Gå til innhold

Abortens velsignelser


Grip

Anbefalte innlegg

Du bekrefter bare det jeg skrev i mitt første innlegg; at det er en historie og/eller en skjebne bak hver abort som kommer inn under statistikken.

Selv om du innrømmer at du ser på det som en lettvint løsning og som at du fjernet et problem som du kaller det, så er det deg...vi må respektere at andre ikke hadde den erfaringen med det. Derfor blir jeg lei meg og provosert når jeg leser slikt...Det er for oss det er vanskelig ikke for deg og dine likesinnede...Jeg har en særdeles fæl historie bak min skjebne, og trenger ikke at folk som ikke vet hva det dreier seg om går til det steg og kaller meg morder, og en som tar livet av småbarn...

Jeg støtter ikke de som går rundt å kaller folk for barnemordere, men jeg mener fortsatt at du og jeg og alle som har tatt abort må se på det som er realitetene - og det er at vi har tatt liv. Vi har hatt ulike grunner for å ta abort, poenget mitt er at ikke alle tusen av oss har hatt like gode grunner. Noen av oss har ikke hatt grunner i det hele tatt annet enn at ting skulle komme tilbake til det normale.

Mitt spørsmål er: Når er det ok å ta liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    90

  • sigga

    53

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • Zirine

    36

Mest aktive i denne tråden

Enten er abort mord eller så er det ikke mord. Det er ikke "halvt mord".

Vi har definert at det ikke er mord, og derfor er ikke abort "ganske ille" eller "50% ille" osv.

Du baserer din "argumentasjon" på at man egentlig skal føle seg "skyldig og jævlig" hvis man tar abort, og lasser på en hel masse skyldfølelser på andre folk.

Hvis du ikke vil ta abort, er det greit. Men respekter andres valg, uten slik søppel-argumentasjon.

Med vennlig hilsen

Andres innlegg er søppel for deg. Deg om det, og ganske så typisk måte for deg å tiltale andre på. Selv oppfatter du alt som personangrep. Ser du ikke hvordan du selv svarer andre. Jeg tenker ikke bare her, men generellt.

Hva med å ta ansvar for egne handlinger, hva mener du om det?

Jeg syntes ikke det er greit å ta abort fordi det passer den som IKKE har tatt vettet i bruk, OG jeg syntes heller ikke det er greit å drepe barn i Irak eller andre land. Så er det sagt.

Stønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners rett til selvbestemt abort er for meg en veldig viktig rett. Jeg er likevel enig med deg Grip i at det framstår som enkelt, av en eller annen grunn - å ta liv istedenfor å ta konsekvenser. Jeg tror terskelen er middels høy for en førstegangsabort og - avhengig av mentale evner - relativt høy for andre gangs. Jeg tror også at de færreste kommer helt over et slikt inngrep og de fleste bærer på en sorg over det resten av livet.

Interessant vinkel Grip, det der med at menn har lykkes å innbille kvinner... jeg lurer på om du har rett.

Jeg har sympati med Børre Knudsen og Ludvig Nessa mht. deres forsvar for det ufødte liv. Jeg er ikke enig med dem i deres syn på retten til å bestemme abort eller ikke, men jeg beundrer dem og er full av respekt for at de lever slik de lærer. Hvis det du ser er drap - da må du faktisk gjøre noe for å forhindre at drap skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Hei Sigga,

Du virker som en oppegående og reflektert person.

Samfunnet godtar at abort selvsagt ikke er "mord" (fordi en embryo er ikke et menneske enda), og da er det ikke "slemt" å ta abort, enten man gjør det 1 eller 100 ganger.

Selvsagt bør man ikke gjøre det "100" ganger, fordi det går ut over kroppen din.

Det er viktig at folk innser at abort er en *rettighet* (og ikke et privilegium), og at man ikke (på noen som helst måte) skal "måtte" føle "skyld og skam" hvis man velger en abort. Det skal IKKE være noe "kvinner skal lide seg gjennom" og som man skal måtte holde hemmelig fordi man er en "slem person" hvis man gjør det.

Dessverre er det slik at noen personer *vil* ikke forstå, eller sender sin egen dårlige samvittighet over på deg. Ikke ta det til deg. Vær stolt over at du tok det valget som var riktig for det på det tidspunktet.

