Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Et kvinne jeg kjenner går i disse påsketider (og ofte ellers) til et eget sted på kirkegården hvor hun markerer den tenkte fødselsdagen for sitt døde barn, som hun aborterte. Tilfeldighetene ville det slik at hun siden ikke har lykkes i å få barn, til tross for mange forsøk, både in natura og ad kunstig vei.

Det har i og for seg ikke vært noe tema, men jeg ville ha problemer med å forklare vedkommende hvor "likestillende og frigjørende" den aborten var for henne, og for barnet.

....

Det er forunderlig hvordan mannesamfunnet har maktet å manipulere kvinnene dithen at de tror abortloven er frigjørende og likestillende. De som er best tjent med dagens arbortlov er selvsagt menn, som kan skyve alle avgjørelser og alt ansvar over på kvinnene, og kapitalistene som får stabil, kvinnelig og lavlønnet arbeidskraft til disposisjon.

.....

Man jo også reflektere over hvor lett samfunnet vårt velger død som foreskrevet medisin mot sosiale problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Å blande din venninnes erfaring med å miste et barn inn i abortdebatten er helt galt. De to tingene har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre.

Abortloven er forøvrig et resultat av langvarig kvinnekamp. Tror du virkelig at det er noe mannssamfunnet har pådyttet oss uten at vi har skjønt noenting? Og at det er kapitalistiske krefter som står bak at kvinner tar abort virker desperat paranoid -for hvem er det som tar abort? Ikke mange av disse unge jentene er i arbeid.

Det siste du skriver kan jeg tildels være enig i. Men først og fremst er abort et privat valg bestemt av livssituasjon. Selvsagt kan alt også betraktes på samfunnsnivå, men dette var helt skivebom fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Man jo også reflektere over hvor lett samfunnet vårt velger død som foreskrevet medisin mot sosiale problemer."

Du tenker på drap av sivile i Irak?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvinner skal nektes abort for å "beskytte dem"?

Slik som kvinner i Afghanistan nektes å gå utenfor døren "for å beskytte dem"....????

Igjen avslører du ditt fundamentalistiske "jeg"!

Og fundamentalisme er like ille enten det er kristen eller muslimsk! Man ser jo hva det dreier seg om: kontroll av andre menneskers kropper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye å undre på

Å blande din venninnes erfaring med å miste et barn inn i abortdebatten er helt galt. De to tingene har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre.

Abortloven er forøvrig et resultat av langvarig kvinnekamp. Tror du virkelig at det er noe mannssamfunnet har pådyttet oss uten at vi har skjønt noenting? Og at det er kapitalistiske krefter som står bak at kvinner tar abort virker desperat paranoid -for hvem er det som tar abort? Ikke mange av disse unge jentene er i arbeid.

Det siste du skriver kan jeg tildels være enig i. Men først og fremst er abort et privat valg bestemt av livssituasjon. Selvsagt kan alt også betraktes på samfunnsnivå, men dette var helt skivebom fra deg.

tror kanskje sender av innlegget mente at dene damen hadde hatt en provoserende abort og som dessverre for henne endte opp med at ho ikke fikk fler barn.

selv ser jeg på abort loven som noe pos for kvinner og jenter.

hvis det er slik at de blir gravide og ike enten ønsker barn eller at situasjonen var feil eller uansett grun har de muligheten til å velge.

Og tro meg vi selv må leve med den til tider var det den beste løsningen.

Har selv tatt abort men har oxo to barn jeg nå er alene med,hadde virkelig ikke ønsket å sitte alene med tre barn.

Og ikke sitter jeg nå her to år etterpå å tenker på at jeg har drept noen,men heller glad jeg tok det valge jeg gjorde selv om det er ofte sårt å tenke tilbake på det.

men mer sårt hadde det vært å tatt det imot og ikke hatt ork eller mulighet til å ta meg godt av det.eller hatt mulighet å gi barna mine ting som jeg ike har råd til med tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror kanskje sender av innlegget mente at dene damen hadde hatt en provoserende abort og som dessverre for henne endte opp med at ho ikke fikk fler barn.

selv ser jeg på abort loven som noe pos for kvinner og jenter.

hvis det er slik at de blir gravide og ike enten ønsker barn eller at situasjonen var feil eller uansett grun har de muligheten til å velge.

Og tro meg vi selv må leve med den til tider var det den beste løsningen.

Har selv tatt abort men har oxo to barn jeg nå er alene med,hadde virkelig ikke ønsket å sitte alene med tre barn.

Og ikke sitter jeg nå her to år etterpå å tenker på at jeg har drept noen,men heller glad jeg tok det valge jeg gjorde selv om det er ofte sårt å tenke tilbake på det.

men mer sårt hadde det vært å tatt det imot og ikke hatt ork eller mulighet til å ta meg godt av det.eller hatt mulighet å gi barna mine ting som jeg ike har råd til med tre barn.

