Gå til innhold

Underlivsundersøkelse


jostedalsrypa

Anbefalte innlegg

jostedalsrypa

Var hos gynekolog for undersøkelse, det er en pine. Spurte deg for lang tid siden om smerter under undersøkelsen. Du mente at det ikke skulle forekomme. Selv om jeg skrev at det var j..... vondt. Det var like vondt nå. Måtte endatil ta ny undersøkelse , da den første prøven ikke ga fullgodt svar. Legen både så og forsto at det gjorde vondt, ved andre undersøkelsen puttet jeg i meg et par Pinex forte på forhånd. Fikk da et skjema som jeg kunne fylle ut, så slapp jeg å bli innkalt til regelmessige undersøkelser, da alt så flott ut. Det jeg glemte å spørre henne om ( hun tar ultralyd ) var: Kan jeg likevel gå til gynekolog for ultralydundersøkelse for å sjekke eggstokkene ? Har fjernet livmoren for 20 år siden. Føler meg litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til jostedalsrypa

Du forteller ikke noe om din alder! Hvis det er 20 år siden din livmor ble fjernet kan du ha kommet i overgangsalderen og uten østrogentilskudd, kan skjeden være veldig sår, og det kan gi smerter ved gynekologisk undersøkelse. En blodprøve vil kunne vise om du har østrogenmangel. Tilstanden kan behandles med Ovesterin stikkpiller eller krem uten resept.

Dessverre har det vist seg at det å sjekke eggstokkene, f.eks. med ultralyd ikke er en metode som kan redusere dødelighet av eggstokk-kreft, så man anbefaler ikke gynekologiske undersøkelse av den grunn. Jeg vil anbefale deg å få utført gynekologisk undersøkelse ved evt symptomer som endret vannlatningsmønster eller endret avføring eller ved ubehag eller smerter i underlivet. Undersøkelsen vil kunne gjøres med ultralyd, men best som supplement til vanlig undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...