Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Du kan selvsagt arkivere hva du vil hvor du vil, Zirine! Plager ikke meg.

Med vennlig hilsen

Men du hadde ingenting som kunne underbygge påstandene dine? Nei ... det var det jeg trodde ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Menneskeverdet av de som passer deg og din filosofi, eller menneskeverdet til alle??

Kravet om menneskeverd gjelder alle...pr. definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at kondom er 100% sikkert?

Nei, det mener jeg ikke.

I prinsippet kan kondomet sprekke hver gang du har sex. I prinsippet kan du også bli gravid hver gang kondomet sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne reagere, men fakta er fakta. Du og jeg og mange, mange kvinner har tatt abort og vi har tatt liv.

Å gå til legen og få innvilget en abortsøknad er pice of cake. Sjeldent får du spørsmål som setter ting i perspektiv. Kontakter du ikke Alternativ til abort, får du ofte liten informasjon om muligheter i fremtiden - du sitter istedenfor med alle håpløse tanker om at "dette går aldri", "jeg er for ung", "jeg vil ta utdannelse først".

Absolutt ingen gav meg den informasjonen jeg burde ha. Selvfølgelig kan man si at jeg selv burde finne frem til det, men jeg vil påstå at jeg var som så mange andre i samme situasjon - innstilt på å få fjernet "problemet".

Altså - for mange kvinner og menn er det ikke snakk om et barn eller et liv, det er snakk om et problem som man må kvitte seg med slik at alt kan komme tilbake til det normale igjen. Jeg tror på at mange av oss mennesker kan tilpasse oss, at vi kan ta utfordringer og at vi kan ordne livene våre sånn at vi kan ta en sånn utfordring hvis vi må. Jeg forstår at det kan være vanskelig - spesielt i planleggingssamfunnet vi lever i i dag: vi skal ta utdannelse da, vi skal ha barn da, vi skal bygge hus når vi er så gamle, også skal vi reise på ferie da.

Noen må sette fokus på livet og ikke minst respekten for det. Du må stå for ditt valg, det samme må jeg. Forskjellen på meg og deg er at du forsvarer ditt valg, jeg forsvarer ikke mitt. Jeg tok abort, jeg har aldri hatt problemer i ettertid, men jeg kunne meget godt ha sørget for det barnet. Jeg har både kapasitet og vilje nok når det trengs.

Men slik ble det aldri - jeg trengte ikke tenke så langt.

Enten er abort mord eller så er det ikke mord. Det er ikke "halvt mord".

Vi har definert at det ikke er mord, og derfor er ikke abort "ganske ille" eller "50% ille" osv.

Du baserer din "argumentasjon" på at man egentlig skal føle seg "skyldig og jævlig" hvis man tar abort, og lasser på en hel masse skyldfølelser på andre folk.

Hvis du ikke vil ta abort, er det greit. Men respekter andres valg, uten slik søppel-argumentasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om menneskeverd gjelder alle...pr. definisjon.

Med mindre de bor i Irak, eller er muslimer, eller....

For da *bør* man bombe dem, ifølge deg...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne reagere, men fakta er fakta. Du og jeg og mange, mange kvinner har tatt abort og vi har tatt liv.

Å gå til legen og få innvilget en abortsøknad er pice of cake. Sjeldent får du spørsmål som setter ting i perspektiv. Kontakter du ikke Alternativ til abort, får du ofte liten informasjon om muligheter i fremtiden - du sitter istedenfor med alle håpløse tanker om at "dette går aldri", "jeg er for ung", "jeg vil ta utdannelse først".

Absolutt ingen gav meg den informasjonen jeg burde ha. Selvfølgelig kan man si at jeg selv burde finne frem til det, men jeg vil påstå at jeg var som så mange andre i samme situasjon - innstilt på å få fjernet "problemet".

