Gå til innhold

Kan man være lokalpolitiker som sykemeldt?


Gjest Evelyn Svingtrapp

Anbefalte innlegg

Gjest Evelyn Svingtrapp

Jeg er langtidssykemeldt - på grunn av stoffskiftet, jobber bare noen dager i uken. Jeg står som listekandidat i mitt parti, og har stått litt på stand og sånn. Nå er de sure på jobben og mener at jeg ikke bør stille meg frem sånn når jeg er sykemeldt.

Ble litt paff, -finnes det sånne regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe noen regler. Det handler mer om hva som er politsk korrekt, og noe moral...

...det har selvfølgelig noe sammenheng med om man var langtidssykelmeldt når man sa ja til å stå på listen, og også hvorvidt man driver en aktiv valgkamp.

Det er er vel ikke helt feil om de langtidsykemeldte er politisk representert, heller... men jeg tror du skal være tilbakeholden med å holde en høy profil som politiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelyn Svingtrapp

Neppe noen regler. Det handler mer om hva som er politsk korrekt, og noe moral...

...det har selvfølgelig noe sammenheng med om man var langtidssykelmeldt når man sa ja til å stå på listen, og også hvorvidt man driver en aktiv valgkamp.

Det er er vel ikke helt feil om de langtidsykemeldte er politisk representert, heller... men jeg tror du skal være tilbakeholden med å holde en høy profil som politiker...

Litt sent det nå - har jo regnet med å bli frisk i løpet av høsten. Og det er ikke særlig anstrengende å stå på en liste heller! :) Det er ikke meningene mine som er syke (vel, jo noen synes jo det)

Tror jeg overser det, min moral sier meg at det er greit. Mange som sliter med stoffskriftet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Litt sent det nå - har jo regnet med å bli frisk i løpet av høsten. Og det er ikke særlig anstrengende å stå på en liste heller! :) Det er ikke meningene mine som er syke (vel, jo noen synes jo det)

Tror jeg overser det, min moral sier meg at det er greit. Mange som sliter med stoffskriftet. :)

Spør trygdekontoret. Her er det flere uføretrygdede og pensjonister

som finnes i lokalpolitikken. Får du penger, må du nok oppgi det som inntekt til trygdekontoret. Det er ikke forbudt å jobbe da, men den opprinnelige arbeidsgiver vil kanskje protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelyn Svingtrapp

Man kan være sykemeldt fra en jobb , og kunne jobbe i en annen . Det kommer ann på hvorfor en er sykemeldt fra den ene .

Ja, ikke sant? - Har man en anstrengende jobb med mye løfting og bæring, som jeg har - så er det jo bare en lek å stå på stand 3 lørdager -eller skrive sine meninger i lokalavisen.

Man har da lov til å ha hobbyer også, mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evelyn Svingtrapp

Spør trygdekontoret. Her er det flere uføretrygdede og pensjonister

som finnes i lokalpolitikken. Får du penger, må du nok oppgi det som inntekt til trygdekontoret. Det er ikke forbudt å jobbe da, men den opprinnelige arbeidsgiver vil kanskje protestere.

Jeg kommer nok ikke inn i kommunestyret. Og det er først da man mottar penger. Valgkamp er bare utgifter, gitt. :) Men jeg skal jammen spørre på trygdekontoret, lurt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg kommer nok ikke inn i kommunestyret. Og det er først da man mottar penger. Valgkamp er bare utgifter, gitt. :) Men jeg skal jammen spørre på trygdekontoret, lurt det.

Arbeidsgiver har vetorett, om du jobber, må du nok si opp der du kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelyn Svingtrapp

Arbeidsgiver har vetorett, om du jobber, må du nok si opp der du kom fra.

Hva? - skjønte ikke hva du mente her. Skal jeg si opp for å være med som politiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hva? - skjønte ikke hva du mente her. Skal jeg si opp for å være med som politiker?

Neida, jeg mente at hvis du f eks går inn i en heltidsjobb, vil arb giver kunne protestere.

Hobby er lovlig, og du kan også tjene penger på det uten problemer, men trygdekontoret kan forlange at du fører det opp på skjemaet du sender for å få sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke inn i kommunestyret. Og det er først da man mottar penger. Valgkamp er bare utgifter, gitt. :) Men jeg skal jammen spørre på trygdekontoret, lurt det.

De som står på liste kommer gjerne inn i andre kommunale nemnder. Arbeidsgiver plikter å gi fri dersom disse møtene er i arbeidstiden. Du får anten lønn eller en liten møtegodtgjørsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket parti du tilhører, naturligvis.

Bedriftsledere setter pris på at folk gjør en innsats for Høyre, spesielt i perioder med god tid, som f.eks. under sykmelding.

Hvis man derimot står på stand for SV, eller kanskje Venstre, stiller saken seg annerledes. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelyn Svingtrapp

Det kommer an på hvilket parti du tilhører, naturligvis.

Bedriftsledere setter pris på at folk gjør en innsats for Høyre, spesielt i perioder med god tid, som f.eks. under sykmelding.

Hvis man derimot står på stand for SV, eller kanskje Venstre, stiller saken seg annerledes. Selvsagt.

Kjente meg igjen du! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok som Grip påpeker, det har litt å si hvilken politisk fløy du tilhører, og skulle du være så uheldig å være på motsatt side av sjefen din, så kan det by på problemer - for sjefen din.

Men en lovhjemmel som din arbeidgiver kan bruke mot deg i den anledning tror jeg neppe finnes. I så fall ville uføretrygdede teknisk sett være avskåret fra å drive politikkk, hvilket strider mot Grunnlovens paragraf 10 om ytringsfrihet såvel som rene menneskerettigheter.

Be'n dra te hælvete - og si jeg har sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...