Gå til innhold

Fikk strafferabatt for sex med 13-åring!!!


Sør

Anbefalte innlegg

"En 22 år gammel mann fra Nord-Trøndelag er dømt til ett års betinget fengsel for utuktig omgang med en 13 år gammel jente.

Dommen ligger langt under minstestraffen for utukt med barn under 14 år. 22-åringen har fått kraftig strafferabatt, blant annet fordi 13-åring løy på seg to ekstra år i frykt for å bli avvist av den voksne mannen.

Stjør- og Verdal tingrett mener i tillegg at den unge jenta selv var en pådrivende part i det seksuelle forholdet, og at 22-åringen opptrådte forsiktig og brukte prevensjon under samleie med henne."

Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/2003/09/751021.shtml

===

Fra Straffeloven:

§ 195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 2 år.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld.

===

Hva f*en gjør vi med slike dommere?

De burde vært buret inne selv!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    20

  • laguna1365380434

    16

  • SierDuDet

    4

  • Ulv I Faarikaal

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Jeg synes i allefall ikke han skulle hatt 10 år.

Det er selvfølgelig usmakelig at voksne 22 åringer ønsker å ligge med 15 åringer(som hun jo sa hun var, og visstnok så ut som..)

Jeg betviler ikke at 13 åringer er i stand til å ønske å innlede seksuelle forhold, Å benytte seg av dette som voksen blir selvsagt galt, men ike så galt som å f.eks tiltvinge seg noe.

Jeg kommer fra landsbygda opprinnelig, og det var ikke uvanlig at 18-25 åringene hadde seksuelle forhold med 13-17 åringer. Disse guttene var selvsagt kjempe umodne, og det var usmakelig men ingen skal si det var tvang eller press.

Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg synes ikke det skal være stuerent, men jeg vet ikke hvor straffbart jeg synes det skal være heller..

Jeg vet at 13 åringer er små, men i min klasse på den tiden var det faktisk noen som var ganske drevne...Jeg klarer ikke helt å putte de i noen offerrolle av den grunn.

Jeg tror sånne gutter er dustete, men ikke nødvendigvis onde.

Med fare får å få helt sinnsykt med pepper, mener jeg faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i allefall ikke han skulle hatt 10 år.

Det er selvfølgelig usmakelig at voksne 22 åringer ønsker å ligge med 15 åringer(som hun jo sa hun var, og visstnok så ut som..)

Jeg betviler ikke at 13 åringer er i stand til å ønske å innlede seksuelle forhold, Å benytte seg av dette som voksen blir selvsagt galt, men ike så galt som å f.eks tiltvinge seg noe.

Jeg kommer fra landsbygda opprinnelig, og det var ikke uvanlig at 18-25 åringene hadde seksuelle forhold med 13-17 åringer. Disse guttene var selvsagt kjempe umodne, og det var usmakelig men ingen skal si det var tvang eller press.

Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg synes ikke det skal være stuerent, men jeg vet ikke hvor straffbart jeg synes det skal være heller..

Jeg vet at 13 åringer er små, men i min klasse på den tiden var det faktisk noen som var ganske drevne...Jeg klarer ikke helt å putte de i noen offerrolle av den grunn.

Jeg tror sånne gutter er dustete, men ikke nødvendigvis onde.

Med fare får å få helt sinnsykt med pepper, mener jeg faktisk det.

"Jeg tror sånne gutter er dustete, men ikke nødvendigvis onde."

Det er ikke det dette handler om. Det er en kriminell handling.

Enig i at jentene ikke nødvendigvis er noen ofre, men i mange tilfeller ligger de med disse gutta for å få skyss hit og dit, kontantkort osv.

Småjente-prostitusjon nærmest.

Gutta bør ta ansvaret når de er over 16 og spesielt når de 18-20 år og jentene bare er 13/14 år.

Hva en skal gjøre med de jentene som faktisk er med på dette her er nesten mer interessant. Tror dette handler om byttehandel. Sex mot penger og skyss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det virker rett og rimelig å ta hensyn til de formildende omstendighetene som foreligger i denne saken.

Jeg kan ikke se noen "formildene omstendigheter".

Det er som om man var tiltalt for å ha slått en mann 5 ganger, og så skal det være "formildene" at man ikke slo 10 ganger?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i allefall ikke han skulle hatt 10 år.

Det er selvfølgelig usmakelig at voksne 22 åringer ønsker å ligge med 15 åringer(som hun jo sa hun var, og visstnok så ut som..)

Jeg betviler ikke at 13 åringer er i stand til å ønske å innlede seksuelle forhold, Å benytte seg av dette som voksen blir selvsagt galt, men ike så galt som å f.eks tiltvinge seg noe.