Altså - for mange kvinner og menn er det ikke snakk om et barn eller et liv, det er snakk om et problem som man må kvitte seg med slik at alt kan komme tilbake til det normale igjen. Jeg tror på at mange av oss mennesker kan tilpasse oss, at vi kan ta utfordringer og at vi kan ordne livene våre sånn at vi kan ta en sånn utfordring hvis vi må. Jeg forstår at det kan være vanskelig - spesielt i planleggingssamfunnet vi lever i i dag: vi skal ta utdannelse da, vi skal ha barn da, vi skal bygge hus når vi er så gamle, også skal vi reise på ferie da.

Noen må sette fokus på livet og ikke minst respekten for det. Du må stå for ditt valg, det samme må jeg. Forskjellen på meg og deg er at du forsvarer ditt valg, jeg forsvarer ikke mitt. Jeg tok abort, jeg har aldri hatt problemer i ettertid, men jeg kunne meget godt ha sørget for det barnet. Jeg har både kapasitet og vilje nok når det trengs.

Men slik ble det aldri - jeg trengte ikke tenke så langt.

Du bekrefter bare det jeg skrev i mitt første innlegg; at det er en historie og/eller en skjebne bak hver abort som kommer inn under statistikken.

Selv om du innrømmer at du ser på det som en lettvint løsning og som at du fjernet et problem som du kaller det, så er det deg...vi må respektere at andre ikke hadde den erfaringen med det. Derfor blir jeg lei meg og provosert når jeg leser slikt...Det er for oss det er vanskelig ikke for deg og dine likesinnede...Jeg har en særdeles fæl historie bak min skjebne, og trenger ikke at folk som ikke vet hva det dreier seg om går til det steg og kaller meg morder, og en som tar livet av småbarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som før påpekt - den eneste her som har tatt til orde for å drepe barn er deg.

Til din evige skam.

Med vennlig hilsen

Jeg synes du for tiden er lite saksorientert, men desto mer fokusert på person. Er det noe spesielt som har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er abort mord eller så er det ikke mord. Det er ikke "halvt mord".

Vi har definert at det ikke er mord, og derfor er ikke abort "ganske ille" eller "50% ille" osv.

Du baserer din "argumentasjon" på at man egentlig skal føle seg "skyldig og jævlig" hvis man tar abort, og lasser på en hel masse skyldfølelser på andre folk.

Hvis du ikke vil ta abort, er det greit. Men respekter andres valg, uten slik søppel-argumentasjon.

Med vennlig hilsen

Du forstår som vanlig bare det du vil forstå.

Og det er ikke meget ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de bor i Irak, eller er muslimer, eller....

For da *bør* man bombe dem, ifølge deg...

Med vennlig hilsen

Ingen bomber med mindre det er for å hindre terror eller krig som ville drept enda flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mange skjebner bak. Det vet jeg. Imidlertid er vi så materialistiske at vi måler omsorgsevne i kvadratmeter og inntektsnivå. Mangel på hus eller inntekt blir fremstilt som rimelig grunn til å ta liv. Hvilket samfunn er det egentlig vi vil ha.

Det er påfallende at de samme som absolutt skal ha fritt leide til å drepe småunger, også er blant de som går i tog for å ta livet av gamlinger når de ikke lenger kan bidra til å holde produksjonen i gang, altså blir en for stor byrde.

Mangel på respekt for menneskeverdet undergraves. Det er på tide at flere tør å stå opp for forsvar av menneskeverdet, det viktigste vi har.

Her er jeg pokker så enig med deg Grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ikke.

I prinsippet kan kondomet sprekke hver gang du har sex. I prinsippet kan du også bli gravid hver gang kondomet sprekker.

Ja - og du ANER intet om hva som ligger bak hver individuelle abort når du setter deg på din egen moralske hest.

Det kan være sprukket kondom, voldtekt, incest, eller noe som trosser *dine* regler, men ikke andres.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hadde ingenting som kunne underbygge påstandene dine? Nei ... det var det jeg trodde ...

Hva du tror er selvsagt ditt problem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sex må man være innstilt på at det kan bli barn av det. Kondom kan sprekke en gang, kondom kan sprekke annenhver gang du har sex. Skal man ta abort hver gang, bør man dobbeltsikre seg eller kanskje ta fram vibratoren istedenfor - til man er klar for å få barn?

Hvor mange ganger er det greit å ta abort?

Hvor mange ganger?

