Gå til innhold

Kan vi alle her inne prøve å gjøre noe konstruktivt ut av elendigheten?


Gjest ungoguerfaren

Anbefalte innlegg

Gjest ungoguerfaren

(Nei, dette er ikke et irriterende naivt "tenk positivt, vær glad, det er da ikke så ille"-innlegg :) Så selv om jeg er dårlig til å ordlegge meg, skal jeg prøve å gjøre meg forstått...)

Det er ikke noe av praten her inne jeg vil til livs, men - hva om vi (ved siden av de problemene vi har, og snakker om) reflekterer litt over hva som bør gjøres for å forbedre samfunnet (sette ord på hva som er feil), og hvordan vi kan bidra - og sørge for at vi blir hørt?

Jeg sier ikke at praten som allerede foregår her ikke er konstruktiv, men - hva om vi kan gjøre noe som kan være (iallefall potensielt) konstruktivt for samfunnet, og alle som kommer etter oss, (ikke bare for oss hver enkelt, eller DOL'ere som gruppe - men hele greia) sånn at færre kan oppleve "miljø-påførte" psykiske problemer? (ikke veit jeg hvordan jeg skal beskrive det, men tenker da f.eks. på alle psykiske plager uten rent biologisk opphav)

Mange vil kanskje mene at det ikke har noe her å gjøre - men, hvem er bedre kvalifiserte til å debattere slike ting enn de som nettopp er blir rammet? Narsisist-politikere, -terapeuter eller -samfunnsvitere? (Nei takk.)

Hvis noen vil flytte fokus bittelitt og prøve å gjøre noe godt for den vestlige verden med sin elendighet, hva med at vi f.eks. starter opp en mailingliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bortkastet tid å diskutere hva som må endres i samfunnet. De som har muligheten til å endre dette landet er ikke intresert i å høre.

Så det eneste som er vits å diskutere er hva hver enkelt av oss kan gjøre for å få vårt eget liv bedre.

Det hjelper selvfølgelig å ha hjelpere rundt seg som er villige til å gjøre alt for en. Men har man ikke det blir det veldig vanskelig å få endret på noe. Man kan ikke endre på alt alene. Man må ha systemet med seg. Og det er det ikke mange her i landet som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Det er bortkastet tid å diskutere hva som må endres i samfunnet. De som har muligheten til å endre dette landet er ikke intresert i å høre.

Så det eneste som er vits å diskutere er hva hver enkelt av oss kan gjøre for å få vårt eget liv bedre.

Det hjelper selvfølgelig å ha hjelpere rundt seg som er villige til å gjøre alt for en. Men har man ikke det blir det veldig vanskelig å få endret på noe. Man kan ikke endre på alt alene. Man må ha systemet med seg. Og det er det ikke mange her i landet som har.

Er det ikke nettopp derfor jeg her prøver å foreslå at vi alle må gå sammen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinelig ikke fra Norge, og har opplevd masse dritt her bare fordi jeg er annerledes. Men jeg har vært her lenge og har forstått at det ikke er meg det er noe galt med, men de av nordmenn som lider av fremmedfrykt. Jeg hater politikk, men hadde engasjert meg i den for å hjelpe de som opplever det samme som jeg hadde opplevd de første årene i Norge.

Men det er vel ikke det det ditt innlegg handler om, gjør det vel?

Vel, jeg vil anbefale alle som vil gjøre noe nyttig for andre mennesker: bli frivillig arbeider! Dra i det minste på Jul I Felleskap i stedet for å sitte hjemme å spise ribbe. Fo de som ikke vet er Jul I Felleskap et selskap for de som ikke har noe familie eller sted å dra til på juleaften.

Jeg har jobbet der flere jul på rad og det er helt utrolig hvor glad de mennesker blir bare av at man går bort til dem å snakker med dem og spør om hvordan de har det. Det er forskjellige folk som kommer ditt, gamle og unge, nordmenn og innvandrere, narkomaner og syke. Og alle er velkommen!

Dette er noe å gjøre for samfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Jeg er opprinelig ikke fra Norge, og har opplevd masse dritt her bare fordi jeg er annerledes. Men jeg har vært her lenge og har forstått at det ikke er meg det er noe galt med, men de av nordmenn som lider av fremmedfrykt. Jeg hater politikk, men hadde engasjert meg i den for å hjelpe de som opplever det samme som jeg hadde opplevd de første årene i Norge.

