Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Jeg er ikke trådstarter, men jeg har jo også vurdert fond og jeg mener vi har diskutert det før her inne. Jeg er av den feige typen. Jeg vet ikke om jeg har nerver til å se at det går opp og ned Jeg sparer til pensjon ( eller til eventuelle ting som kan oppstå ) Det er ca 9 år til jeg går av med pensjon. Jeg setter av ganske mye av lønna til sparing nå på en konto gjennom jobben som gir meg 5,25 % rente. Det er jo ganske bra rente. Tror du fremdeles at det vil lønne seg med fond etter 9 års sparing ?
  3. En psykiatrisk sykepleier er ikke en behandler. Leger, psykiater, psykologer etc. er behandlere.
  4. Åja. Beklager men jeg har som sagt veldig lite peiling på alt med økonomi å gjøre. Men jeg skal google litt og forsøke finne noen bra artikkler og sette meg inn i det. Anonymkode: e0245...41e
  5. Ja selvfølgelig er sparekonto noe annet enn fond. Om ikke anbefaler jeg deg å google "fond vs sparekonto" og "brukskonto vs høyrentekonto". På en brukskonto kan du typisk ta ut penger hele tiden uten ekstra kostnader, men du får lav rente for å få denne servicen. På en høyrentekonto får du få gebyrfrie uttak pr år, men til gjengjeld får du ofte bedre rente.
  6. Ja det er sant, jeg har fact team gratis og så det er veldig greit.
  7. stjernestøv

    Mitt andre hjem

    Våkner klissvåt om natta og må opp å skifte. Nei ikke lett å sove når man først er våken, da må jeg vente til kvelden. Ja satser på å få sove godt i natt, takk Bra du fikk sove
  8. Som regel er det nok gjennomgang av B/L sitt regnskap, valg av styre og evt oppgraderingsbehov som er gjenganger-saker på sakskartet, men under eventuelt er det ikke uvanlig at det kommer mindre sakere ala "Avfallshåndering: Det er ønskelig at B/L deler ut sekker til beboerne til plastavfall". Dersom an melder inn dette er det opp til årsmøtet å bestemme om dette skal gjennomføres eller ikke. En slik sak vil typisk støttes av de som kaster mye plastsøppel (feks de med større andeler og store familier) som tjener på at fellesskapets midler brukes til å betale deres mange sekker, mens enslige eller mindre plastforbrukere vil tape på dette. I et B/L eller sameie er jo alt som finansieres via felleskonto en spleis fra fellesskapets oppsparte midler via husleie ikke sant, så alt du får har du betalt for selv.
  9. AnonymBruker

    Hva hadde der gjort her? Reagert?

    Det er sikkert bare feilsendt. Bare ignorer det. Vi sender alle feil i blandt, trnger ikke gjøre det til enorm sak Anonymkode: 3b2b5...0f1
  10. Takk for langt og godt svar. Men mulig jeg spør dumt nå men: Hva er definisjonen på sparehorisont? Hvor lenge man skal spare pengene? Høyrentekonto er noe annet igjen enn fond da? Bare tar man kontakt med banken man alt har og sier man ønsker en høyrentekonto da eller? Koster det noe? Anonymkode: e0245...41e
  11. Så bra! Det er jo veldig bra. Er jo egentlig ganske stor utgift om man går til feks poliklinikk det koster vel sånn 395 kr per time om jeg ikke husker feil så det blir jo ganske stor utgift per måned før man når frikort det har man en time i uka (som er det vanligste). Anonymkode: b4ce9...a33
  12. Drømmeautomat

    Hva hadde der gjort her? Reagert?

    Jeg ville sendt en melding tilbake med en gang: Hva skal dette bety?
  13. AnonymBruker

    Cyste etter hormonspiral

    Jeg forstår. Var det den gynekologen som du var hos for 2 uker siden som sa det? Anonymkode: 8fbe1...537
  14. Vil bare legge til noe til @laban sitt gode svar. Dersom du har kortere sparehorrisont enn fem år anbefales ikke fond. I likhet med Laban ville jeg spart på en høyrentekonto i tillegg, slik at du kan få tak i penger ved akutt behov. Jeg støtter ellers (helst) månedlige innskudd.
  15. Ja, jeg forstår. Det er jo best å være spørrende og undersøkende og gi ett bra inntrykk av seg selv. Jeg var kanskje ikke helt det da jeg sendte e-posten da. Det var mer sånn "Jeg mangler mat avfall, hvor kan jeg få dette?". Men jeg var jo fremdeles høflig da. Jeg så på sakslisten (er det det heter?) for det årsmøtet som de hadde hatt i år og der var bare en sak så tydeligvis er det nok sikkert ikke så vanlig å sende inn saker her? Jeg tenker når her er ca 130 leiligheter og bare en sak? Anonymkode: 09ef1...b5f
  16. Psykiater ønsket ikke at jeg skulle starte på Lithium. Og jeg lot det da ligge. Jeg sluttet med Lamictal av eget ønske
  17. farløs

