Gå til innhold

Hva mener dere om Åsne Seierstad og boka hennes??


PREETI

Anbefalte innlegg

Lurer bare..

Så noen nivåer bak etter tråder, men fant ingen. Kan godt hende dere har diskutert dette før, men jeg fant det i alle fall ikke.

Personlig tror jeg Åsne har overdrevet litt med detaljer i boken.

Jeg kan ikke finne noe grunnlag for at familien skal ha betrodd seg så mye til henne som hun påstår.

Særlig ikke med tanke på at de visste hun var jonuarlist

Og hvis de er så opptatt av ære, er det vel ikke ærefylt å komme med slike saftige opplysninger?

Men jeg skjønner ikke hvorfor Åsne lyver om dette.

Med tanke på salgstall ; Ok

Men hva med moral? Menneskene hun har bodd hos har jo vært vennelige og imøtekommende mot henne.

Nei, kort oppsummert tror jeg nok det er Åsne som ikke forteller hele sannheten.

Beundret henne mye før. Synes fortsatt hun er en god skribent, men moralen hennes, er noe helt annet, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

[uten å ha lest boken.]

Jeg synes at Åsne burde ha anonymisert historien mer enn hun har, for å beskytte de hun snakker om.

Det sagt - det er særdeles viktig at slike historier blir fortalt, og at noen påstår at livene deres er i fare, gjør det faktisk bare enda viktigere at historien kommer ut.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Åsne lyver. Flere har påpekt dette nettopp fordi det er svært lite trolig at hennes intervjuobjekter ville vært så åpne om sensitivt materiale, som de ifølge henne var.

Alternativ 2: Det hun sier stemmer og hun utsetter familien hun har skrevet om for livsfare, noe Åsne selv burde forstått.

Jeg har ikke lest boka, bare så det er sagt, men etter hva jeg har sett i media i det siste så virker boka svært spekulativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Alternativ 1: Åsne lyver. Flere har påpekt dette nettopp fordi det er svært lite trolig at hennes intervjuobjekter ville vært så åpne om sensitivt materiale, som de ifølge henne var.

Alternativ 2: Det hun sier stemmer og hun utsetter familien hun har skrevet om for livsfare, noe Åsne selv burde forstått.

Jeg har ikke lest boka, bare så det er sagt, men etter hva jeg har sett i media i det siste så virker boka svært spekulativ.

Dui skrev nøyaktig det jeg hadde tenkt å si, så da nøyer jeg med med å skrive under på denne:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en eller annen avis skrev; det skal vel godt gjøres å skrive om de innerste sirkler i en muslimsk familie, uten å tråkke på en eller annens (mannlige) ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

[uten å ha lest boken.]

Jeg synes at Åsne burde ha anonymisert historien mer enn hun har, for å beskytte de hun snakker om.

Det sagt - det er særdeles viktig at slike historier blir fortalt, og at noen påstår at livene deres er i fare, gjør det faktisk bare enda viktigere at historien kommer ut.

Med vennlig hilsen

Åsna Seierstad har anonymisert personene. Det er bokhandleren selv som står frem med navn og bilde, så så veldig redd for at liv skal gå tapt kan han ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest boken da?

Jeg har lest den, og synes den var kjempebra. Tror på Åsne når hun sier at den er sann.

Historien virker troverdig, og hvorfor skulle hun egentlig lyve? Men jeg skjønte allerede da jeg leste boken at bokhandleren ville bli skuffet.

For kvinnene sin del, synes jeg det var en viktig bok.

Åsne bodde hos en famile i Afganistan for å fortelle hvordan de hadde det i akkurat den familien.

Hvorfor skulle hun ellers velge å bo der?

Jeg har ikke fått med meg at bokhandleren sier hun skriver løgn. Bare at han er skuffet og redd for liv. Men hvofor står han frem med navn og bilde da?

Jeg tror at han hadde høye tanker om seg selv, og at han trodde han ville bli fremstilt som en slags helt.

Ut fra boken forsto jeg det slik at han hadde høye ambisjoner, og de er vel vant til at kvinner viser menn "respekt", og derfor tror jeg han hadde sett for seg noe helt annet.

Men jeg synes bokhandleren og familen burde får litt av inntektene for boken, som takk for gjestfriheten. Det synes jeg Åsnes Seierstad kan unne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Åsne lyver. Flere har påpekt dette nettopp fordi det er svært lite trolig at hennes intervjuobjekter ville vært så åpne om sensitivt materiale, som de ifølge henne var.

Alternativ 2: Det hun sier stemmer og hun utsetter familien hun har skrevet om for livsfare, noe Åsne selv burde forstått.

Jeg har ikke lest boka, bare så det er sagt, men etter hva jeg har sett i media i det siste så virker boka svært spekulativ.

Spekulativ? Nå har jeg hørt det og! Nei, les den selv, så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sier ikke noe annet enn fakta, mener jeg.

Boken føyer seg egentlig bare pent inn i mønsteret, sammen med alle andre bøker om muslimske kvinners levevilkår og en vanlig manns posisjon i et slikt land. Mannen er konge, og kan drepe alle kvinnene i sin familie om han lyster, uten at det vil få noen alvorlige følger.