Men det er vel ikke det det ditt innlegg handler om, gjør det vel?

Vel, jeg vil anbefale alle som vil gjøre noe nyttig for andre mennesker: bli frivillig arbeider! Dra i det minste på Jul I Felleskap i stedet for å sitte hjemme å spise ribbe. Fo de som ikke vet er Jul I Felleskap et selskap for de som ikke har noe familie eller sted å dra til på juleaften.

Jeg har jobbet der flere jul på rad og det er helt utrolig hvor glad de mennesker blir bare av at man går bort til dem å snakker med dem og spør om hvordan de har det. Det er forskjellige folk som kommer ditt, gamle og unge, nordmenn og innvandrere, narkomaner og syke. Og alle er velkommen!

Dette er noe å gjøre for samfunnet!

Ja, men nå var det ikke helt det jeg tenkte på. Tenkte på å forandre selve strukturen i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke?

Det samme sa størsteparten av menneskene om å fly før man lyktes i å bygge flygedyktige fly.

Hmm...for å si det sånt, jeg er ganske så egoistisk når det gjelder samfunnet. Jeg vil gjerne gjøre noe for mennesker og andre levende vesen på jorda, men samfunnet...

Hva er et samfunn? ER det bare et samfunn eller er det mange? Hvis det er mange, hvilket av dem skal jeg gjøre noe for?

:) Studerer samfunnsvitenskap, skjønner du. Og da er jeg i fortiden og nåtiden. Men ikke i fremtiden. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. Syns det er nok med at jeg orker å lese til eksamen i dette faget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitterine

Hmm...for å si det sånt, jeg er ganske så egoistisk når det gjelder samfunnet. Jeg vil gjerne gjøre noe for mennesker og andre levende vesen på jorda, men samfunnet...

Hva er et samfunn? ER det bare et samfunn eller er det mange? Hvis det er mange, hvilket av dem skal jeg gjøre noe for?

:) Studerer samfunnsvitenskap, skjønner du. Og da er jeg i fortiden og nåtiden. Men ikke i fremtiden. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. Syns det er nok med at jeg orker å lese til eksamen i dette faget :)

Enig i det med 'jhva er samfunnet'. Er ikke samfunnet oss alle da? Då må jeg si aqt samfunnet har skuffet meg. Jeg har bestandig fått mindre tilbake av menneskene enn jeg har gitt. Har vært dumsnill selvfølgelig.

Så for min del er det meg selv jeg må forandre, samfunnet sørger for seg. De sterkestes rett! Som vanlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med 'jhva er samfunnet'. Er ikke samfunnet oss alle da? Då må jeg si aqt samfunnet har skuffet meg. Jeg har bestandig fått mindre tilbake av menneskene enn jeg har gitt. Har vært dumsnill selvfølgelig.

Så for min del er det meg selv jeg må forandre, samfunnet sørger for seg. De sterkestes rett! Som vanlig....

Jeg er så enig!!! Har tenk på akkurat det samme! Jeg er arbeidsnarkoman...og gjennom din jobberfaring har jeg jobbet 200% med feber, hodepine og depresjona, når alle andre var syk å lå hjemme, var jeg på jobb for jeg følte ansvaret for at bedriften skal klare seg. Å nå ser jeg hvor utakknemlig arbeidsplassen min er. De har tjent penger på meg uten å takke meg for innsatsen engang. Men jeg har fått varig skade i skulderen som jeg aldri vil bli kvitt.

Ogf det er bare et eksempel... Det finnes massevis av dem...ting som jeg har opplevd og ting som sikkert ganske mange andre hadde opplevd også.

Samfunnet gjør lite for oss, hvorfor skal vi gjøre noe for samfunnet?

Hvis samfunnet er OSS, da er det som sofistene sa: Makt skaper rett. Og en god moral er en tildekket omskriving av det den med makten liker. Det finnes ikke allmenngyldig moral eller rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Enig i det med 'jhva er samfunnet'. Er ikke samfunnet oss alle da? Då må jeg si aqt samfunnet har skuffet meg. Jeg har bestandig fått mindre tilbake av menneskene enn jeg har gitt. Har vært dumsnill selvfølgelig.