    Mitt andre hjem

    Huff, ja det er ikke ikke godt. Har du hetetokter? Da er iallfall viften fin☺️ Blir vel veftetid snart her snart🫠 Så leit at du ikke kan få ta deg en time søvn her og der da når det er så underskudd på sovetimer. Ikke at jeg fikk det til selv når det var/er på det viset. Håper også du får sove godt og lenger til natten😊 Takk på etterskudd🥰 sov greit og nok til dagens greier tror jeg.
  18. https://www.pengesnakk.no/blog/fondssparing-slik-kommer-du-i-gang Det er enkelt å få til i den betydning at du sikkert finner oppskrift på hvordan du setter opp en spareavtale, i nettbanken din. Men det er ikke "enkelt" i betydningen "alle tjener mye på det i løpet av kort tid". Hvis du har en langsiktig sparehorisont, kan det være greit å spare i fond. Trekk gjerne et (lite) beløp fast hver måned eller i desember og juni når det er henholdsvis lavere skatt og feriepengeutbetaling. Ekspertene anbefaler globale indeksfond, du finner trolig en liste i nettbanken. Ikke sett hele sparekvoten din i fond, du trenger også en reservekonto der du får tak i pengene raskt hvis du får en akutt regning (briller, tannlege, bil, vaskemaskin....). Det er lurt å sette av et fast beløp hver måned på en "vanlig" sparekonto i din egen bank, for å bygge opp en buffer. Selv om den har lav rente, er det forhåpentligvis større sjanse for at du ikke tar ut pengene uten en god grunn, når de fjernes fra brukskontoen. Hvis du ender opp med fondssparing: Ikke få panikk om avkastningen går sakte eller feil vei innimellom, de fleste fond har bedre utvikling på lengre sikt enn en bankkonto uansett.
  19. AnonymBruker

    Cyste etter hormonspiral

    Jeg tror ikke den har sprukket… men kjenner mye ubehag å er engstelig for at det kan være noe som er farlig. Har brukt utallig mye penger på legetimer men blir aldri tatt seriøst. Det er vel også veldig liten sjans for å bli gravid med hormonspiral så det kan vel ikke være en graviditet? ja jeg har vært hos privat gynekolog. Ble sendt ut etter 7 minutter og hun sa bare jeg måtte komme tilbake om 3 måneder for å sjekke om jeg enda hadde cyste på eggstokken Anonymkode: 7dc83...923
  20. Når jeg sa dette med å ikke "kreve" prøvde jeg å råde deg til å undersøke og spørre. Når man er ny i B/L'et er man jo interessert i å skape gode relasjoner til sine nye naboer, og da komme man ofte litt skjevt ut om man ikke er høflig og spørrende framfor å stille krav. Som regel er det en grunn til at ting organiseres som de gjør. Når du har bodd der en stund kan du melde inn ting du kunne tenkt deg organisert annerledes til årsmøtet som som regel arrangeres i april/mai/juni, og sett via stemmegiving om flere ønsker det du foreslår. I B/L og sameier er det alltid flertallet som bestemmer.
  21. Kayia

    Hva hadde der gjort her? Reagert?

    Jeg ville tenkt at meldingen var feilsendt, men ville nok kommenterte det- på en hggelig måte - neste gang ala - "Har du oppdaget at du feilsendte meldinger til meg natt til ... ?" og sagt noe ala "de var ikke så lett å tolke" eller noe i den duren. Jeg ville ikke gjort en stor sak ut av det og ikke kjent på krenk.
  22. Oki, jeg skal se gjennom vedtekter og husordensregler på nytt for å se om jeg overså noe sist. Jeg vet det står ikke noe spesifikt i husordensregler om plast, bare generelt att søppel skal kastes i den dunken som det hører til. Åja, jeg trodde alle fikk gratis avfalls dunk til mat og slikt. Så jeg sendte jo så klart en e-post om det da, men det stemte heldigvis da siden jeg fikk jo det levert. Men jeg vil da tippe på at det kanskje er her slik som det organiseres hos din mor da at alle kaster plast avfallet sitt i sekken i søppelrommet. Anonymkode: 09ef1...b5f
  23. AnonymBruker

    Cyste etter hormonspiral

    Har du vurdert å bestille time hos privat gynekolog? Det koster jo litt men det kan være verdt å betale litt for, der blir du nok (forhåpentligvis og sannsynligvis) tatt på alvor i det minste. Dersom det er tre uker eller lenger siden du hadde sex (og mulighet for å bli gravid) og testen fortsatt er negativ så er du nok ikke gravid, nei. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen som er gravide som har fått bare negative tester så lenge etter befruktning. Anonymkode: 8fbe1...537
  24. Det kommer an på hvor man bor. I min kommune (stor by) hentes plastsøppel på samme måte som rest- eller matavfall, og det er huseieres oppgave å oppbevare plastboss mellom tømmingene. På hentedato settes plastsekkene ved siden av rest- og matavfalldunkene.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...