Gå til innhold

For lite væske


Areanne

Anbefalte innlegg

Vi vet alle hvor viktig det er å få i seg nok væske.

Jeg har imidlertid det problemet at jeg drikker alt for lite. Det er den motsatte følelsen av når man er veldig tørst (som dagen derpå). Jeg har bare ikke lyst på drikke uansett hvilken type. En hel dag kan gå uten at jeg tenker på det og får ikke i meg mer enn en kopp te eller to. Dette kan synes som et luksusproblem. Det er vel bare å tvinge i seg en liter vann. For meg er dette et stort problem. Jeg vegrer meg for å drikke. Jeg har vært på denne måten så lenge jeg kan huske, men har blitt værre de siste årene.Lurer på om dette er vanlig, hvorfor det er slik og om det er noe som jeg kan gjøre. Burde jeg forsøke å få i meg mer salt? Er ellers sunn og frisk. Er 168 cm og veier 58 kilo. Spiser sunt(grovt brød og grønnsaker etc), drikker ikke brus eller saft og trener (gåtur en time hver dag og løping to ganger i uken). Har hatt bulemi i et år, men har nå vært frisk i fire måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Væskebehovet for et voksent menneske ligger på 1,5-2 liter per dag og dette dekkes hovedsaklig gjennom drikke, men også matvarer som frukt inneholder mye væske. Ved manglende tørste kan det derfor være verdt å prøve å spise frukt oftere. Tørste er en subjektiv opplevelse og kommer gjerne først når vi er på underskudd. Mild uttørking kan gi symptomer som hodepine, forstoppelse og uopplagthet. Derfor anbefaler mange å drikke 6-8 glass væske om dagen både til måltider og utenom. Kaffe,te og alkohol virker vanndrivende og gir lite netto væsketilførsel. Egentlig burde vi drikke et glass vann for hver kopp kaffe/te eller hvert glass alkoholholdig drikke. For å øke lysten på drikke kan du forsøke å ha en mugge kaldt vann stående i kjøleskapet. Etter at vi fikk vannautomat på jobben drikker i hvert fall jeg mere. Saltspising synes jeg ikke er så god ide ettersom salt binder vannet i kroppen og kan være ugunstig for blodtrykket mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest onkel kommode

Jeg vil bare si at jeg har det på samme måte. Jeg klarer heller ikke å få i meg væske, på langt mer det jeg trenger. Derav har jeg forstoppelse, men å drikke mer ville være som å drukne. Jeg blir rett og slett kvalm hvis jeg drikker mer.

Du er ikke alene om det. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...