Joa, det kan ha vært en provosert abort, men det var ikke inntrykket jeg fikk da jeg leste innlegget. Uansett er det svært lite sannsynlig at kvinner blir sterile av å ta abort, hvis det skulle være et poeng hos Grip.

Måtte forresten glise av "provoserende abort" som du skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er mye mer enn statistikk og "lettvint" løsning for mannfolk som du skriver....Abort er menneske skjebner, valg og smerte...for mange flere enn du aner...Noen ganger er det et nødvendig onde som ingen ønsker i dypet av sitt hjerte....som setter spor, for resten av livet..

Det du skriver er provoserende for mange, også for meg...jeg synest det du skriver vitner om intoleranse og lite empati fra deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er mye mer enn statistikk og "lettvint" løsning for mannfolk som du skriver....Abort er menneske skjebner, valg og smerte...for mange flere enn du aner...Noen ganger er det et nødvendig onde som ingen ønsker i dypet av sitt hjerte....som setter spor, for resten av livet..

Det du skriver er provoserende for mange, også for meg...jeg synest det du skriver vitner om intoleranse og lite empati fra deg...

Det er dristig å gjøre forsvarere av 15000 barnedrap årlig, bare her i landet, til empatiens fanebærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dristig å gjøre forsvarere av 15000 barnedrap årlig, bare her i landet, til empatiens fanebærere.

"barnedrap"...

Hvis du fremdeles ikke vet forskjell på embryo/foster og barn, vil jeg foreslå en fordypningsperiode for deg....

Du er ellers så hyppen på mord av sakesløse sivile i krig, at det er underlige at du overhodet bryr deg...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dristig å gjøre forsvarere av 15000 barnedrap årlig, bare her i landet, til empatiens fanebærere.

Det jeg mener er at du ikke må se rett på tallene og tenke 15000 aborter i året...hva med alle de skjebnene som ligge bak hvert et tall. Bak hvert tall er det nemlig en historie du aldri vil få kjenne.

Noen sjebner og historier er værre enn andre, men alle er alvorlige for den/ de det gjelder...

Jeg blir bare så eitrandes forbanna når leser sånne innlegg ..., og det at du skal sitte i andre enden og kritisere mitt valg som gjorde at jeg for 8 år siden inngikk i en statistikk uten at du vet noe om hverker livssituasjon eller bakgrunn for mitt valg den gang..ja,det gjør at jeg blir så provosert på egne og ikke minst andres vegne....

Har du tenkt på at det er et vanskelig valg, og at dette er noe vi lever med resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke helt uenig med deg, men likevel...

Så kvinner skal nektes abort for å "beskytte dem"?

Slik som kvinner i Afghanistan nektes å gå utenfor døren "for å beskytte dem"....????

Igjen avslører du ditt fundamentalistiske "jeg"!

Og fundamentalisme er like ille enten det er kristen eller muslimsk! Man ser jo hva det dreier seg om: kontroll av andre menneskers kropper.

Med vennlig hilsen

Hva med å diskutere sak, og ikke "Grip" ?

Ser du forresten ikke sammenhengen mellom abortloven og holdninger av den typen du argumenterte glimrende mot på VG-sidene for noen år siden ? Typen "hvis mannen ikke har samtykket i at svangerskapet fullføres, skal han slippe bidragsplikt. Det er jo bare å ta abort !"

Den trivialiseringen av abort som du til tider driver med, er med på å fremme slike holdninger. Ser du ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"barnedrap"...

Hvis du fremdeles ikke vet forskjell på embryo/foster og barn, vil jeg foreslå en fordypningsperiode for deg....

Du er ellers så hyppen på mord av sakesløse sivile i krig, at det er underlige at du overhodet bryr deg...

Med vennlig hilsen

Er det ikke du som stadig ber andre om å diskutere sak, og ikke "Sør" ? Er du egentlig det minste bedre selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å diskutere sak, og ikke "Grip" ?

Ser du forresten ikke sammenhengen mellom abortloven og holdninger av den typen du argumenterte glimrende mot på VG-sidene for noen år siden ? Typen "hvis mannen ikke har samtykket i at svangerskapet fullføres, skal han slippe bidragsplikt. Det er jo bare å ta abort !"

Den trivialiseringen av abort som du til tider driver med, er med på å fremme slike holdninger. Ser du ikke det ?

Hei,

Nei, det ser jeg ikke.

Selvbestemt abort skal være nettopp det - selvbestemt. Uten ytre påvirkning verken den ene eller andre veien. Det er viktig.

Når abort er lovlig så skal det selvsagt ikke være noen "skam" å få det utført. Da er det en rettighet, og en helt "vanlig handling".