Boken forteller rett ut hvordan kvinners liv er i slike muslimske land, og den sminker ikke på sannheten. Den forteller hva de (kvinnene) egentlig er verdt og hva de ses på som; det vil si ingenting. Mannens ære går foran alt, de dreper sine egne søstre og mødre om nødvendig. Alt for å redde sin egen misforståtte, forkvaklete "ære".

Men da jeg satt og leste boka, kunne jeg ikke dy meg for å mange ganger tenke på den "stakkars" bokhandleren...og fjeset hans når han fikk se den ferdige boken om seg selv og sitt liv. Egentlig forbauser det meg (og mange andre, har jeg skjønt) at han i det hele tatt tillot henne (Åsne) å bo der for å skrive om livet i Afghanistan.

Men jeg tror han rett og slett ikke fattet rekkevidden av hva en vestlig kvinne kunne gjøre med slik viten og det materialet...! Han er ikke vant til det, det slo ham rett og slett ikke.

En muslimsk kvinne, som ligger solid plantet i støvet under mannens skosåler, ville aldri våget å ytre et pip om det temaet. Derfor tror jeg egentlig ikke tanken på at en kvinne ville våge å skrive slik om menn og fremstille ham i et så lite flatterende lys, falt ham inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sier ikke noe annet enn fakta, mener jeg.

Boken føyer seg egentlig bare pent inn i mønsteret, sammen med alle andre bøker om muslimske kvinners levevilkår og en vanlig manns posisjon i et slikt land. Mannen er konge, og kan drepe alle kvinnene i sin familie om han lyster, uten at det vil få noen alvorlige følger.

Boken forteller rett ut hvordan kvinners liv er i slike muslimske land, og den sminker ikke på sannheten. Den forteller hva de (kvinnene) egentlig er verdt og hva de ses på som; det vil si ingenting. Mannens ære går foran alt, de dreper sine egne søstre og mødre om nødvendig. Alt for å redde sin egen misforståtte, forkvaklete "ære".

Men da jeg satt og leste boka, kunne jeg ikke dy meg for å mange ganger tenke på den "stakkars" bokhandleren...og fjeset hans når han fikk se den ferdige boken om seg selv og sitt liv. Egentlig forbauser det meg (og mange andre, har jeg skjønt) at han i det hele tatt tillot henne (Åsne) å bo der for å skrive om livet i Afghanistan.

Men jeg tror han rett og slett ikke fattet rekkevidden av hva en vestlig kvinne kunne gjøre med slik viten og det materialet...! Han er ikke vant til det, det slo ham rett og slett ikke.

En muslimsk kvinne, som ligger solid plantet i støvet under mannens skosåler, ville aldri våget å ytre et pip om det temaet. Derfor tror jeg egentlig ikke tanken på at en kvinne ville våge å skrive slik om menn og fremstille ham i et så lite flatterende lys, falt ham inn!

Hei,

Du skriver: "Egentlig forbauser det meg (og mange andre, har jeg skjønt) at han i det hele tatt tillot henne (Åsne) å bo der for å skrive om livet i Afghanistan."

Fordi han sannsynligvis ikke tenker på systemet som "urettferdig", fordi "sånn har det jo alltid vært". Han er ikke spesifikt "ond".

På samme måte, vi tenker ikke videre over at vi *kunne* reddet "halve Bangladesh" med pengene våre, hvis vi ville det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulativ? Nå har jeg hørt det og! Nei, les den selv, så ser du hva jeg mener.

Nå høres du ut som en kompis av meg gjorde etter ha lest Gry Jannicke Jarlums bok med automatskrift, når jeg påstå at dama var helt blokkert.

Les boka og se selv, sa han.

Akkurat som om det sier noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var boken lettlest og underholdende, men noe mesterverk er den ikke. Den forklarer en vestlig kvinnes opplevelse på en kort tid, i en kultur som er vanskelig å forstå. Det er bra å sette fokus på kvinners kår i verden, men et eller annet skurrer. Jeg har ikke skjenket den boken mange tanker siden jeg leste den i januar. Den gir for å si det rett ut meget lite ettertanke som er viktig når en leser litteratur, dvs. hvis det ikke dreier seg om underholdningslitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå høres du ut som en kompis av meg gjorde etter ha lest Gry Jannicke Jarlums bok med automatskrift, når jeg påstå at dama var helt blokkert.

Les boka og se selv, sa han.

Akkurat som om det sier noe som helst.

Ja, det gjør det faktisk.

Det finnes ikke noe spekulativt med denne boka. Du kan ikke si slikt uten å ha lest.

Det var foresten ingen ting her som var direkte sjokkerende.

Hadde i grunnen forestilt meg at den skulle være verre jeg.

Den viser også at de kan tulle le, fleipe om sex og slik de også. Synes Åsne fikk frem en annen side også, som menneskeliggjør dem mer. Derfor synes jeg boken var fin.

