Gå til innhold

"Gamble" på ett forsøk??


-73

Anbefalte innlegg

Høres vel litt gnient ut, men lurer på om det er noen som har tenkt tanken eller tatt sjansen.

Alle klinikkene i utlandet selger pakke-løsninger med 3 forsøk. Samtidig snakker de varmt om hvor stor sjanse vi har for å lykkes ( vil vel ha oss som kunder).

Vi må ha TESA + ICSI. Ved å kjøpe bare ett forsøk, vil vi spare ca. 15000,- pluss det det koster å reise.

Regner med at om det lykkes å ta ut og befrukte egg, så må vel disse kunne fryses ned også. Det koster mye mindre å sette de inn igjen.

Takknemlig for råd og synspunkt. Vi er litt i tvil. Tar også gjerne imot anbefalinger om klinikker i utlandet som kan hjelpe oss med dette. Pris er faktisk langt mindre viktig enn service, ventetid osv.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Vi gamlet på et forsøk, noe som i ettertid ikke var så lurt som vi uerfarne trodde.

(som du sier, klinikkene snakker varmt om %vis sjanse)

Etter to mislykkende forsøk med TESA og ett fryseforsøk er vi i startgropa for det fjerde forsøket. Selv med mange egg /

god befruktning og deling i etterkant skal eggene feste seg.Noe som for vår del har vist seg å være vanskelig.Det er heller ingen selvfølglighet at det blir noen befruktete egg å fryse ned.

Jeg ville gått for en 3 pak. for da blir du ikke så opphengt i at det MÅ lykkes.(erfaring)

For vår del ville vi ha spart en god del på pakke-løsning.

Vi har tatt forsøkene våre på Carl Von Linne, Uppsala. Kjempegod service, topp oppfølging, ingen følelse av samlebånd.

Ønkser dere lykke til,håååper at det blir positivt resultat første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror nok jeg ville gått for en 3-pack hvis jeg var deg. Selvfølgelig er det de som lykkes på første forsøk, men som regel må det flere forsøk til.

kan jo fortelle litt om hvordan det var for oss.

Vi valgte 3-pack ICSI inkl. operativt uttak av sædceller hos Maigaard, Århus.

På første forsøk fikk de ut bare 3 egg, bare ett var bra nok til å settes inn. Ingen graviditet. På 2. forsøk doblet jeg hormondosen, resultat 12 egg, 7 befruktet, 2 gode egg inn. Ble gravid, men hadde en missed abortion i uke 9. På 3. forsøk samme hormondose som sist, resultat 13 egg, 12 befruktet, 2 gode inn og 4 gode i fryseren. Jeg ble gravid igjen, og gutten min er nå 4,5 mnd :o)

På første forsøk vet de ikke helt hvordan du reagerer på hormonene, derfor får du en "standard dose". I mange tilfeller er dette for svak dose, som det var for meg.

Ellers så vil jeg varmt anbefale Maigaardklinikken. Det er en kjempefin atmosfære der, og de som jobber der yter topp service og er veldig koselige. Svend Maigaard er jo ekspert på dette med operativt sæduttak.

Husk også at medisiner som overstiger 15.000 kr refunderes fra trygdekontoret. (spar på kvitteringer, gjelder bare medisiner kjøpt i Norge).

Dette ble sikkert rotete, men jeg håper du fikk noe ut av det. Hvis du lurer på noe mer, er det bare å spørre :o)

Lykke til!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på en 3-pack.

Det gjorde vi. Var svært i stuss hva vi skulle velge selv før vi startet. (skulle gjennom det samme som dere)

Det er mye penger det dreier seg om, men så er det ikke bare pengene men resultatet også som må tas i betraktning.

Vi tenkte som så, betaler vi for tre forsøk og blir gravid på det første så har vi "vunnet masse". Betaler vi for tre og blir ikke gravid på det første så har vi "vunnet" reint økonomisk uansett om det ble to eller flere forsøk, for prisen for tre var litt rimeligere enn enkelt prisen for to, hvis du skjønner meg.

Vi lykktes på tredje, og har to gullunger som nærmer seg ett år.

Vil også som Trollmor anbefale Maigaard, Århus, Danmark. Fantastiske mennesker som virkelig "brenner" for "kundene" sine.

Lykke til i valget og i prosessen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satset på ett forsøk i gangen da vi lagde datteren vår. På den tiden kostet 3-pak det samme som to enkeltforsøk. Vi fant derfor ut at det var så stor sjanse for å lykkes i løpet av to forsøk, at vi valgte betale for ett forsøk i gangen. Argumenter som talte inn var bla. dårlig likvidsituasjon, samt usikkerhet om hvordan et forsøk ville fungere for oss. For alt vi visste kunne det jo hende at vi ikke orket tanken på å prøve igjen etter første runde.

Den gangen ble jeg gravid på første forsøk, men aborterte. På andre forsøk satt den som et skudd.

Nå driver vi med søskenforsøk. Denne gangen har vi tatt en 3-pak. Hovedargumentet er at vi nå setter in bare ett egg i gangen, og at sjansen for å lykkes dermed er mindre, og vi må regne med flere forsøk. Men så vidt jeg husker, er prisen nå også litt lavere for 3-pak enn for 2 forsøk. Dermed vil 3-paken lønne seg i de tilfellene man ikke lykkes på 1. forsøk. Sjansen for å lykkes på 1. forsøk er ca.35% (40% for positiv graviditetstest, men dessverre noen tidlige aborter). Dermed ville vi nok godt for 3-pak uansett, siden det altså lønner seg i de fleste tilfellene.

Når det gjelder operativt sæduttak, lønner det seg enda mer, i alle fall hvis du bruker Maigaard. Der betaler du 3000 kr. ekstra for sæduttak, uavhengig av om det er ett eller 3 forsøk.

Hvis du skal kjøpe 3-pak, bør du sjekke vilkårene for når man teller et forsøk som gjennomført (teller det hvis forsøket blir avbrutt før egginnsetting, og hva må du evt. betale i så fall). Du bør også ta en sjekk på hvor lenge avtalen om 3-pak gjelder - om den gjelder til graviditet er oppnådd, eller om den gjelder til det er født et barn.

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Vi gamlet på et forsøk, noe som i ettertid ikke var så lurt som vi uerfarne trodde.

(som du sier, klinikkene snakker varmt om %vis sjanse)

Etter to mislykkende forsøk med TESA og ett fryseforsøk er vi i startgropa for det fjerde forsøket. Selv med mange egg /

god befruktning og deling i etterkant skal eggene feste seg.Noe som for vår del har vist seg å være vanskelig.Det er heller ingen selvfølglighet at det blir noen befruktete egg å fryse ned.

Jeg ville gått for en 3 pak. for da blir du ikke så opphengt i at det MÅ lykkes.(erfaring)

For vår del ville vi ha spart en god del på pakke-løsning.

Vi har tatt forsøkene våre på Carl Von Linne, Uppsala. Kjempegod service, topp oppfølging, ingen følelse av samlebånd.

Ønkser dere lykke til,håååper at det blir positivt resultat første gang.

Helt enig med forrige taler: Man blir ikke så opphengt i at det MÅ lykkes. Man fokuserer mindre på pengene - man har allerede betalt - de neste gangene man reiser ned, er dette med penger og betaling helt fraværende - man kan konsentrere seg om andre ting og til og med gjøre en hyggelig ferie av det hele. Mye mer avslappet, rett og slett. Slutter meg til anbefalingene av Maigaard!! Særlig siden resultatet av vår behandling ble født for ni måneder siden...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...