Så for min del er det meg selv jeg må forandre, samfunnet sørger for seg. De sterkestes rett! Som vanlig....

Akkurat den "bitre" tankegangen jeg vil til livs.

Hva er samfunnet - oss alle, verdiene våre, måten vi forholder oss til hverandre på, m m.

Hadde vi "fiksa opp" i dette, hadde vi ikke følt at vi hadde gitt uten å få. Dels fordi det ville være givende bare det å gi, dels fordi andre ville være flinkere til å gi selv.

Med din tankegang her nå, blir det jo bare enda verre for de som kommer etter...når "alle" til slutt har trekt seg så mye inn i seg selv og tenker bare på seg selv fordi de er blitt skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Jeg er så enig!!! Har tenk på akkurat det samme! Jeg er arbeidsnarkoman...og gjennom din jobberfaring har jeg jobbet 200% med feber, hodepine og depresjona, når alle andre var syk å lå hjemme, var jeg på jobb for jeg følte ansvaret for at bedriften skal klare seg. Å nå ser jeg hvor utakknemlig arbeidsplassen min er. De har tjent penger på meg uten å takke meg for innsatsen engang. Men jeg har fått varig skade i skulderen som jeg aldri vil bli kvitt.

Ogf det er bare et eksempel... Det finnes massevis av dem...ting som jeg har opplevd og ting som sikkert ganske mange andre hadde opplevd også.

Samfunnet gjør lite for oss, hvorfor skal vi gjøre noe for samfunnet?

Hvis samfunnet er OSS, da er det som sofistene sa: Makt skaper rett. Og en god moral er en tildekket omskriving av det den med makten liker. Det finnes ikke allmenngyldig moral eller rett!

Martyrrollen er kanskje en fin sovepute, og ved hjelp av filosofi kan man kanskje stille spørsmål ved moral og verdier, men hva GODT kommer ut av noen av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den "bitre" tankegangen jeg vil til livs.

Hva er samfunnet - oss alle, verdiene våre, måten vi forholder oss til hverandre på, m m.

Hadde vi "fiksa opp" i dette, hadde vi ikke følt at vi hadde gitt uten å få. Dels fordi det ville være givende bare det å gi, dels fordi andre ville være flinkere til å gi selv.

Med din tankegang her nå, blir det jo bare enda verre for de som kommer etter...når "alle" til slutt har trekt seg så mye inn i seg selv og tenker bare på seg selv fordi de er blitt skuffet.

Tror man må gjøre noe i det små. Hvis alle gjør det så blir verden et bedre sted. (Halleluja hehe )

Man kan ikke redde alle. Noen kan ikke redde seg selv engang.

Gjør det du kan for å fungere best mulig utfra de ressursene du har. Sett fokus på livskvalitet. Hva gjør livet verdt å leve for deg og de rundt deg?

Ensomhet er et stort problem. Hva med å besøke noen? Kjenner du noen som trenger mer besøk? Kanskje har du godt av å komme ut selv også? Eller hva med å invitere noen hjem eller ut en tur?

Om en vil gå ett steg videre kan man registrere seg i Røde Kors og bli besøksvenn for en annen eller hjelpe andre gjennom Frivillighetssentralen.

Smil til folk du møter. Vær vennlig og hjelp andre når du kan. Høres kanskje banalt og litt teit ut, men jeg tror man må begynne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martyrrollen er kanskje en fin sovepute, og ved hjelp av filosofi kan man kanskje stille spørsmål ved moral og verdier, men hva GODT kommer ut av noen av delene?

"den som har rett kunnskap, vil handle rett, og den son handler rett, blir lykkelig"

Socrates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Akkurat den "bitre" tankegangen jeg vil til livs.

Hva er samfunnet - oss alle, verdiene våre, måten vi forholder oss til hverandre på, m m.

Hadde vi "fiksa opp" i dette, hadde vi ikke følt at vi hadde gitt uten å få. Dels fordi det ville være givende bare det å gi, dels fordi andre ville være flinkere til å gi selv.

Med din tankegang her nå, blir det jo bare enda verre for de som kommer etter...når "alle" til slutt har trekt seg så mye inn i seg selv og tenker bare på seg selv fordi de er blitt skuffet.

Men nå må du huske på at jeg har gitt samfunnet et halvt århundre på å bevise sin 'gode vilje' før jeg ble 'bitter'. Så det gir alle etterkommere et halvt århundre også, før de gir opp! Så samfunnet har gode muligheter til å overbevise borgerne....