Jeg kommer fra landsbygda opprinnelig, og det var ikke uvanlig at 18-25 åringene hadde seksuelle forhold med 13-17 åringer. Disse guttene var selvsagt kjempe umodne, og det var usmakelig men ingen skal si det var tvang eller press.

Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg synes ikke det skal være stuerent, men jeg vet ikke hvor straffbart jeg synes det skal være heller..

Jeg vet at 13 åringer er små, men i min klasse på den tiden var det faktisk noen som var ganske drevne...Jeg klarer ikke helt å putte de i noen offerrolle av den grunn.

Jeg tror sånne gutter er dustete, men ikke nødvendigvis onde.

Med fare får å få helt sinnsykt med pepper, mener jeg faktisk det.

Hei,

Det er da ikke noe problem å overtale en 13 åring at hun vil ha sex, at hun vil rømme hjemmefra, eller hva som helst annet. En 13 åring har stor respekt hvis de får oppmerksomhet fra en 22 åring.

Selvsagt ville det vært verre hvis det var med fysisk tvang, men at det var "frivillig" er et null-argument - all den tid hun ikke er gammel nok til å gjøre seg opp en voksen formening om det.

Bortsett fra det, loven er slik loven er. Det er ikke noen formildene omstendigheter, og det er ingen grunn til ikke å gi ham en "midt på treet" straff.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

"Jeg tror sånne gutter er dustete, men ikke nødvendigvis onde."

Det er ikke det dette handler om. Det er en kriminell handling.

Enig i at jentene ikke nødvendigvis er noen ofre, men i mange tilfeller ligger de med disse gutta for å få skyss hit og dit, kontantkort osv.

Småjente-prostitusjon nærmest.

Gutta bør ta ansvaret når de er over 16 og spesielt når de 18-20 år og jentene bare er 13/14 år.

Hva en skal gjøre med de jentene som faktisk er med på dette her er nesten mer interessant. Tror dette handler om byttehandel. Sex mot penger og skyss.

At noe er kriminelt synes jeg ikke er et argument i seg selv.. Argumentasjonen må jo gå på om om ting er skadelig, lite ønskelig o.l..Lover er ikke hellige fordi de er lover, det er jo vi som skal bestemme innholdet.

Jeg tror det er svært lite en kan gjøre med at småjenter på 13-14 har lyst til å innlede forhold. Jeg tror man kan rive seg i håret, forby det, kjøre opp strafferammene o.l, men de vil likevel fortsatt gjøre det..

Grunnen til dette tror jeg, enten man liker eller ei, er at de synes sex er spennende.

Jeg tror få er så drevne og utspekulerte at de driver byttehandel, eller "småjente prostitusjon" som du kaller det.

Problemet er at det finnes aldersmessig store gutter, som fortsatt er 14-15 år i hodet som synes det er passende å ha forhold til disse jentene. Jeg tror ikke de er utspekulerte og ønsker å bytte kjøreturer og kontantkort mot sex.

Det hadde det virkelig vært ille.

Jeg tror faktisk begge parter ofte er interessert for sexens eller forelskelsens egen skyld, og at vi får kjempeproblemer med å akseptere dette. Fordi det ligger så farlig nært grensen for ting vi ikke liker å snakke om.

At 13 åringer kan være seksuelle vesner er en av de tingene...

Tror jeg.

Og påpeker igjen, at det ikke er greit for voksne å benytte seg av at de er det. Men jeg tror man kanskje kommer nærmere noen løsninger om man aksepterer at det kan være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe er kriminelt synes jeg ikke er et argument i seg selv.. Argumentasjonen må jo gå på om om ting er skadelig, lite ønskelig o.l..Lover er ikke hellige fordi de er lover, det er jo vi som skal bestemme innholdet.

Jeg tror det er svært lite en kan gjøre med at småjenter på 13-14 har lyst til å innlede forhold. Jeg tror man kan rive seg i håret, forby det, kjøre opp strafferammene o.l, men de vil likevel fortsatt gjøre det..

Grunnen til dette tror jeg, enten man liker eller ei, er at de synes sex er spennende.

Jeg tror få er så drevne og utspekulerte at de driver byttehandel, eller "småjente prostitusjon" som du kaller det.

Problemet er at det finnes aldersmessig store gutter, som fortsatt er 14-15 år i hodet som synes det er passende å ha forhold til disse jentene. Jeg tror ikke de er utspekulerte og ønsker å bytte kjøreturer og kontantkort mot sex.

Det hadde det virkelig vært ille.

Jeg tror faktisk begge parter ofte er interessert for sexens eller forelskelsens egen skyld, og at vi får kjempeproblemer med å akseptere dette. Fordi det ligger så farlig nært grensen for ting vi ikke liker å snakke om.