Så mange ganger som man blir uønsket gravid.

Hva slags system er det du forfekter? Et slags "maks to aborter hver"?

Kan denne rettigheten overdras fra kvinne til kvinne? Eller er det mennene som får bestemme.

For et grusomt menneskesyn!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man sex må man være innstilt på at det kan bli barn av det. Kondom kan sprekke en gang, kondom kan sprekke annenhver gang du har sex. Skal man ta abort hver gang, bør man dobbeltsikre seg eller kanskje ta fram vibratoren istedenfor - til man er klar for å få barn?

Hvor mange ganger er det greit å ta abort?

Den er litt tricky den der om hvor mange ganger en skal ha lov til å ta abort...jeg kan jo si at det må være lov å ta så mange aborter som man "må"/ "vil" eller "trenger"...er det selvbestemt abort så er det nettopp det....men om jeg mener at det er greitt å ta 10 aborter personlig er en annen sak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du for tiden er lite saksorientert, men desto mer fokusert på person. Er det noe spesielt som har skjedd?

Du skriver innlegg hvor du tar til orde for å bombe andre nasjoner - noe som vil føre til tusenvis av uskyldige dødsfall.

Så sitter du her på din høye hest og leker "moralens vokter" og fordømmer som "barnemordere" mennesker som har valgt abort av en embryo/foster.

Drittkasting og søppel-argumentasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bomber med mindre det er for å hindre terror eller krig som ville drept enda flere.

Tull. Man bomber for å få kontroll over oljen. Ingen ville bombet Irak hvis landet var kjent for eksport av broderte dukker, istedet for besittelse av de 2. største forekomstene av olje i verden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår som vanlig bare det du vil forstå.

Og det er ikke meget ...

Du har enda ikke prestert noe som er verd å "forstå" - bare drittkasting og søppel-argumentasjon, med påstander om at kvinner som tar abort bør lide.

Hoderystende tåpelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Nei, det mener jeg ikke.

I prinsippet kan kondomet sprekke hver gang du har sex. I prinsippet kan du også bli gravid hver gang kondomet sprekker.

Mener du at man da skal være avholds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bomber med mindre det er for å hindre terror eller krig som ville drept enda flere.

Er du sikker på det da? dobbeltmoral kaller jeg det.

Hva med de som velger abort fordet samber/barnefar/drittsekk står med hagla i munnen og truer med å fyre av hvis dama ikke velger abort da? Synest du det er greitt da, for å forhindre at et liv går tapt liksom...? Bare lurer...Hvor går grensa for når det er lov å "drepe" som du sier....

Ei mor har ikke lov å ta abort, fordet hun finner situasjonen for vanskelig og tøff. Men Bush og compani får drepe tusenvis med bombene sine fordet de sivile i . Irak står bak terror og død over mange flere?? Det er virkelig å sette liv og menneskeverd opp mot hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt tricky den der om hvor mange ganger en skal ha lov til å ta abort...jeg kan jo si at det må være lov å ta så mange aborter som man "må"/ "vil" eller "trenger"...er det selvbestemt abort så er det nettopp det....men om jeg mener at det er greitt å ta 10 aborter personlig er en annen sak.....

Hei Sigga,

Du virker som en oppegående og reflektert person.

Samfunnet godtar at abort selvsagt ikke er "mord" (fordi en embryo er ikke et menneske enda), og da er det ikke "slemt" å ta abort, enten man gjør det 1 eller 100 ganger.

Selvsagt bør man ikke gjøre det "100" ganger, fordi det går ut over kroppen din.

Det er viktig at folk innser at abort er en *rettighet* (og ikke et privilegium), og at man ikke (på noen som helst måte) skal "måtte" føle "skyld og skam" hvis man velger en abort. Det skal IKKE være noe "kvinner skal lide seg gjennom" og som man skal måtte holde hemmelig fordi man er en "slem person" hvis man gjør det.

Dessverre er det slik at noen personer *vil* ikke forstå, eller sender sin egen dårlige samvittighet over på deg. Ikke ta det til deg. Vær stolt over at du tok det valget som var riktig for det på det tidspunktet.

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...