Bittert eller ikke, selv så kommer jeg bestandig til å være for ærlig, for snill, for hensynsull, det er MEG. Men jeg ser jo helt klart at dette lønner seg ikke. Du får ikke takk fra noen. Folk setter selvfølgelig pris på deg og dine tjenester, men hvis noen skal favoriseres så er det de somer 'farlige', de som må tas hensyn til for at de ikke skal gå imot en. DERFOR tar ingen hensyn til meg. Jeg er ikke slem mot noen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

vel og bra, men tror mange her inne har mer enn nok med seg selv.

Jeg klarer så vidt å holde hode over vannet, og jobber hardt for å bli bedre. Det er det all energien min blir brukt til.

når jeg har bedre perioder hjelper jeg og engasjerer meg for det som står meg aller nærmest. Mer har jeg ikke energi til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

vel og bra, men tror mange her inne har mer enn nok med seg selv.

Jeg klarer så vidt å holde hode over vannet, og jobber hardt for å bli bedre. Det er det all energien min blir brukt til.

når jeg har bedre perioder hjelper jeg og engasjerer meg for det som står meg aller nærmest. Mer har jeg ikke energi til.

Nei - men bare om alle kunne skrive ned sine tanker om hvordan ting kan forbedres, og HVA som vil være en forbedring?

En som har problemer pga dårlige oppvekstforhold vil kanskje være flink til å se hva som kan gjøres på det området, likesom en som h ar problemer pga mobbing vil være flink til å se hva som kan gjøres på det området... osv... bare det at vi kartlegger HVA som bør gjøres, kan vel være nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Men nå må du huske på at jeg har gitt samfunnet et halvt århundre på å bevise sin 'gode vilje' før jeg ble 'bitter'. Så det gir alle etterkommere et halvt århundre også, før de gir opp! Så samfunnet har gode muligheter til å overbevise borgerne....

Bittert eller ikke, selv så kommer jeg bestandig til å være for ærlig, for snill, for hensynsull, det er MEG. Men jeg ser jo helt klart at dette lønner seg ikke. Du får ikke takk fra noen. Folk setter selvfølgelig pris på deg og dine tjenester, men hvis noen skal favoriseres så er det de somer 'farlige', de som må tas hensyn til for at de ikke skal gå imot en. DERFOR tar ingen hensyn til meg. Jeg er ikke slem mot noen jeg.

Nei, samfunnet har ingen govilje å bevise, for det har nesten ingen godvilje!

Det er derfor vi må skape et samfunn med godvilje!!

Vi har ingen rett til å være skuffet over samfunnet fordi vi har "prøvd og prøvd" - når vi kanskje har prøvd på helt feil måte!!

Mest sannsynlig er det å kun være snill og grei IKKE nok.

Alene klarer vi uansett ikke å få til noen storslåtte forandringer.

Vi må kartlegge, og gå systematisk til verks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke at vi sitter her og kartlegger ting. Det er de som bestemmer i dette landet som må gjøre noe med problemene. Det er skolene og som må gjøre noe og det er andre deler av samfunnet som vi ikke rår over som må gjøre noe med problemet. Snakk til dem istedet. Men det nytter ikke for de vil ikke høre.

Skjønner godt nicket ditt. For det høres ikke ut som du har lang livserfaring. Men jeg har skjønt at det nytter ikke å gjøre noe med samfunnet eller verden. Det eneste jeg kan gjøre noe med er meg selv og hvordan jeg takler livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Nei, samfunnet har ingen govilje å bevise, for det har nesten ingen godvilje!

Det er derfor vi må skape et samfunn med godvilje!!

Vi har ingen rett til å være skuffet over samfunnet fordi vi har "prøvd og prøvd" - når vi kanskje har prøvd på helt feil måte!!

Mest sannsynlig er det å kun være snill og grei IKKE nok.

Alene klarer vi uansett ikke å få til noen storslåtte forandringer.

Vi må kartlegge, og gå systematisk til verks :)

Jeg er blitt for sliten jeg skjønner du. Jeg var idealist i min ungdom jeg også!

Du er 'ung og uerfaren'. Jeg er 'gammel og sliten'.

Jobben er din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...