At 13 åringer kan være seksuelle vesner er en av de tingene...

Tror jeg.

Og påpeker igjen, at det ikke er greit for voksne å benytte seg av at de er det. Men jeg tror man kanskje kommer nærmere noen løsninger om man aksepterer at det kan være slik.

Hei,

Det er jo nettopp fordi det, som du sier, "ikke er greit" at det er ulovlig.

Du har selvsagt rett i at det ikke er alle 13 åringer som tar skade av det, akkurat som det ikke er hver gang man dreper noen hvis man kjører 130 km/t gjennom et boligfelt, men begge deler er ulovlig likevel.

Det er voksnes ansvar ikke å ha sex med barn. For det er barn de er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Det er da ikke noe problem å overtale en 13 åring at hun vil ha sex, at hun vil rømme hjemmefra, eller hva som helst annet. En 13 åring har stor respekt hvis de får oppmerksomhet fra en 22 åring.

Selvsagt ville det vært verre hvis det var med fysisk tvang, men at det var "frivillig" er et null-argument - all den tid hun ikke er gammel nok til å gjøre seg opp en voksen formening om det.

Bortsett fra det, loven er slik loven er. Det er ikke noen formildene omstendigheter, og det er ingen grunn til ikke å gi ham en "midt på treet" straff.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke nødvendigvis det trengs noen overtalelser..

Jeg tror 13 åringer kan ha seksuelle følelser for for store gutter, enten vi synes det er fint eller ikke..Også tror jeg noen av disse guttene er jevngamle i hodet og er oppriktig interessert i jenta..

Det kan så klart være dumt, men jeg kan ikke se det fører til noe med hard straffing i slike tilfeller heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis det trengs noen overtalelser..

Jeg tror 13 åringer kan ha seksuelle følelser for for store gutter, enten vi synes det er fint eller ikke..Også tror jeg noen av disse guttene er jevngamle i hodet og er oppriktig interessert i jenta..

Det kan så klart være dumt, men jeg kan ikke se det fører til noe med hard straffing i slike tilfeller heller.

Hei,

Jo, men det er vi voksne som har ansvaret for ikke å ha sex med barn, selv om barnene "så gjerne vil".

At en 13 åring har "følelser" betyr ikke at de er modne nok til å mestre det.

At 22 åringen var umoden er en selvfølge, men han er ikke mindre ansvarlig for det han gjør av den grunn. Det er ikke noen unnskyldning for å ha sex med barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis det trengs noen overtalelser..

Jeg tror 13 åringer kan ha seksuelle følelser for for store gutter, enten vi synes det er fint eller ikke..Også tror jeg noen av disse guttene er jevngamle i hodet og er oppriktig interessert i jenta..

Det kan så klart være dumt, men jeg kan ikke se det fører til noe med hard straffing i slike tilfeller heller.

For det første så må jo noen anmelde det om det skal straffes.

Og at unge jenter bytter til seg kontantkort, skyss og penger mot sex/kjæresteforhold er faktisk noe som skjer. Antagelig er det følelser og forelskelse inne i bildet i mange tilfeller også. Men likefullt skjer det slik byttehandling og det BØR en 20åring skjønne rekkevidden av.

En 20åring skal heller ikke utnytte at det er kult å ha en eldre kjæreste med bil osv, men det skjer også hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Jo, men det er vi voksne som har ansvaret for ikke å ha sex med barn, selv om barnene "så gjerne vil".

At en 13 åring har "følelser" betyr ikke at de er modne nok til å mestre det.

At 22 åringen var umoden er en selvfølge, men han er ikke mindre ansvarlig for det han gjør av den grunn. Det er ikke noen unnskyldning for å ha sex med barn.

Med vennlig hilsen

Hva skal man gjøre om en 13 årig jente har frivillig sex med en 13 årig gutt?

Blir hun automatisk traumatisert av det også? Blir gutten? Blir hun mer traumatisert av det om gutten 22?

Jeg mener dette er viktige spørsmål, og at en ikke bare må hyle på hardere straffer..

Der jeg kommer fra, syntes vi, jevnaldrene gutter var for små, og de store ordentelige guttene ville ikke ha oss. Derimot kan jeg huske minst to litt enklere gutter som var dødlig forelsket i meg som 13-14 åring.

Jeg klinte masse med en av disse jeg tror ikke han var noe mer strafferettslig ansvarlig enn meg;) Han var like ung i hodet. ikke synes jeg han hadde vært det om vi hadde hatt sex heller..

Hvis ingen påfører en annen skade på et eller annet nivå, synes jeg det er vrient å ønske å straffe dem.

Og jeg aksepterer ikke at alle 13åringer er slike persilleblader som får skade på sjelen av sex. Det blir for enkelt det og.

