Gå til innhold

Nytt drap, nok engang utført av utlendinger..


pirko

Anbefalte innlegg

Gjest stoiker

De vantro er "verre stillet enn aper og svin"

(Koranen 5:65), "forvridde" (9.30), "i sannhet løgnere - dikter opp

løgn" (16:107), "ugudelige" (24:54), "de verste skapninger,

"illgjerningsmenn" (5:49), "de verste krek overfor Allah" (8:57, 8:22),

"urettferdige", og "gjør urett" (76:31, 29:48). De er "tosker" (2:12),

"døve, stumme, blinde" (2:17), "i villfarelse", "på falsk vei" (1:7,

2:15), "oppsetsige" (2:14), "ufredskapere" (2:11), "en styggedom"

(9:28).

Muslimene må være "hård mot dem" og gjerne "utslette en hel by" (9:74).

I tillegg kan de straffes med å "drepes og korsfestes", "hender

avhugges" og de skal "forvises fra landet" (5:37).

For "Allah er streng med straffen" jfr. Koranen 8:13; 22:2. I de vantros

hjerter skal Han "kaste skrekk", jfr 8:12.

Det er liksom ikke grenser for hva vantro er.

Og denne boken skal være "toleransens og kjærlighetens bok" ?

Jeg merker meg at du har en klar forkjærlighet for å finne fram til det groteske og skumle, jeg hører at dette står i Koranen, men som sagt, sammenhenger og fortolkninger - av muslimske lærde - mangler. Det samme gjør eksempler på andre verdier, som sikkert også finnes der. En av søylene innen Islam er for eksempel gjestfrihet. Den nyter jeg rett som det er godt av. Du også, hører jeg.

Man kan sikkert finne mye rart andre steder, også, som ikke er representativt for en hel lære.

Dette er jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 366
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • Ulv I Faarikaal

    57

  • soleil

    24

  • favn

    16

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Løsrevne vers fra religiøse, eller for den saks skyld, andre skrifter og tatt ut av fortolkning og praksis, vil ikke jeg høre på. Jeg vet ikke nok om bakgrunn eller sammenheng til at versene gir mening i det hele tatt.

Dessuten er det slik at verden forandrer seg, tekst skal aldri tas bokstavlig, men må settes i sammenheng med praksis. I tillegg vil jeg anta du her har hentet skildringer om helvete og fortapelse, i den neste, ikke denne verden. Religiøse bøker er ofte fulle av bilder og lignelser og skal ikke tas bokstavlig. Igjen, det må tolkes i sammenheng og i praksis. I tillegg vil ofte dagens lærde fortolke annerledes enn fortidens. Ja, også innen Islam.

Ha en fortsatt god lørdag.

Det du skriver kan jeg ikke ta for god fisk, da folk i dag dreper på basis av denne boka, og alt for mange tekster er vantro-fientlige til at det kan oversees.

Muslimer river også tekster ut av sammenheng for å få koranen til å virke tolerant, fredskapende og f eks kvinnevennlig. Men det står tydelig det motsatte i mange tekster, intolerant, brutalt og f eks kvinnefientlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg merker meg at du har en klar forkjærlighet for å finne fram til det groteske og skumle, jeg hører at dette står i Koranen, men som sagt, sammenhenger og fortolkninger - av muslimske lærde - mangler. Det samme gjør eksempler på andre verdier, som sikkert også finnes der. En av søylene innen Islam er for eksempel gjestfrihet. Den nyter jeg rett som det er godt av. Du også, hører jeg.

Man kan sikkert finne mye rart andre steder, også, som ikke er representativt for en hel lære.

Dette er jeg ikke med på.

Skjønner ikke hvordan du kan se bort fra det som står i klartekst.

Jeg legger merke til at du nekter å akseptere at det står der. Men ved å slå opp i koranen kan du lese selv. Jeg har sett muslimer holde seg for øra når jeg leser fra boka deres, hvorfor gjør de det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Skjønner ikke hvordan du kan se bort fra det som står i klartekst.

Jeg legger merke til at du nekter å akseptere at det står der. Men ved å slå opp i koranen kan du lese selv. Jeg har sett muslimer holde seg for øra når jeg leser fra boka deres, hvorfor gjør de det ?

Det er ikke det det er snakk om. Du prøver fortelle meg at islam er forferdelig og kommer med løsrevne sitater. Slik bevisførsel går jeg ikke med på. Man kan ikke bedømme en religion ut fra vers, men ut fra helhet og fortolkning og praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Det du skriver kan jeg ikke ta for god fisk, da folk i dag dreper på basis av denne boka, og alt for mange tekster er vantro-fientlige til at det kan oversees.

Muslimer river også tekster ut av sammenheng for å få koranen til å virke tolerant, fredskapende og f eks kvinnevennlig. Men det står tydelig det motsatte i mange tekster, intolerant, brutalt og f eks kvinnefientlig.

Det finnes alltid flere enn deg som tar boka bokstavlig og innretter seg etter den. Akkurat som du tar dette som et klart eksempel på at slik er islam, i stedet for å se den større helheten, kan man gå ut fra at også muslimer velger seg ut de versene på samme måte. Og praktiserer det.

Akkurat som det finnes mennesker i vår demokratiske kultur som er intolerante, til tross for at idealene er å ikke være det, vil det også i islam finnes intolerante mennesker som vil ta ordet bokstavlig og følge det. I stedet for å undersøke og følge praksis.

Det som er kanskje mer skremmende enn at uopplyste muslimer mistolker Koranen, er at vi "opplyste" med mulighet for et enda større bilde av det hele, også er det, mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det finnes alltid flere enn deg som tar boka bokstavlig og innretter seg etter den. Akkurat som du tar dette som et klart eksempel på at slik er islam, i stedet for å se den større helheten, kan man gå ut fra at også muslimer velger seg ut de versene på samme måte. Og praktiserer det.

Akkurat som det finnes mennesker i vår demokratiske kultur som er intolerante, til tross for at idealene er å ikke være det, vil det også i islam finnes intolerante mennesker som vil ta ordet bokstavlig og følge det. I stedet for å undersøke og følge praksis.

Det som er kanskje mer skremmende enn at uopplyste muslimer mistolker Koranen, er at vi "opplyste" med mulighet for et enda større bilde av det hele, også er det, mener nå jeg..

Før russerne nedkjempet den islamske republikken Tsjetsjenia, hadde den dødsstraff for frafall fra islam, også for barn og gravide kvinner.

Ikke særlig god reklame det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det er ikke det det er snakk om. Du prøver fortelle meg at islam er forferdelig og kommer med løsrevne sitater. Slik bevisførsel går jeg ikke med på. Man kan ikke bedømme en religion ut fra vers, men ut fra helhet og fortolkning og praksis.

I løpet av de siste ca. 30 år har muslimer myrdet over 6 millioner mennesker i Allahs navn. Litt under halvparten er henholdsvis kristne og animister i Sør-Sudan og hinduer i Øst-Pakistan (nå Bangladesh).

God reklame ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...