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Amen!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres innlegg er søppel for deg. Deg om det, og ganske så typisk måte for deg å tiltale andre på. Selv oppfatter du alt som personangrep. Ser du ikke hvordan du selv svarer andre. Jeg tenker ikke bare her, men generellt.

Hva med å ta ansvar for egne handlinger, hva mener du om det?

Jeg syntes ikke det er greit å ta abort fordi det passer den som IKKE har tatt vettet i bruk, OG jeg syntes heller ikke det er greit å drepe barn i Irak eller andre land. Så er det sagt.

Stønn.

Du vet naturligvis INTET om andres årsaker til å ta abort.

At du ikke liker abort er greit - ingen tvinger deg til det.

Og jeg kommenterer Zirines "argumentasjon", og ikke Zirine!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er litt tricky den der om hvor mange ganger en skal ha lov til å ta abort...jeg kan jo si at det må være lov å ta så mange aborter som man "må"/ "vil" eller "trenger"...er det selvbestemt abort så er det nettopp det....men om jeg mener at det er greitt å ta 10 aborter personlig er en annen sak.....

På hvilken måte er det mer ille å ta abort den 8 gangen enn den første? Jeg må bare finne ut hvordan du tenker her ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners rett til selvbestemt abort er for meg en veldig viktig rett. Jeg er likevel enig med deg Grip i at det framstår som enkelt, av en eller annen grunn - å ta liv istedenfor å ta konsekvenser. Jeg tror terskelen er middels høy for en førstegangsabort og - avhengig av mentale evner - relativt høy for andre gangs. Jeg tror også at de færreste kommer helt over et slikt inngrep og de fleste bærer på en sorg over det resten av livet.

Interessant vinkel Grip, det der med at menn har lykkes å innbille kvinner... jeg lurer på om du har rett.

Jeg har sympati med Børre Knudsen og Ludvig Nessa mht. deres forsvar for det ufødte liv. Jeg er ikke enig med dem i deres syn på retten til å bestemme abort eller ikke, men jeg beundrer dem og er full av respekt for at de lever slik de lærer. Hvis det du ser er drap - da må du faktisk gjøre noe for å forhindre at drap skjer.

Hei Spirea,

Har du lest Grips glødende forsvar for drap på irakiske sivile?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet lite om slikt,men

Hvor mange ganger?

Så mange ganger som man blir uønsket gravid.

Hva slags system er det du forfekter? Et slags "maks to aborter hver"?

Kan denne rettigheten overdras fra kvinne til kvinne? Eller er det mennene som får bestemme.

For et grusomt menneskesyn!

Med vennlig hilsen

et barn som ikke er ønsket pga ulike grunner til at man ble gravid, vil ikke få det h*n trenger mest.Kjærlighet.

Og hvis en person ikke er "voksen" nok, så vil også det,igjen,gå utover barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigga,

Du virker som en oppegående og reflektert person.

Samfunnet godtar at abort selvsagt ikke er "mord" (fordi en embryo er ikke et menneske enda), og da er det ikke "slemt" å ta abort, enten man gjør det 1 eller 100 ganger.

Selvsagt bør man ikke gjøre det "100" ganger, fordi det går ut over kroppen din.

Det er viktig at folk innser at abort er en *rettighet* (og ikke et privilegium), og at man ikke (på noen som helst måte) skal "måtte" føle "skyld og skam" hvis man velger en abort. Det skal IKKE være noe "kvinner skal lide seg gjennom" og som man skal måtte holde hemmelig fordi man er en "slem person" hvis man gjør det.

Dessverre er det slik at noen personer *vil* ikke forstå, eller sender sin egen dårlige samvittighet over på deg. Ikke ta det til deg. Vær stolt over at du tok det valget som var riktig for det på det tidspunktet.