Selv om jeg så klart ikke synes voksne har noe med å blande seg oppi 13 åringers seksualitet.

Jeg synes det er vanskelig å mene noe bastant om det..

Og bare en liten kuriositet til slutt : hvorfor går man alltid utrifra at gutter ville fått økt selvtillitt og generellt vokst på det om de hadde hatt en affære med en 20åring i 16 års alderen, mens man samtidig anser jenters seksualitet som så fragil at hun kunne ødlegge både den og sjelsliv om hun opplevde samme?

Dette er en del av de stereotypiene jeg mener er med å sette kvinner i en uheldig offerrolle.

Jeg synes dette område er for nyansert til å servere noen bombastiske sannheter og løsninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen "formildene omstendigheter".

Det er som om man var tiltalt for å ha slått en mann 5 ganger, og så skal det være "formildene" at man ikke slo 10 ganger?

Med vennlig hilsen

Vell, om du overhodet ikke ser noen formildende omstendigheter i den saken her er du blind.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

For det første så må jo noen anmelde det om det skal straffes.

Og at unge jenter bytter til seg kontantkort, skyss og penger mot sex/kjæresteforhold er faktisk noe som skjer. Antagelig er det følelser og forelskelse inne i bildet i mange tilfeller også. Men likefullt skjer det slik byttehandling og det BØR en 20åring skjønne rekkevidden av.

En 20åring skal heller ikke utnytte at det er kult å ha en eldre kjæreste med bil osv, men det skjer også hele tida.

De som anmelder slikt er i svært mange av tilfellene foreldrene til jenta, som blir rasende når de finner det ut, og ikke jenta selv.

Om det var det du mente?

I denne saken sto det da ikke noe om at det var et prostitusjon/bytte forhold?

Det er mulig slikt skjer, men jeg tror oftere jentene innleder forholdene sine for forholdets skyld, uten andre utenforliggende motiver.

Slik var det i allefall når jeg var på den alderen, men jeg vet selvsagt ikke om 13 åringen har blitt mer herda siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

De som anmelder slikt er i svært mange av tilfellene foreldrene til jenta, som blir rasende når de finner det ut, og ikke jenta selv.

Om det var det du mente?

I denne saken sto det da ikke noe om at det var et prostitusjon/bytte forhold?

Det er mulig slikt skjer, men jeg tror oftere jentene innleder forholdene sine for forholdets skyld, uten andre utenforliggende motiver.

Slik var det i allefall når jeg var på den alderen, men jeg vet selvsagt ikke om 13 åringen har blitt mer herda siden...

13 åringene, mente jeg, ikke 13 åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

De som anmelder slikt er i svært mange av tilfellene foreldrene til jenta, som blir rasende når de finner det ut, og ikke jenta selv.

Om det var det du mente?

I denne saken sto det da ikke noe om at det var et prostitusjon/bytte forhold?

Det er mulig slikt skjer, men jeg tror oftere jentene innleder forholdene sine for forholdets skyld, uten andre utenforliggende motiver.

Slik var det i allefall når jeg var på den alderen, men jeg vet selvsagt ikke om 13 åringen har blitt mer herda siden...

Vel, jeg hadde ikke kysset noen en gang da jeg var 13. Da lekte vi ute og jeg visste vel knapt at det var noe som het sex! Er snart 30, så det er ikke så lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Hei,

Jo, men det er vi voksne som har ansvaret for ikke å ha sex med barn, selv om barnene "så gjerne vil".

At en 13 åring har "følelser" betyr ikke at de er modne nok til å mestre det.

At 22 åringen var umoden er en selvfølge, men han er ikke mindre ansvarlig for det han gjør av den grunn. Det er ikke noen unnskyldning for å ha sex med barn.

Med vennlig hilsen

Nemlig (sør), som 13 er man enda barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Vel, jeg hadde ikke kysset noen en gang da jeg var 13. Da lekte vi ute og jeg visste vel knapt at det var noe som het sex! Er snart 30, så det er ikke så lenge siden...

Vel, jeg tror det er lurt å ha i bakhodet at noen 13 åringer tenker på sex, selv om en selv ikke gjorde det på den alderen..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Vel, jeg tror det er lurt å ha i bakhodet at noen 13 åringer tenker på sex, selv om en selv ikke gjorde det på den alderen..;)

Ja.. Men håper ikke at mine jenter tenker sex i den alderen! Leste litt i en jenteblad da jeg satt barnevakt for noen år siden. Jenta var vel 10. I bladet var en erotisk novelle. Noe som kunne passet i cupido! Slikt vil jeg f.eks. ikke at barna mine skal lese. Jeg leste tuppen og lillemor, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...