig tradisjonelle måter å tenke på drap som noe maskulint, med de ulike motivene g mekanismene som beskrives. Ikke vanskelig for meg å forstå i det hele tatt. Uten at jeg tenker at det er gyldige grunner eller synes fakta er bra...
  10. AnonymBruker

    Hvor lenge kan en bruke medikamenter som Sobril?

    Dette gjelder jo bare deg. Du har nok hatt et altfor høyt forbruk av Sobril. Derfor får du ingenting lenger og legen truer med å ta førerkortet. Bruk ved behov i kontrollerte former er ikke farlig. Anonymkode: ff61c...5c2
  11. AnonymBruker

    doktoroline.s krangleforum

    Ja enig nå må folk skjerpe seg Anonymkode: f3ce1...940
  12. AnonymBruker

    doktoroline.s krangleforum

    ASL? Anonymkode: f3ce1...940
  13. Vhanja

    doktoroline.s krangleforum

    Neida, det er bra hvis vi kan holde dem i denne tråden og borte fra resten av forumet.
  14. slabbedask

    doktoroline.s krangleforum

    Det har tatt helt av nå de siste ukene. Skjerpings!
  15. det er også forskjellige grader av eupf Anonymkode: 66f4c...780
  16. Fru2020

    Hvordan håndtere fatigue?

    Jeg har KPTSD ja. Skal muligens starte emdr behandling for det, så håper at det kan påvirke fatiguen. Jeg er undersøkt fysisk ja så det er ikke det. Står på kosttilskudd for det jeg mangler. Jeg er uføretrygdet, men har endel verv. Har tatt permisjon fra de fleste vervene frem til sommeren for å prøve å hente meg inn. Mulig jeg må si fra meg noen verv.
  17. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    Noen har tatt sovemedisin og de andre reiste med @Kashmir til Strömstad… Anonymkode: 309a2...4fa
  18. omsorgsboligen jeg bor i er ikke for utviklingshemmede, bare psykisk syke Anonymkode: 66f4c...780
  19. psykedeliker

    Den store avsporingstråden

    Hvor er alle kranglefantene når vi har bruk for dem?
  20. hva mener du? Anonymkode: 66f4c...780
  21. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    Svar på spørsmålet mitt Anonymkode: 309a2...4fa
  22. Korrekt men for andre er det vanlig forvisning med utviklingshemmede Anonymkode: 3ee09...c5c
  23. psykedeliker

    Den store avsporingstråden

    Vet du hvilken tråd som ble opprettet på DOL idag?
  24. I dag
  25. det er omsorgsbolig for psykisk syke. tror du misforstår hva det faktisk er Anonymkode: 66f4c...780
  26. Høres ut som du har flere diagnoser enn kun eupf. De fleste med eupf er ikke så lavtfungerende at de trenger omsorgsbolig Anonymkode: efb0f...8a6
  27. AnonymBruker

    Den store avsporingstråden

    Vet du hva som skjedde i følge Bibelen i dag? Anonymkode: 309a2...4fa
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...