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Takk for støtten. Mener selv at jeg gjorde et modig valg den gang, men sliter med det...så det er ikke noe særlig å lese innlegg som rakker ned på det valget jeg gjorde når de ikke vet bakgrunnen....Og jeg er enig med deg at er det selvbestem så er det det...og er det slik at et embryo ikke blir regnet som liv, så kan man ikke kalle det drap...men meningene er ulike og vi får vel ta til oss det...men vi har lov å la oss provosere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke de som går rundt å kaller folk for barnemordere, men jeg mener fortsatt at du og jeg og alle som har tatt abort må se på det som er realitetene - og det er at vi har tatt liv. Vi har hatt ulike grunner for å ta abort, poenget mitt er at ikke alle tusen av oss har hatt like gode grunner. Noen av oss har ikke hatt grunner i det hele tatt annet enn at ting skulle komme tilbake til det normale.

Mitt spørsmål er: Når er det ok å ta liv?

En sædcelle er også et liv, Zirine. Det er et egg også.

Hver gang man unnlater å bli gravid "tar man et liv" - noe som *kunne* blitt et menneske, akkurat som en embryo *kunne* blitt det.

Vi er heldigvis nødt til å forholde oss til hva ting ER, og ikke hva de kan bli i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har enda ikke prestert noe som er verd å "forstå" - bare drittkasting og søppel-argumentasjon, med påstander om at kvinner som tar abort bør lide.

Hoderystende tåpelig.

Med vennlig hilsen

Jeg ba om dokumentasjon på påstander du kom med. Hvorfor vrir du deg bort fra den forespørselen? Har du den dokumentasjonen eller har du den ikke?

Eller du - glem det. Av erfaring vet jeg at dette ikke fører noen steder.

The end.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at man skal ta abort hver gang?

Man blir ikke gravid hver gang, Zirine!

*tegner og forklarer*

De aller fleste bruker prevensjon - det vet både du og jeg. Ikke gjør det vanskeligere enn det er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Mener du at man skal ta abort hver gang?

Jeg lurte på om du mener at man skal være avholds eller føde et barn dersom prevensjonen ikke holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et barn som ikke er ønsket pga ulike grunner til at man ble gravid, vil ikke få det h*n trenger mest.Kjærlighet.

Og hvis en person ikke er "voksen" nok, så vil også det,igjen,gå utover barnet.

Et annet viktig aspekt i diskusjonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke de som går rundt å kaller folk for barnemordere, men jeg mener fortsatt at du og jeg og alle som har tatt abort må se på det som er realitetene - og det er at vi har tatt liv. Vi har hatt ulike grunner for å ta abort, poenget mitt er at ikke alle tusen av oss har hatt like gode grunner. Noen av oss har ikke hatt grunner i det hele tatt annet enn at ting skulle komme tilbake til det normale.

Mitt spørsmål er: Når er det ok å ta liv?

Etter norsk lov blir det ikke regnet som liv før 12 svangerskapsuke...Og jeg sender spørsmålet tilbake; når er det lov å ta liv, når er det greitt å ta abort? Hvilke grunner er sterke nok? Og ikke minst; hvem skal bestemme over om min grunn er sterk nok til å få innvilget abort? Du, jeg, eller ei abortnemnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om dokumentasjon på påstander du kom med. Hvorfor vrir du deg bort fra den forespørselen? Har du den dokumentasjonen eller har du den ikke?

Eller du - glem det. Av erfaring vet jeg at dette ikke fører noen steder.

The end.

Det eneste du bedriver er å slenge dritt på andre som har tatt abort. Om abort tas i 8 eller 12 uke er irrelevant til argumentasjonen. Det er helt OK for meg hvis alle aborter ble tatt i uke 12 - det endrer ikke på noe som helst - det er fremdeles lovlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet naturligvis INTET om andres årsaker til å ta abort.

At du ikke liker abort er greit - ingen tvinger deg til det.

Og jeg kommenterer Zirines "argumentasjon", og ikke Zirine!

Med vennlig hilsen

Ok, så kaller jeg det meste du skriver for søppel og møl, for likt skal være likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Spirea,

Har du lest Grips glødende forsvar for drap på irakiske sivile?

Med vennlig hilsen

Jeg vet du bare vil meg vèl, men jeg ser ikke hva disse to tingene har med hverandre å gjøre.

Hvis Grip forsvarer drap på sivile, er jeg hans motstander. Når han skriver det han skriver om abort, er jeg enig med ham i noe av det.

Helt enkelt Sør - for èn gangs skyld *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...