Gå til innhold

Hoster opp grønne klumper, har smerter i rygg og bryst...


Gjest vifflaff

Anbefalte innlegg

Gjest vifflaff

Jeg er ei jente på 30 år som de siste dagene har fått tiltakende smerter i ryggen og i brystkassen. Det stikker på både inn og utpust. Har hatt feber hver kveld i nesten 2 uker.

Har dessuten begynt å hoste opp noen grønne, harde klumper flere ganger om dagen.

Det er ikke vondt å svelge, men jeg er hoven i kjertlene både i halsen og under armene.

Var på legevakta for vel en uke siden , men alle blodprøver + urinprøven var helt fine.

Jeg er tungpustet , noe jeg ikke pleier å være. Har også hatt diare, kvalme og magesmerter. Legen på legevakta mente at jeg kunne ha en form for omganssyke, men da var som sagt alle prøvene fine.

Jeg røyker ikke, drikker ikke alkohol og er vanligvis i ganske god form.

Jeg kan legge til at en av mine venninner har de samme symptomene og hun har fått konstantert en mulig lungebetennelse. Min far har dessuten liknende plager som meg.

Er det noen her på forumet som har noen gode råd om hva jeg kan/bør foreta meg?

Er det noen vits i å oppsøke lege når de likevel ikke kunne finne noe galt sist gang jeg var der?

Håper noen av dere kan svare meg forholdsvis raskt.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det høres ut som du har en luftveisinfeksjon av et eller annet slag.. Mulig det er lungebetennelse eller bronkitt.

Jeg ville absolutt tatt en tur til legen og ikke gått derifra før de kan gi deg en forklaring på hvorfor du føler deg så elendig... Det er ikke vanlig å ha feber i 2 uker, det er et tegn på at noe er galt...

Ikke gi deg hos legen.. Krev at de tar en CRP, lytter på deg og evt sender blodprøver på mycoplasma lungebetennelse (stille lungebetennelse)..

Husk på å drikke masse! Det gjør evt slimet i halsen mer tyntflytende og lettere å hoste opp! Drikk masse varmt og plei godt om deg selv!

God bedring!

Spl.stud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vifflaff

Takk for svar fra deg.

Ringte legen, men fikk kun snakke med vedkommende på telefon. Fikk deretter komme ned og det ble tatt blodprøver, blandt annet crp og andre infeksjonsprøver. Men fikk i dag svar om at alt var "normalt".

På legevakta mente de at det ikke var nødvendig med noen legeundersøkelse så lenge alle blodprøvene var normale.

Jeg hoster ikke opp slim og gugge lenger, men har stadig mer og sterkere smerter i rygg og brystkasse + i siden, mellom ribbeina.

Tempen holder seg på mellom 37,8 - 38,2 om kveldene. Vanligvis har jeg svært lav kroppstemperatur, normalt rundt 34,6-36 grader.

Jeg har dessuten fått økende smerter i nederste del av magen. Avføringen er løs.

Jeg orker ikke å ringe legen igjen , med mindre jeg skulle bli veldig mye verre...føler meg jo som en hypokonder når de ikke finner noe på prøvene...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra deg.

Ringte legen, men fikk kun snakke med vedkommende på telefon. Fikk deretter komme ned og det ble tatt blodprøver, blandt annet crp og andre infeksjonsprøver. Men fikk i dag svar om at alt var "normalt".

På legevakta mente de at det ikke var nødvendig med noen legeundersøkelse så lenge alle blodprøvene var normale.

Jeg hoster ikke opp slim og gugge lenger, men har stadig mer og sterkere smerter i rygg og brystkasse + i siden, mellom ribbeina.

Tempen holder seg på mellom 37,8 - 38,2 om kveldene. Vanligvis har jeg svært lav kroppstemperatur, normalt rundt 34,6-36 grader.

Jeg har dessuten fått økende smerter i nederste del av magen. Avføringen er løs.

