Gå til innhold

En person ble drept på Holmlia, har jeg ansvar for det ?


Gjest Vanlig folk

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg har også blitt overfalt og forsøkt robbet, på en feritur i Polen.

Var aldeles ikke edru, og dette faktum kombinert med at det ikke skjedde i nærmiljøet gjorde bearbeidelsen etterpå relativt uproblematisk.

Slike opplevelser er forferdelig traumatiske. Jeg hadde mareritt i månedsvis og fikk ikke fred før jeg fant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    42

  • værande

    17

  • Bassisten

    15

  • Ulv I Faarikaal

    14

Mest aktive i denne tråden

Du har selvsagt like lite ansvar for det som en tilfeldig asylsøker har for gjengslagsmålet.

Kom til saken...

Nok en gang er du for enkel i din tankegang. Du definerer ansvar for snevert. Drapet av Benjamin H. illustrerer dette, ikke minst reaksjonene etterpå.

Man kunne vantro konstatere at titusener gikk ut i gatene for å protestere mot et drap. Drap skjer nesten daglig, og rasistiske drap har vi sikkert flere av årlig, og da er det helst hvite som dør. Vi er tilbake til den spesielle norske bølgebevegelsen i opinionen, hvor stemningsbølger kan føre til helt absurde utslag. Men det var en digresjon.

Poenget var "ansvar". Har vi intet ansvar for hva som skjer i vårt nabolag, i vår by, i vårt land? Og da snakker vi ikke jus, men på annen måte.

Kan vi vende ryggen til alt som vi ikke har juridisk ansvar for? Nei, det kan vi ikke.

Jo nærmere vår egen sfære ting skjer, jo mer kan vi påvirke og desto mer ansvar har vi.

Derfor har også jeg et ansvar for mitt nærmiljø, og folk i innvandrerstrøk likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

At du finner det underlig at folk ønsker å markere avsky mot ny-nazister og rasister sier vel mest om deg.

Men du kan hvertfall ta deg bryet med å få fakta rett: "Noen hundre mennesker" var 40.000. Fakkeltog ble holdt over hele landet, og ikke av "en gruppe på holmlia".

Rettsvesenet fant heller ikke at dette var "et utslag av sykdom hos tre enkeltpersoner som burde fått behandling før det gikk så galt.", tvert imot ble både Kvisler og Jahr dømt for forsettelig drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Det er minst like mye rasisme(og kanskje mer) som er rettet mot oss nordmenn fra våre nye landsmenn.

Rasisme er noe dritt uansett om det blir rettet mot jøder, negere, pakistanere eller nordmenn.

Her er et merkelig fenomen jeg har hørt flere ganger: Om en for eks pakistaner kaller en nordmann bleiking på spøk, da bare ler vi og synes det er festlig. Men hadde en nordmann kalt en pakistaner et sotrør hadde det jammen blitt bruduljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fy faen

Selv en døv kunne høre hvordan det gikk et lettelsens sukk gjennom hele det venstrevridde Norge da de ENDELIG fikk et rasistisk drap utført av en nordmann, etter et tyvetalls den andre vegen...Noe som etterhvert ble litt beklemmende.

Du er faen ikke god, Morsk. Håper inderlig du ikke har eller får barn noen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Du er faen ikke god, Morsk. Håper inderlig du ikke har eller får barn noen gang!

Jeg syns du skal lære dine hvis du har eller får noen, at det er stygt å banne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er minst like mye rasisme(og kanskje mer) som er rettet mot oss nordmenn fra våre nye landsmenn.

Rasisme er noe dritt uansett om det blir rettet mot jøder, negere, pakistanere eller nordmenn.

Her er et merkelig fenomen jeg har hørt flere ganger: Om en for eks pakistaner kaller en nordmann bleiking på spøk, da bare ler vi og synes det er festlig. Men hadde en nordmann kalt en pakistaner et sotrør hadde det jammen blitt bruduljer.

Hei,

1) At det finnes "rasisme andre veien" er selvsagt ingen unnskyldning for "vanlig rasisme". Det er like ille uansett.

2) Folk blir nektet jobber fordi de er "sotrør". Ingen "bleikinger" utsettes for noen seriøs, generell diskriminering i samfunnet. Alle vet at "bleiking" er en fleip, og alle vet at "sotrør" kan bli brukt ytterst seriøst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst like mye rasisme(og kanskje mer) som er rettet mot oss nordmenn fra våre nye landsmenn.

Rasisme er noe dritt uansett om det blir rettet mot jøder, negere, pakistanere eller nordmenn.

Her er et merkelig fenomen jeg har hørt flere ganger: Om en for eks pakistaner kaller en nordmann bleiking på spøk, da bare ler vi og synes det er festlig. Men hadde en nordmann kalt en pakistaner et sotrør hadde det jammen blitt bruduljer.

