Gå til innhold

Forskjell på tvangspreget pf og OCD


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet forskjellen på tvangspreget personlighetsforstyrrelse og OCD? Er det ene en undergruppe av det andre? Blir ikke noe klokere av å lese beskrivelser av noen av tingene.

Har OCD, men hvordan kan jeg vite om jeg ikke har tvangspreget pf istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ikke har fått noe svar.

OCD er en personlighetsforstyrrelse med tvangstanker/ritualer.

Jeg kan ikke gi deg noe god forklaring på detaljene rundt diagnosen, men uten å si noe med sikkerhet så er det to sider av samme sag, tvangslidelse er nok bare et mer generelt navn, mens OCD er noe mer definert. Er ikke sikker, men ulikt er det hvertfall ikke.

Håper du kan komme deg igjenom problemet ditt, det kan la seg gjøre:) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"What is the difference between having an obsessive-compulsive personality and having OCD?

The relationship between OCD and compulsive traits or personality is the subject of many diagnostic questions. Historically, the psychiatric literature has often blurred the distinction between OCD and obsessive-compulsive personality disorder (OCPD). Psychiatry's diagnostic system has perpetuated the confusion by selecting very similar diagnostic labels. Although some patients with OCD may have traits listed as criteria for OCPD (particularly perfectionism, preoccupation with details, indecisiveness), most OCD patients do not meet full criteria for OCPD, which also includes restricted expression of feelings, stinginess and excessive devotion to productivity.

Studies have found that no more than 15 percent of patients with OCD meet full criteria for OCPD. The quintessential OCPD patient is the workaholic draconian supervisor who, at home, shows contempt for displays of tender emotions and insists that the family submit to his will. He does not have insight into his behavior and is not likely to seek psychiatric help on his own. Strictly defined obsessions and compulsions are not present in OCPD. Hoarding behavior is generally regarded as a symptom of OCD although it is listed as a criterion for OCPD. Being detail-oriented, hard working and productive is not the same as having OCPD; in fact, these traits are considered advantageous and adaptive in many settings."

Saksa fra:

http://psychcentral.com/library/ocd_faq.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har fått noe svar.

OCD er en personlighetsforstyrrelse med tvangstanker/ritualer.

Jeg kan ikke gi deg noe god forklaring på detaljene rundt diagnosen, men uten å si noe med sikkerhet så er det to sider av samme sag, tvangslidelse er nok bare et mer generelt navn, mens OCD er noe mer definert. Er ikke sikker, men ulikt er det hvertfall ikke.

Håper du kan komme deg igjenom problemet ditt, det kan la seg gjøre:) Lykke til

OCD er IKKE en personlighetsforstyrrelse, men en angstlidelse. Behandles med større doser SSRI og kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD er IKKE en personlighetsforstyrrelse, men en angstlidelse. Behandles med større doser SSRI og kognitiv terapi.

Utfra min erfaring har jeg opplevd at OCD pasienter gjennomgår ritualar for å redusere angst, disse ritualene blir til det som kalles tvangshandlinger, for noen blir disse rituelle handlingene så kompliserte at de invalidiserer den lidende. Noen påfører seg fysisk smerte for å straffe seg selv for tvangstanker som ut fra deres uvanlig høye moral er "forbudte". Konflikten mellom moral og tankene blir for stor, noe som fører til at de mener de fortener den fysiske avstraffelsen de selv påfører seg.

Kan stemme at det ikke er en personlighetsforstyrrelse, men da har jeg misforstått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved OCD har en enten tvangshandlinger som sjekking, vasking, telling, eller samling av verdiløse ting

og/eller

tvangstanker, vanligvis om at en er smittet eller kan smitte andre med alvorligs sykdommer eller at en har gjort/kan gjøre alvorlige voldshandlinger mot andre.

Tvangspreget pf er kjennetegner en personlighet preget av opptatthet av detaljer (petitmeter), regler, orden renslighet, rigiditet, gjerringhet og mangel på storsinn. Manglende evne til å skille hovedpunktene fra detaljene. Opptatt av plikt og arbeid og ser på fritid, lyst og glede som "tvilsomme" begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...