Gå til innhold

Vil ikke dusje på skolen...


Wulfi

Anbefalte innlegg

Min datter er 9 år, og hun synes ikke det er noe kjekkt å dusje på skolen. (Etter gymtimene.)

Lærerne sier at elevene SKAL dusje, for å lære gode rutiner.

Jeg har ikke mye lyst til å TVINGE henne til å dusje med andre, når hun ikke vil.

Noen tips, råd eller synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet kanskje grunnen til det? om ikke så er det vel greit å finne ut av det sånn at dere kan snakke om det som plager henne. Det er jo mange grunner til sånt. At hun feks. føler seg for tykk, tynn, har begynt å bli kjønnsmoden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har aldri dusjet på skolen, og jeg har heller aldri tvunget ham! Skulle bare mangle at noen, jeg eller læreren, tvang ham til å kle av seg foran de andre!

Grunnen til at han ikke ville, var bare at han var og er litt sjenert...Helt i orden, synes jeg!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke tvinges til å dusje. Jeg leste om det her om dagen.... det var laget en brosjyre der det stod at alle elever _skal_ dusje. Denne måtte trekkes tilbake fordi dette var direkte feilaktig. Altså: hun kan IKKE tvinges til å dusje.

Skulle ønske jeg kunne gi deg en link eller et navn, men jeg har glemt hvor jeg leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke tvinges til å dusje. Jeg leste om det her om dagen.... det var laget en brosjyre der det stod at alle elever _skal_ dusje. Denne måtte trekkes tilbake fordi dette var direkte feilaktig. Altså: hun kan IKKE tvinges til å dusje.

Skulle ønske jeg kunne gi deg en link eller et navn, men jeg har glemt hvor jeg leste det.

Det var en reportasje om det på TV, tror det var på Dagsrevyen. Forestillingen om at alle må dusje henger igjen fra den tida da folk ikke dusja så mye hjemme, og regelen var nok påkrevet en gang, men ikke nå.

Så ingen kan tvinge elevene til å dusje, og det spiller sannsynligvis liten rolle. Det går jo an å ha med seg en "våtklut" og feie over eventuelle svette partier uten å kle helt av seg.

Jeg har full forståelse for at unger som begynner å bli ungdom ikke liker å kle av seg sammen med andre. Husker godt den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet kanskje grunnen til det? om ikke så er det vel greit å finne ut av det sånn at dere kan snakke om det som plager henne. Det er jo mange grunner til sånt. At hun feks. føler seg for tykk, tynn, har begynt å bli kjønnsmoden osv.

Forøvrig syntes jeg ingen skal tvinges til å dusje, og ikke tror jeg de kan det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det er sendt rundskriv til alle skolene fra departementet om dette, det SKAL være frivillig å dusje. De som vil kan ha på undertøy eller badetøy i dusjen.

Dette kom som en kosnekvens av at våre nye landsjenter følte det som et brudd på sin kultur og religion å være naken sammen med andre.

Realiteten er at hudleger ikke anbefaler dusjing og vasking for ofte, spesielt ikke med såpe, da man vasker bort hudens naturlige hudkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sendt rundskriv til alle skolene fra departementet om dette, det SKAL være frivillig å dusje. De som vil kan ha på undertøy eller badetøy i dusjen.

Dette kom som en kosnekvens av at våre nye landsjenter følte det som et brudd på sin kultur og religion å være naken sammen med andre.

Realiteten er at hudleger ikke anbefaler dusjing og vasking for ofte, spesielt ikke med såpe, da man vasker bort hudens naturlige hudkrem.

Er det frivillig å dusje hjemme også? Kan man få livsvarig dispensasjon?

Er du ikke redd for å vise deg ute i disse får-i-kål-tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest felles dusjing er pyton

Husker godt den der, ja! Jeg utviklet meg litt tidligere enn de andre, og det førte til at man syntes det var festlig å peke på meg og hvine: Se, alle - hun har hår på tissen!

Klart hun ikke skal dusje på skolen hvis hun ikke vil! Hun kan jo ha med seg en vaskeklut, så kan hun vaske seg litt under armene etter gymen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er det frivillig å dusje hjemme også? Kan man få livsvarig dispensasjon?

Er du ikke redd for å vise deg ute i disse får-i-kål-tider?

Jeg dusjer i vaffal.