Jeg orker ikke å ringe legen igjen , med mindre jeg skulle bli veldig mye verre...føler meg jo som en hypokonder når de ikke finner noe på prøvene...

Mvh

Det er ikke din skyld at legen ikke finner ut hva som er galt med deg.. Selv om prøvene de tar er 'normale', trenger ikke det å bety at du ikke feiler noe... Da må symptomene være utslagsvisende... Ettersom du har fordøyelsesplager kan det hende det er der problemet ligger seg.. Har du vondt i magen? Er det noe i veien med nyrene, galle/lever kan smerten bre seg oppover og bak mot ryggen...

Men seriøst jeg hadde ikke gitt meg... Finn en annen lege og dra dit og si at du rett og slett ikke føler deg bra.. Og så må vedkommende kunne gi deg svar på om alt er i orden eller om det er noe galt.. Og om alt er i orden spør da hvorfor du har det som du har det om dagen!!

Håper det ordner seg for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vifflaff

Det er ikke din skyld at legen ikke finner ut hva som er galt med deg.. Selv om prøvene de tar er 'normale', trenger ikke det å bety at du ikke feiler noe... Da må symptomene være utslagsvisende... Ettersom du har fordøyelsesplager kan det hende det er der problemet ligger seg.. Har du vondt i magen? Er det noe i veien med nyrene, galle/lever kan smerten bre seg oppover og bak mot ryggen...

Men seriøst jeg hadde ikke gitt meg... Finn en annen lege og dra dit og si at du rett og slett ikke føler deg bra.. Og så må vedkommende kunne gi deg svar på om alt er i orden eller om det er noe galt.. Og om alt er i orden spør da hvorfor du har det som du har det om dagen!!

Håper det ordner seg for deg..

Legen var gnallsur i telefonen, noe som bare fikk meg til å føle meg megadustete som maste om noe som i følge vedkommende lege, bare var "psykisk".

Jeg trodde ikke man kunne få feber av å ha psykiske problemer...

Fra før av har jeg ulcerøs kolitt, men det er over 3 år siden jeg sist var dårlig. Jeg må innrømme at det føles som om det kan ha noe med denne kolitten å gjøre.

For å vite det sikkert må jeg undersøkes med colonoscopi og da jeg gjorde denne undersøkelsen for vel 3 år siden, ble det sagt at jeg ikke trengte noen ny i "lang tid", hva nå det betydde.

Jeg ringte sykehuset i dag, men legen på gastro mente at det ikke var indikasjon for å gjøre en slik undersøkelse så lenge blodprøvene ( crp, senkning, asat, alat, gamma gt, trombocytter, hvite, røde, jern, ferritin osv osv - tok 6 reagensrør med blod sist gang...) ikke gjorde noen positive utslag.

Det hjalp ikke akkurat at jeg forsøkte å fortelle hvordan jeg oppfatter min egen tilstand.

Har hatt tilsammen 8 toalettbesøk i dag , er veldig løs i magen.

Da jeg ble undersøkt på legevakta, sa legen som hadde vakt, at magen min var "bløt" og myk, ikke hard, noe den ville ha vært om det var noe galt.

Men da jeg fikk diagnosen ulcerøs kolitt i 1998, var det heller ingen stramning eller hardhet i magen...

Tror du det er et slags kriterie at magen skal være hard/stram om noe er galt?

Det var mulig at jeg kunne få en time hos en annen lege om noen dager.På det samme legesenteret...

Jeg bor i ei lita bygd, så det er vanskelig å bruke andre leger enn de som til en hver tid bor og jobber her.

Blir sprø av dette, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen var gnallsur i telefonen, noe som bare fikk meg til å føle meg megadustete som maste om noe som i følge vedkommende lege, bare var "psykisk".

Jeg trodde ikke man kunne få feber av å ha psykiske problemer...

Fra før av har jeg ulcerøs kolitt, men det er over 3 år siden jeg sist var dårlig. Jeg må innrømme at det føles som om det kan ha noe med denne kolitten å gjøre.