Eg har kalt ein kollega for sotrør som spøk fleire gongar, men han var fullstendig klar over at eg ikkje er rasist, og er difor fullt i stand til å ta spøken. Det handlar ganske enkelt om settinga.

Dersom nokon tilfeldige personar kalte han for sotrør på trikken, ville han heilt sikkert blitt såra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fy faen

Jeg syns du skal lære dine hvis du har eller får noen, at det er stygt å banne.

Banning er bedre enn å forfekte tanker som dine. Jeg blir flau på vegne av barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Hei,

1) At det finnes "rasisme andre veien" er selvsagt ingen unnskyldning for "vanlig rasisme". Det er like ille uansett.

2) Folk blir nektet jobber fordi de er "sotrør". Ingen "bleikinger" utsettes for noen seriøs, generell diskriminering i samfunnet. Alle vet at "bleiking" er en fleip, og alle vet at "sotrør" kan bli brukt ytterst seriøst.

Med vennlig hilsen

Hvorfor er det mer fleip at noen blir kalt bleiking enn at noen blir kallt sotrør. Om det ligger en rasistisk tanke bak så er vel begge deler like ille!

Jeg som norsk blond jente har blitt utsatt for faktisk direkte rasisme fra flere utlendinger. Mange er greie! Men flere kaller meg for blond hore bare ved å se meg på gata. Dette opplevde jeg også i en sommerjobb for et par år siden da jeg jobbet sammen med flere utlendinger. Jeg prøvde å bli kjent med dem, men de bare slang dritt om at jeg var hviting og blond.

Er ikke DET rasisme!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Eg har kalt ein kollega for sotrør som spøk fleire gongar, men han var fullstendig klar over at eg ikkje er rasist, og er difor fullt i stand til å ta spøken. Det handlar ganske enkelt om settinga.

Dersom nokon tilfeldige personar kalte han for sotrør på trikken, ville han heilt sikkert blitt såra.

Jada forstår hva du mener. Men jeg tenkte på hva som var tanken bak. Om en nordmann blir snakket nedsettende om(noe som jeg har hørt tusen ganger) blir det ikke kallt rasisme. Men blir en utlending snakket nedsettende om er det rasisme med en gang.

Jeg mener at rasisme er grusomt uansett hvem det blir rettet mot. Jeg er så lei av at det liksom er bare vi som er hvite i huden som er rasister her i norge.

vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Hvorfor er det mer fleip at noen blir kalt bleiking enn at noen blir kallt sotrør. Om det ligger en rasistisk tanke bak så er vel begge deler like ille!

Jeg som norsk blond jente har blitt utsatt for faktisk direkte rasisme fra flere utlendinger. Mange er greie! Men flere kaller meg for blond hore bare ved å se meg på gata. Dette opplevde jeg også i en sommerjobb for et par år siden da jeg jobbet sammen med flere utlendinger. Jeg prøvde å bli kjent med dem, men de bare slang dritt om at jeg var hviting og blond.

Er ikke DET rasisme!?

Selvsagt er det rasisme. Seksuell rasistisk motivert sjikane er i særdeleshet den mest utbredte i vårt land i dag, og knapt ei vakker norsk kvinne bosatt i en av de mange invandrerstrøkene i Oslo har unngått å bli utsatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer fleip at noen blir kalt bleiking enn at noen blir kallt sotrør. Om det ligger en rasistisk tanke bak så er vel begge deler like ille!

Jeg som norsk blond jente har blitt utsatt for faktisk direkte rasisme fra flere utlendinger. Mange er greie! Men flere kaller meg for blond hore bare ved å se meg på gata. Dette opplevde jeg også i en sommerjobb for et par år siden da jeg jobbet sammen med flere utlendinger. Jeg prøvde å bli kjent med dem, men de bare slang dritt om at jeg var hviting og blond.

Er ikke DET rasisme!?

Hei,

Selvsagt går rasisme begge veier, men det verken unnskylder eller rettferdiggjør "vår" rasisme.

Dog er det mye lettere for deg å unngå rasisme (f. eks. fra arbeidsgivere) enn for en svart person, bl. a. fordi det er veldig få svarte arbeidsgivere i Norge sammenlignet med hvite.

Som Bassisten påpeker - "bleiking" er fleip, og "sotrør" kan være fleip. Men i Norge så finnes det faktisk politiske partier som er "imot" svarte, mens det ikke finnes noen organisasjoner som er imot hvite.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada forstår hva du mener. Men jeg tenkte på hva som var tanken bak. Om en nordmann blir snakket nedsettende om(noe som jeg har hørt tusen ganger) blir det ikke kallt rasisme. Men blir en utlending snakket nedsettende om er det rasisme med en gang.

