Gå til innhold

FU lønn nok?


Gjest ili

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sykepleierne tjener sånn ca. godt nok, mens hjelpepleierne tjener for lite.

Både sykepleiere og hjelpepleiere tjener for dårlig. Med bedre lønnsvilkår ville begge yrkesgrupper blitt værende i jobb etter endt utdannelse mye lenger enn de gjør nå. Jeg synes det er skammelig at vi betaler helsevesesenets fotfolk så dårlig som vi gjør her i landet *børste henda*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sykepleiere og hjelpepleiere tjener for dårlig. Med bedre lønnsvilkår ville begge yrkesgrupper blitt værende i jobb etter endt utdannelse mye lenger enn de gjør nå. Jeg synes det er skammelig at vi betaler helsevesesenets fotfolk så dårlig som vi gjør her i landet *børste henda*

Sykepleierne har hatt noen gode lønnsoppgjør, og tjener nå omtrent som "snittet av befolkningen", eller omtrent nok til at man fyllt stillingene med kompetent personale. Du har sikker lagt merke til at all fuzzen om dyre vikarer osv har lagt seg, hvilket jo indikerer at generelt så tjener sykepleierne nok til at stillingene fylles.

For hjelpepleierne er det verre, og der er ikke markedet klarert. Høyere lønn ville hjupet på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierne har hatt noen gode lønnsoppgjør, og tjener nå omtrent som "snittet av befolkningen", eller omtrent nok til at man fyllt stillingene med kompetent personale. Du har sikker lagt merke til at all fuzzen om dyre vikarer osv har lagt seg, hvilket jo indikerer at generelt så tjener sykepleierne nok til at stillingene fylles.

For hjelpepleierne er det verre, og der er ikke markedet klarert. Høyere lønn ville hjupet på dette.

Hvor mye synes du en hjelpepleir og en sykepleier bør tjene i full stilling på et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye synes du en hjelpepleir og en sykepleier bør tjene i full stilling på et år?

Siden de fleste syke- og hjelpepleiere er offentlig ansatte, så bør de tjene akkurat nok til at samfunnet får dekket sitt behov for deres tjenester.

De private ansatte bør tjene de er villig til å jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste syke- og hjelpepleiere er offentlig ansatte, så bør de tjene akkurat nok til at samfunnet får dekket sitt behov for deres tjenester.

De private ansatte bør tjene de er villig til å jobbe for.

Dette er jo et tullesvar conan, du må da vel vite at det bare er snakk om hva samfunnet prioriterer.

Kom med kronebeløp nå, det var det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et tullesvar conan, du må da vel vite at det bare er snakk om hva samfunnet prioriterer.

Kom med kronebeløp nå, det var det jeg var ute etter.

"Dette er jo et tullesvar conan, du må da vel vite at det bare er snakk om hva samfunnet prioriterer."

Tullesvar nei, det er helt seriøst. Som samfunn har vi valgt å la store deler av helsetjenesten og omsorgstilbudet være offentlig drevet og et offentlig ansvar, og med stor grad av innblanding også hos de private aktørene. De helseansatte selv har gjennom sine organsiasjoner vært mer opptatt av lik lønn og små forskjeller og at det offentlige skal fortsette som hovedarbeidsgiver. Da er det ingen grunn til å betale mer for disse tjenestene enn man må for å få de utført i ønsket mengde til ønsket kvalitet. Derfor bør sykepleier og hjelpepleierlønn være akkurat stor nok til at man får de folkene man trenger. Det finnes jo ingen grunn til å betale disse yrkesgruppene for mye.

"Kom med kronebeløp nå, det var det jeg var ute etter."

Om det er 250 000 eller 350 000 kr i året har jeg ingen peiling på. Markedet styrer dette. Som skattebetaler og "kunde" ønsker jeg selvsagt å betale minst mulig, men ikke så lite at jeg ikke får tjenestene jeg ønsker og trnger eller til en for dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er jo et tullesvar conan, du må da vel vite at det bare er snakk om hva samfunnet prioriterer."

Tullesvar nei, det er helt seriøst. Som samfunn har vi valgt å la store deler av helsetjenesten og omsorgstilbudet være offentlig drevet og et offentlig ansvar, og med stor grad av innblanding også hos de private aktørene. De helseansatte selv har gjennom sine organsiasjoner vært mer opptatt av lik lønn og små forskjeller og at det offentlige skal fortsette som hovedarbeidsgiver. Da er det ingen grunn til å betale mer for disse tjenestene enn man må for å få de utført i ønsket mengde til ønsket kvalitet. Derfor bør sykepleier og hjelpepleierlønn være akkurat stor nok til at man får de folkene man trenger. Det finnes jo ingen grunn til å betale disse yrkesgruppene for mye.

"Kom med kronebeløp nå, det var det jeg var ute etter."

Om det er 250 000 eller 350 000 kr i året har jeg ingen peiling på. Markedet styrer dette. Som skattebetaler og "kunde" ønsker jeg selvsagt å betale minst mulig, men ikke så lite at jeg ikke får tjenestene jeg ønsker og trnger eller til en for dårlig kvalitet.

bla bla bla, dette er politekerpreik og en måte og unngå et konkret spørsmål på. Ligner nok litt slik høyreprat dette.

Tiden med oppofrelse og lønn i himmelen er over, veldig mange steder mangler kvalifiserte pleiere. Hva gjør de, jo fyller opp med ufaglærte assistenter rett fra gata og gir befolkningen feilbehandlinger. Det er tusenvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla bla bla, dette er politekerpreik og en måte og unngå et konkret spørsmål på. Ligner nok litt slik høyreprat dette.