For å vite det sikkert må jeg undersøkes med colonoscopi og da jeg gjorde denne undersøkelsen for vel 3 år siden, ble det sagt at jeg ikke trengte noen ny i "lang tid", hva nå det betydde.

Jeg ringte sykehuset i dag, men legen på gastro mente at det ikke var indikasjon for å gjøre en slik undersøkelse så lenge blodprøvene ( crp, senkning, asat, alat, gamma gt, trombocytter, hvite, røde, jern, ferritin osv osv - tok 6 reagensrør med blod sist gang...) ikke gjorde noen positive utslag.

Det hjalp ikke akkurat at jeg forsøkte å fortelle hvordan jeg oppfatter min egen tilstand.

Har hatt tilsammen 8 toalettbesøk i dag , er veldig løs i magen.

Da jeg ble undersøkt på legevakta, sa legen som hadde vakt, at magen min var "bløt" og myk, ikke hard, noe den ville ha vært om det var noe galt.

Men da jeg fikk diagnosen ulcerøs kolitt i 1998, var det heller ingen stramning eller hardhet i magen...

Tror du det er et slags kriterie at magen skal være hard/stram om noe er galt?

Det var mulig at jeg kunne få en time hos en annen lege om noen dager.På det samme legesenteret...

Jeg bor i ei lita bygd, så det er vanskelig å bruke andre leger enn de som til en hver tid bor og jobber her.

Blir sprø av dette, jeg....

Hei igjen du,

Som sagt jeg er ingen lege...

Jeg vil ikke påpeke noen i den ene eller andre retningen, men når det er sagt... Man kan faktisk faktisk få 'psykisk' feber.. På samme måte som noen får morgenkvalme og andre plager uten å være gravide..

Men ettersom du nevner at du har ulcerøs colitt kan det jo mye mulig ha en sammenheng med det... U.c kan jo medføre feber... Har du smerter? Slimete eller blodig avf?.. Lenge siden du tok en hemo-fec prøve?

Går du på kortison eller andre anfallsdempende eller forebyggende medisiner?

Psyken kan jo medvirke på magen og medføre hyppigere dobesøk, men allikevel ettersom du har en historie med u.c ville jeg kanskje spurt om jeg ikke kunne få lov til å ta en kolonskopi bare for å se at alt står bra til innvendig:) Evt ta en hemofec for å se om det er utslag på den...

Håper dette ordner seg for deg... Og skulle det da være psykisk - som da din lege påstår - så burde de jo hjelpe deg til å finne ut av det.. For uansett er du plaget og føler deg ikke god om dagen - og det burde det gjøres noe med!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vifflaff

Hei igjen du,

Som sagt jeg er ingen lege...

Jeg vil ikke påpeke noen i den ene eller andre retningen, men når det er sagt... Man kan faktisk faktisk få 'psykisk' feber.. På samme måte som noen får morgenkvalme og andre plager uten å være gravide..

Men ettersom du nevner at du har ulcerøs colitt kan det jo mye mulig ha en sammenheng med det... U.c kan jo medføre feber... Har du smerter? Slimete eller blodig avf?.. Lenge siden du tok en hemo-fec prøve?

Går du på kortison eller andre anfallsdempende eller forebyggende medisiner?

Psyken kan jo medvirke på magen og medføre hyppigere dobesøk, men allikevel ettersom du har en historie med u.c ville jeg kanskje spurt om jeg ikke kunne få lov til å ta en kolonskopi bare for å se at alt står bra til innvendig:) Evt ta en hemofec for å se om det er utslag på den...

Håper dette ordner seg for deg... Og skulle det da være psykisk - som da din lege påstår - så burde de jo hjelpe deg til å finne ut av det.. For uansett er du plaget og føler deg ikke god om dagen - og det burde det gjøres noe med!!

Lykke til!

Fikk tatt hemofec sist gang på legekontoret. Den var positiv.

Leverte dessuten 1 stk i morges. Den var også positiv.

Har fått ny time om noen dager, får se hva som skjer da.

Ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...