Vedr. mannen: Til syvende og sist må det være én person som avgjør dette - og det må selvsagt være kvinnen. At mannen skulle forhindre kvinnens råderett over egen kropp er selvsagt "out".

Min "fundamentalist" kommentar til Grip er for å vise ham at han og de fundamentalistene han så ofte kritiserer, har nøyaktig samme resonnement for å utøve kontroll over kvinner: "kvinner må beskyttes av menn"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke du som stadig ber andre om å diskutere sak, og ikke "Sør" ? Er du egentlig det minste bedre selv ?

"Saken" her er hans forsøk på å sidestille abort av embryoer (vanligvis før 8. uke) og "barnemord".

Når samme person gjentatte ganger oppfordrer til drap av sivile (gjennom krig) (60% av dødsfall i krig er sivile, og da særlig barn) blir hykleriet komplett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at du ikke må se rett på tallene og tenke 15000 aborter i året...hva med alle de skjebnene som ligge bak hvert et tall. Bak hvert tall er det nemlig en historie du aldri vil få kjenne.

Noen sjebner og historier er værre enn andre, men alle er alvorlige for den/ de det gjelder...

Jeg blir bare så eitrandes forbanna når leser sånne innlegg ..., og det at du skal sitte i andre enden og kritisere mitt valg som gjorde at jeg for 8 år siden inngikk i en statistikk uten at du vet noe om hverker livssituasjon eller bakgrunn for mitt valg den gang..ja,det gjør at jeg blir så provosert på egne og ikke minst andres vegne....

Har du tenkt på at det er et vanskelig valg, og at dette er noe vi lever med resten av livet?

Det er en forbaska uting at du skal snakke for alle som har tatt abort. Mulig det har vært vanskelig for deg å ta abort og at tiden etterpå har vært vanskelig, men jeg kan også nevne i fleng de som har tatt abort og aldri mer reflektert over det. Jeg kan også nevne i fleng kvinner som har tatt mer enn 1 abort. Og dette til tross for hvor vanskelig de føler det er å sette barn til verden, så går de hen og er "uheldig" en gang til.

Abort har blitt samlebånd. Tragiske skjebne finnes fremdeles, men ikke kom å fortell meg at ikke mange (både menn og kvinner) finner abort enkelt. Isåfall befinner du deg på en annen planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Saken" her er hans forsøk på å sidestille abort av embryoer (vanligvis før 8. uke) og "barnemord".

Når samme person gjentatte ganger oppfordrer til drap av sivile (gjennom krig) (60% av dødsfall i krig er sivile, og da særlig barn) blir hykleriet komplett.

Med vennlig hilsen

Hvilken statistikk støtter du deg til når du hevder at hovedvekten av kvinnene tar abort i uke 8 og ikke i uke 12?

Fordi det passer din argumentasjon bedre å se bort fra at "embryo'et" har fått fingre, negler osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kvinner skal nektes abort for å "beskytte dem"?

Slik som kvinner i Afghanistan nektes å gå utenfor døren "for å beskytte dem"....????

Igjen avslører du ditt fundamentalistiske "jeg"!

Og fundamentalisme er like ille enten det er kristen eller muslimsk! Man ser jo hva det dreier seg om: kontroll av andre menneskers kropper.

Med vennlig hilsen

Diskutere sak og ikke person - er ikke det hva du alltid gneldrer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forbaska uting at du skal snakke for alle som har tatt abort. Mulig det har vært vanskelig for deg å ta abort og at tiden etterpå har vært vanskelig, men jeg kan også nevne i fleng de som har tatt abort og aldri mer reflektert over det. Jeg kan også nevne i fleng kvinner som har tatt mer enn 1 abort. Og dette til tross for hvor vanskelig de føler det er å sette barn til verden, så går de hen og er "uheldig" en gang til.

Abort har blitt samlebånd. Tragiske skjebne finnes fremdeles, men ikke kom å fortell meg at ikke mange (både menn og kvinner) finner abort enkelt. Isåfall befinner du deg på en annen planet.

Hva er i veien med at det er "enkelt"? Synes du kvinner som skal ta abort egentlig "burde" lide?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken statistikk støtter du deg til når du hevder at hovedvekten av kvinnene tar abort i uke 8 og ikke i uke 12?

Fordi det passer din argumentasjon bedre å se bort fra at "embryo'et" har fått fingre, negler osv?

Fordi mange aborter nå utføres medisinsk (med tabletter) som kun kan utføres til 8 uker og 6 dager.

Kirurgisk abort utføres til 12 uker (vanligvis), men vanligvis i 8-9 uke.

Hva er relevansen av "fingrer og negler"? Et slags "argument" for å gi kvinner dårlig samvittighet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...