Gå til innhold

P-sprøyte


kat

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og kjæresten min vurderer å ta skritte helt ut. Vi har vært sammen i 3 mnd nå. Jeg er jomfru og har hørt av venner at de foretrekker p-sprøyten. Hva er egentlig det? Jeg er 20 år og har aldri vært til gynekologiskundersøkelse og har heller ikke lyst. Må jeg det for å få p-sprøyte? Har hørt at man må det for å få p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til kat

For å ta det første sist. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse før noen av de to former for prevensjon. Mange leger ønsker imidlertid å foreta en undersøkelse -av for meg- uforståelig grunn. Du kan jo f.eks. ikke ha pådradd deg noen kjønnssykdom. Du har ikke hatt samleie og jeg synes legen må akseptere at du ikke ønsker en undersøkelse.

P-pillen innneholder østrogen og progesteron. Den tas daglig i tre uker og så holder man en ukes pause hvor det kommer blødning. Pillen hindrer eggløsning og er derfor meget sikker, over 99%.

P-sprøyten inneholder bare progesteron og settes hver 3.måned. Den hindrer også eggløsning i de fleste tilfeller, den endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer opp og den gir en tynn slimhinne i livmoren. Den har altså flere effekter og er derfor enda sikrere enn p-pillen, også fordi man ikke kan glemme den. Den medfører hos de fleste uregelmessige blødninger i starten, så stopper mensen helt hos de fleste. Det kan ta opp til et år å få mensen tilbake og mulighet for graviditet. Bivirkninger kan dessuten være humørendringer, spesielt i starten. Den er sikker med en gang når første sprøyte settes i starten av mensen.

Er det mere du lurer på, så spør igjen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...