Tiden med oppofrelse og lønn i himmelen er over, veldig mange steder mangler kvalifiserte pleiere. Hva gjør de, jo fyller opp med ufaglærte assistenter rett fra gata og gir befolkningen feilbehandlinger. Det er tusenvi

Har ikke noe med Høyrepreik å gjøre, bare livets realiteter. Det er da innlysende at ingen får lønn ut fra hva de "fortjener" eller bør ha. Det finnes ingen sammenheng mellom viktigheten av et arbeid, dets ulemper eller belastninger osv og lønnen for arbeidet. Lønn er kun et resultat av tilbud og etterspørsel, selv om fagforeninger og politiske prosesser og annet for kortere tidsrom kan forsinke markedstilpasningen.

Derfor bør pleiere få den lønnen de får, men dersom lønnen ikke er høy nok til at man får fyllt utlyste stillinger, så er den for lav.

At man rundt om kring i det offentlige helsevesen velger billigere arbeidskraft, enten fordi man ikke får kvalifiserte mennesker til en lønnen som tilbys, eller fordi man bevisst ønsker lavere kostnader, så er jo det bare en nødvendig konsekvens av at man har et så stort offentlig helsevesen, og ikke ønsker å endre på det...

Dersom målet ditt er å få meg til å si at en hjelpepleier bør få 263 52,70 kr i året, og en sykepleier 35714,35 kr mer e.l., så får du ikke det til, siden jeg ikke innehar en slik oppfatning, og ikke kommer til å ha det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Sykepleierne tjener sånn ca. godt nok, mens hjelpepleierne tjener for lite.

Litt på siden: hvem i dette landet tjener nok?

Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg ikke betale mer enn nødvendig.

Hvis du var arbeidsgiver ville ikke du heller betale mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden: hvem i dette landet tjener nok?

Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg ikke betale mer enn nødvendig.

Hvis du var arbeidsgiver ville ikke du heller betale mer enn nødvendig.

"Litt på siden: hvem i dette landet tjener nok?"

Man må være sosialist e.l. for å kunne svare på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: hvem i dette landet tjener nok?

Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg ikke betale mer enn nødvendig.

Hvis du var arbeidsgiver ville ikke du heller betale mer enn nødvendig.

Men viss du var pasient vil du vel ha garantier om at de som hjelper deg vet hva de gjør.

Ville du stolt på guttevalper på 19 som droppet ut skolen viss de skulle instalere det elektriske i huset ditt. du ville jo selvsagt spart penger på det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viss du var pasient vil du vel ha garantier om at de som hjelper deg vet hva de gjør.

Ville du stolt på guttevalper på 19 som droppet ut skolen viss de skulle instalere det elektriske i huset ditt. du ville jo selvsagt spart penger på det da

Selvsagt ønsker jeg at de som skal ta vare på meg og mine er kvalifiserte, men det står da på ingen måte i konflikt med det jeg har hevdet ovenfor?

Problemet er at her bare må jeg stole på at det offentlige tilbudet er godt nok, siden man har laget et system der alternativene blir svindyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ønsker jeg at de som skal ta vare på meg og mine er kvalifiserte, men det står da på ingen måte i konflikt med det jeg har hevdet ovenfor?

Problemet er at her bare må jeg stole på at det offentlige tilbudet er godt nok, siden man har laget et system der alternativene blir svindyre..

Er enig med deg i at alternativet til offentlig helsetilbud både er dårligere og dyrere :-)

Men det kan da ikke være slik at alle som jobber offentlig skal være lønnstapere av den grunn :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Litt på siden: hvem i dette landet tjener nok?"

Man må være sosialist e.l. for å kunne svare på det....

Enten skal alle ha like mye eller like lite. Det er rettferd. Dvs at både de dårlige og de bra skal få samme lønn. Hvor rettferdig det er det mot de bra? Som arbeidsgiver ville jeg da foretrekke at alle hadde like lite, for da får jeg ikke lov å belønne de bra, og da spiller det ingen rolle for meg hva folket tjener.

Skal man ha lønn etter egnethet inkludert kompetanse eller bare kompetanse? Jeg har sett jævlig komptetente folk som ikke er egnet til å gjøre jobben sin, rett og slett fordi de er drittsekker, og kundene (elevene eller pasientene) og kollegene hater dem.

Men får jeg lov å øke lønna til de bra, og la de andre ha den lave lønna, ville jeg ha et styringsverktøy. F eks ville de bra komme til meg og de dårlige slutte? Trist for de dårlige, men bra for kollegene og kundene (eller elevene eller pasientene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er enig med deg i at alternativet til offentlig helsetilbud både er dårligere og dyrere :-)

Men det kan da ikke være slik at alle som jobber offentlig skal være lønnstapere av den grunn :-(

Gir du en offentlig ansatt helsearbeider mer enn en like komptetent (men ikke like egnet) kollega så blir det bråk i det offentlige helseNorge. Alle skal ha samme lønn, også de som ikke er like egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i at alternativet til offentlig helsetilbud både er dårligere og dyrere :-)

Men det kan da ikke være slik at alle som jobber offentlig skal være lønnstapere av den grunn :-(

"Er enig med deg i at alternativet til offentlig helsetilbud både er dårligere og dyrere :-)"

Dersom det er slik du har oppfattet meg, så har jeg uttrykt meg usedvanlig dårlig. Men, dette er jo en annen diskusjon... :-)

Men det kan da ikke være slik at alle som jobber offentlig skal være lønnstapere av den grunn :-(

Joda, det er slik, og det må med nødvendighet være slik. Det er jo ingen grunn til at skattebetalerne skal betale ett øre mer enn nødvendig for å å gjordt de oppgavene som en ønsker utført av det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...