Jeg mener at rasisme er grusomt uansett hvem det blir rettet mot. Jeg er så lei av at det liksom er bare vi som er hvite i huden som er rasister her i norge.

vennlig hilsen meg

Det stemmer ikkje det du seier. Rasisme andre vegen og t.d. mellom afrikanarar og asiater er eit problem som må takast tak i, og det er sjølvsagt rasisme det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Hei,

1) At det finnes "rasisme andre veien" er selvsagt ingen unnskyldning for "vanlig rasisme". Det er like ille uansett.

2) Folk blir nektet jobber fordi de er "sotrør". Ingen "bleikinger" utsettes for noen seriøs, generell diskriminering i samfunnet. Alle vet at "bleiking" er en fleip, og alle vet at "sotrør" kan bli brukt ytterst seriøst.

Med vennlig hilsen

ps: du skrev at ingen som er hvit blir nektet en jobb her i landet på grunn av hudfargen sin, men at en utlending kan risikere det.

Jeg skal si deg en ting. Hadde det vært flertall av utlendinger i en et firma/bedrift etc... så er faren like stor for at de ikke ansetter "hvitinger" på grunn av at de vil ha sine egne der. Der jeg hadde sommerjobben min var det slik i ytterste grad faktisk. På ene produksjonsavdelingen var det en pakistaner som var sjef. Og på hans avdeling var 7 av 10 pakistanere. Omtrent ingen norske, ingen negere og ingen kinesere for eksempel. Jeg vet flere som prøvde å få jobb der midlertidig.

Jeg sier ikke at noen "rase" er de største rasistene. Men det er ingen "rase" som skal unnskyldes for å utøve rasisme heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Hei,

Selvsagt går rasisme begge veier, men det verken unnskylder eller rettferdiggjør "vår" rasisme.

Dog er det mye lettere for deg å unngå rasisme (f. eks. fra arbeidsgivere) enn for en svart person, bl. a. fordi det er veldig få svarte arbeidsgivere i Norge sammenlignet med hvite.

Som Bassisten påpeker - "bleiking" er fleip, og "sotrør" kan være fleip. Men i Norge så finnes det faktisk politiske partier som er "imot" svarte, mens det ikke finnes noen organisasjoner som er imot hvite.

Med vennlig hilsen

*mens det ikke finnes noen organisasjoner som er imot hvite.*

Hvilket bare beviser at du ikke har peil på hvilket grovt rasistisk budskap som formidles i norske moskeer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Hei,

Selvsagt går rasisme begge veier, men det verken unnskylder eller rettferdiggjør "vår" rasisme.

Dog er det mye lettere for deg å unngå rasisme (f. eks. fra arbeidsgivere) enn for en svart person, bl. a. fordi det er veldig få svarte arbeidsgivere i Norge sammenlignet med hvite.

Som Bassisten påpeker - "bleiking" er fleip, og "sotrør" kan være fleip. Men i Norge så finnes det faktisk politiske partier som er "imot" svarte, mens det ikke finnes noen organisasjoner som er imot hvite.

Med vennlig hilsen

Hvilke partier tenker du på? Hvit valgallianse? Norsk fedrelandsparti? Det er ekstreme partier som har null oppslutning omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Det stemmer ikkje det du seier. Rasisme andre vegen og t.d. mellom afrikanarar og asiater er eit problem som må takast tak i, og det er sjølvsagt rasisme det også.

Men det var jo nettopp det jeg skrev. Uansett hvem rasismen er rettet mot er den urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada forstår hva du mener. Men jeg tenkte på hva som var tanken bak. Om en nordmann blir snakket nedsettende om(noe som jeg har hørt tusen ganger) blir det ikke kallt rasisme. Men blir en utlending snakket nedsettende om er det rasisme med en gang.

Jeg mener at rasisme er grusomt uansett hvem det blir rettet mot. Jeg er så lei av at det liksom er bare vi som er hvite i huden som er rasister her i norge.

vennlig hilsen meg

Det er ikke rasisme å snakke nedsettende om noen, med mindre det går på rase/etnisk tilhørighet.

Derutover må du se på tallene: Det er 10-20 ganger flere av "oss" enn av "dem". Hvis en like stor prosentandel er rasister, gir det at en svart person blir utsatt for en rasistisk bemerkning mellom ca 100 og 400 ganger så ofte som deg/meg. (Antar at alle rasister kommer med én rasistisk ytring hver dag.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mens det ikke finnes noen organisasjoner som er imot hvite.*

Hvilket bare beviser at du ikke har peil på hvilket grovt rasistisk budskap som formidles i norske moskeer daglig.

"Hvilket bare beviser at du ikke har peil på hvilket grovt rasistisk budskap som formidles i norske moskeer daglig."

Medan du sjølvsagt er i moskeen kvar dag og får dette med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...