Gå til innhold

Lekser på ungdomsskolen..


Gjest Pås

Anbefalte innlegg

Sønnen min begynte i 8. klasse nå i høst, både vi og han var forberedt på at nå ble det mer lekser, og han var veldig innstilt på å bruke mer tid på dem.

Men hva skjer: han får ingen lekser!! Jeg spør ham hver dag om han skal begynne på leksene: svaret er da alltid at dem har han gjort på skolen. Hvordan skal vi foreldre kunne sjekke dette? Jeg må jo bare stole på at han snakker sant, men det er sannelig ikke lett å følge opp..Hva er deres erfaringer med lekser på ungdomsskoletrinnet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gjest1365380573

Har en sønn i 9.klasse, og han har ikke lekser heller, sier han.

Jeg får heller ikke sjekket om det er sant at han gjør det på skolen, for han har aldri med seg bøker eller lekseplan.

Jeg vet de har flere arbeidstimer i uken, så det kan jo hende at leksene virkelig er gjort.

Kontaktlæreren til sønnen min har en mappe på alle elevene sine, så hun skal legge alt materiale ut på nettet med eget passord for å komme inn i mappen og se hva leksene virkelig er og hva eleven virkelig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da den eldste gikk på u-skolen, hadde de lekser, men de ble stort sett gjort på skolen.

De eneste måtene å kontrollere det på er enten å ringe læreren eller å be ham ta med seg bøkene hjem. Jeg ville ha stolt på ham når han sier leksene er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er også fersk 8.-klassing. De har lekseplan, og hun gjør noe lekser hjemme. Foreløpig er det ikke mer enn i 7. klasse, men kanskje litt vanskeligere i den forstand at det ikke er bare oppgaver de finner svaret på ved å lese den siden oppgaven står på - de må tenke litt mer selv.

Men jeg har inntrykk av at de i større grad kan begynne på leksene på skolen, slik at det blir mindre å gjøre hjemme hvis de jobber der. Slik var det ikke i 6.-7. klasse, der fikk de "nye" oppgaver i lekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hakunamatatha

Har en sønn i 9.klasse, og han har ikke lekser heller, sier han.

Jeg får heller ikke sjekket om det er sant at han gjør det på skolen, for han har aldri med seg bøker eller lekseplan.

Jeg vet de har flere arbeidstimer i uken, så det kan jo hende at leksene virkelig er gjort.

Kontaktlæreren til sønnen min har en mappe på alle elevene sine, så hun skal legge alt materiale ut på nettet med eget passord for å komme inn i mappen og se hva leksene virkelig er og hva eleven virkelig gjør.

Jeg går selv i 10. klasse og vet hvordan dette er. I starten var det ikke mye lekser, men etterhvert tårner det seg nok opp, særlig ved tentamen- og eksamenstiden. I tentamen til sommeren i 9. klasse jobbet jeg ca. 15-20 timer i uka med lekser - men det blir jo hva man gjør det til. Forventer han å få 5 i alle fag må man også jobbe for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest En gutt på 17år

Jeg går selv i 2 året på videregående og vet hvordan dette er. Når jeg gikk på ungdomskolen sa jeg også at jeg hadde gjort leksene på skolen eller at jeg ikke hadde lekser til foreldrene mine... Men det var langt fra sannheten fordi jeg hadde alltid lekser ,men valgte å bruke fritiden min på andre ting. Det samme gjaldt resten av klassen min også... Jeg hadde angret nå hvis jeg ikke hadde hatt de karakterene som jeg har nå som er 5ere og 6ere. Så jeg tror nok han har mer lekser enn det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...