Men bokhandleren hadde nok ikke i sin villeste fantasi forestilt seg at Åsne ville skrive om alle betroelsene i boka. For slikt gjør jo ikke kvinner mot menn, og ihvertfall ikke etter å ha vært hans gjest, tenker han nok sikkert.

Han ble nok rimelig sjokkert ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det faktisk.

Det finnes ikke noe spekulativt med denne boka. Du kan ikke si slikt uten å ha lest.

Det var foresten ingen ting her som var direkte sjokkerende.

Hadde i grunnen forestilt meg at den skulle være verre jeg.

Den viser også at de kan tulle le, fleipe om sex og slik de også. Synes Åsne fikk frem en annen side også, som menneskeliggjør dem mer. Derfor synes jeg boken var fin.

Men bokhandleren hadde nok ikke i sin villeste fantasi forestilt seg at Åsne ville skrive om alle betroelsene i boka. For slikt gjør jo ikke kvinner mot menn, og ihvertfall ikke etter å ha vært hans gjest, tenker han nok sikkert.

Han ble nok rimelig sjokkert ja.

1. Jeg har bare lest kritikken av boka, og blant såkalte eksperter som kjenner samfunnet der nede veldig godt, er det utenkelig at Åsne ville ha fått de betroelsene hun mener å ha fått.

Ergo blir jeg skeptisk.

2. Dersom alt som står i boka er korrekt så MÅTTE Åsne vite at hun gjorde livet til denne familien svært vanskelig ved å gi ut boka, for ikke å snakke om at hun har satt dem i livsfare.

Punkt 2 er det vel få som bestrider, noe Åsne åpenbart ga faen i.

Og er ikke det spekulativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Egentlig forbauser det meg (og mange andre, har jeg skjønt) at han i det hele tatt tillot henne (Åsne) å bo der for å skrive om livet i Afghanistan."

Fordi han sannsynligvis ikke tenker på systemet som "urettferdig", fordi "sånn har det jo alltid vært". Han er ikke spesifikt "ond".

På samme måte, vi tenker ikke videre over at vi *kunne* reddet "halve Bangladesh" med pengene våre, hvis vi ville det.

Med vennlig hilsen

Dah....Det var jo nettopp det jeg skrev, Sør, oppsummerte liksom tankegangen min høyt i de nederste avsnittene....Det falt ham ikke inn at en vestlig kvinne ville tenke sånn, fordi HAN ikke gjør det. Og fordi han ikke er vant til å bli satt i dårlig lys av en KVINNE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres du ut som en kompis av meg gjorde etter ha lest Gry Jannicke Jarlums bok med automatskrift, når jeg påstå at dama var helt blokkert.

Les boka og se selv, sa han.

Akkurat som om det sier noe som helst.

Vel, hva annet kan man si, når noen uttaler seg om en forfatter man ikke engang har lest!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har bare lest kritikken av boka, og blant såkalte eksperter som kjenner samfunnet der nede veldig godt, er det utenkelig at Åsne ville ha fått de betroelsene hun mener å ha fått.

Ergo blir jeg skeptisk.

2. Dersom alt som står i boka er korrekt så MÅTTE Åsne vite at hun gjorde livet til denne familien svært vanskelig ved å gi ut boka, for ikke å snakke om at hun har satt dem i livsfare.

Punkt 2 er det vel få som bestrider, noe Åsne åpenbart ga faen i.

Og er ikke det spekulativt?

Punkt 1: Hvor mange av de såkalte ekspertene har bodd sammen med en familie over flere måneder da?

Punkt 2: Åsne anonymiserte personene i boka. Bokhandleren har flere ganger stått frem med navn og bilde.

Bokhandleren sier han vil komme til Norge, og at han sikkert kommer til enighet med Åsne.

Penger er sikkert løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Egentlig forbauser det meg (og mange andre, har jeg skjønt) at han i det hele tatt tillot henne (Åsne) å bo der for å skrive om livet i Afghanistan."

Fordi han sannsynligvis ikke tenker på systemet som "urettferdig", fordi "sånn har det jo alltid vært". Han er ikke spesifikt "ond".

På samme måte, vi tenker ikke videre over at vi *kunne* reddet "halve Bangladesh" med pengene våre, hvis vi ville det.

Med vennlig hilsen

Herregud, holder du på med dette ennå?

Håper virkelig du gir mesteparten av lønna di du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva annet kan man si, når noen uttaler seg om en forfatter man ikke engang har lest!???

Man trenger ikke å ha lest Åsnes bok for å vite noe om den. Det er vel knapt noen bøker i senere norsk litteraturhistorie som er omtalt mer enn den, kanskje med unntak av Sofies Verden.

Jeg sier jo også at jeg ikke har lest den og baserer mine uttalelser på inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest hva eksperter på det aktuelle landet har sagt.

Jeg er ingen ekspert på midtøsten, langt derifra, ergo ville det ikke gjort noe fra eller til i forhold til mitt inntrykk av det forfatteren skriver, selv om jeg hadde lest boka.

På samme måte som jeg ikke ville trodd noe mer på UFOer etter å ha lest Jarlum sin bok, uansett hvor godt den er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...