Han derre overlegen har vært på TV, i avisen og overalt og preka om at man ikke trenger dusje for helsas skyld. Men å vaske seg kan være greit hvis man skal omgås andre.

Det fins mange ekslempler på at f eks polarforskere ikke vasker seg på månedsvis, og det fins ikke tegn til plager eller sykdommer, så kroppen er nok ikke så avhengig av det.

Sjøl begynner jeg å klø og må bruke fuktighetskren hvis jeg dusjer for ofte. Løsningen er å bruke andre greier enn såpe.

Det er vel sauene som skal passe seg i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer i vaffal.

Han derre overlegen har vært på TV, i avisen og overalt og preka om at man ikke trenger dusje for helsas skyld. Men å vaske seg kan være greit hvis man skal omgås andre.

Det fins mange ekslempler på at f eks polarforskere ikke vasker seg på månedsvis, og det fins ikke tegn til plager eller sykdommer, så kroppen er nok ikke så avhengig av det.

Sjøl begynner jeg å klø og må bruke fuktighetskren hvis jeg dusjer for ofte. Løsningen er å bruke andre greier enn såpe.

Det er vel sauene som skal passe seg i disse dager.

Prøv olje på huden mens den ennå er våt. F.eks. nøtteolje(nøytral lukt). Virker kjempebra mot tørr hud. Dessuten binder olje fuktigheten i huden mye bedre enn bodylotion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan tvinge henne. Gjør en avtale med henne om at hun dusjer etter at hun er kommet hjem. Send med en lapp eller snakk med læreren om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Prøv olje på huden mens den ennå er våt. F.eks. nøtteolje(nøytral lukt). Virker kjempebra mot tørr hud. Dessuten binder olje fuktigheten i huden mye bedre enn bodylotion.

Jada, det funker.

I syden bruker jeg som regel ikke såpe, men dusjer flere ganger om dagen. Det går bra. Skarpe kritiske neser har sjekka, men ikke funnet grunn til å tilråde såpe, så det må gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde problemer med dette en periode jeg også, men da slet jeg med spiseforstyrrelser.

uansett ;

er det noen spesiell grunn til at din datter ikke liker å dusje?

hvis det, er det kanskje lurt å ta det opp med lærer.

lærere er ganske samarbeidsvillige hvis de får mer innsikt i saker og ting :o)

håper det ordner seg for jenta di.

hilsen fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke tving henne hvis hun ikke vil. Jeg synst ingen kan tvinge et menneske å kle av seg foran andre uten at dem vil det selv.

Husker godt fra barne og ungdomsskolen da vi måtte dusje. I flere år måtte vi ha med oss en lærer inn i dusjen for å sjekke om vi dusjet!! Til slutt nektet jeg og ble sendt til rektor. Det ble litt av et liv, men fant ut måter å lurer lærene på. Sprute litt vann i håret og bløyte handduken så var alt ok.

På videregående som jeg ble ferdig med i fjor, fikk vi annmerkninger om vi ikke dusjet. Etter 9 annmerkninger får vi nedsatt ordenskarakter. Det som var det værste der var en mannlig vaktmester som kom inn i dusjen når jentene dusjet. Fikk han sparken? Neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ikke tving henne hvis hun ikke vil. Jeg synst ingen kan tvinge et menneske å kle av seg foran andre uten at dem vil det selv.

Husker godt fra barne og ungdomsskolen da vi måtte dusje. I flere år måtte vi ha med oss en lærer inn i dusjen for å sjekke om vi dusjet!! Til slutt nektet jeg og ble sendt til rektor. Det ble litt av et liv, men fant ut måter å lurer lærene på. Sprute litt vann i håret og bløyte handduken så var alt ok.

På videregående som jeg ble ferdig med i fjor, fikk vi annmerkninger om vi ikke dusjet. Etter 9 annmerkninger får vi nedsatt ordenskarakter. Det som var det værste der var en mannlig vaktmester som kom inn i dusjen når jentene dusjet. Fikk han sparken? Neida..

Helt feil av lærere å si at barna SKAL dusje sammen med andre. Noen sliter med dette og skal derfor ikke grue seg til gymtimene og kanskje begynne å skulke..

Ikke tving henne, men spør om hun kan vaske seg litt på toalettet i garderoben etter gymtimen, om hun skulle være litt svett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...