Gå til innhold

Hvilket møbel-tre...?


Gjest opp i trærne - av med klærne

Anbefalte innlegg

Gjest opp i trærne - av med klærne

Hei,

Skal kjøpe nye møbler og vet ikke helt hva slags tre jeg skal kjøpe.- Har skjønt utifra en tråd her om Granmøbler fra Ikea, at disse er noe skjøre.

Furu er jeg også lei av.(Syns forresten den markør-serien fra ikea var fin, jeg, men det var jo gran da....)

Hva med sånn mørkt tre i stil som "india", "bombay" o.l?

Eller eik?

Eller kirsebær? (som jeg forøvrig ikke liker så godt)..

Hva har du - og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Beiset eik, hardheten gjør at det ikke så lett blir hakk, det er en fet tresort og skitt trenger ikke ned i det. Det misfarges heller ikke så lett pga mer nøytral ph og høyere tetthet (tyngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du vet mye, du:)

Beiset eik, hardheten gjør at det ikke så lett blir hakk, det er en fet tresort og skitt trenger ikke ned i det. Det misfarges heller ikke så lett pga mer nøytral ph og høyere tetthet (tyngre).

Men det kan jo ikke pusses ned om det blir stygt? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men det kan jo ikke pusses ned om det blir stygt? Eller?

Jo, f eks en bordplate kan leveres til sliping/høvling og så beises med omtrent samme farge.

Resten, som f eks stoler og annet som ikke har store flater kan sikles. Det er som regel en jobb for en møbelsnekker.

Men spør alltid nøye fabrikanten før kjøp, da slike møbler er dyrt.

Finerte sponplatemøbler f eks fra IKEA regner jeg ikke med, kun ekte heltre. Sponplatemøbler er juks og juggel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, f eks en bordplate kan leveres til sliping/høvling og så beises med omtrent samme farge.

Resten, som f eks stoler og annet som ikke har store flater kan sikles. Det er som regel en jobb for en møbelsnekker.

Men spør alltid nøye fabrikanten før kjøp, da slike møbler er dyrt.

Finerte sponplatemøbler f eks fra IKEA regner jeg ikke med, kun ekte heltre. Sponplatemøbler er juks og juggel.

Men er slike møbler fra ikea gode og slitesterke? Det er jammen ikke mye i ekte tre, synes jeg. Jeg finner en fin kommode, og så er den bare i sånne plater. Hm... vi trenger noen nye oppbevaringsmøbler, og har ikke all verden å rutte med. Det blir nok noe fra ikea, men jeg MÅ ha noe som varer lenge og ikke ødelegges lett av barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...